1397-06-25 18:59
1234
0
56994
در کلام علمای اهل سنت آمده است؛

زیارت قبور مسلمین و جایگاه امام حسین(ع) در عقیده اهل سنت

نور محمد آخوند احمر از علمای اهل سنت گفت: در عقیده اهل سنت و جماعت زیارت قبور مسلمین مستحب و سنت حسنه است و هر گونه سخنی که این گفته را نقض می کند بیان شود، با عقیده اهل سنت مغایرت دارد و خود پیامبر(ص) نیز به زیارت قبور مسلمین می رفتند.

به گزارش گلستان ما، احترام به بزرگان دینی و تکریم آنها حتی پس از مرگ این بزرگواران، همواره در میان مسلمین عالم مشهود بوده است. این اواخر مباحث زیادی درباره زیارت قبور مسلمین و جایگاه امام حسین(ع) در شبکه های مجازی و میان عامه مردم صورت گرفت. به سراغ علمای شاخص اهل سنت ترکمن صحرا رفتیم تا نظرات آنها را درباره زیارت قبور مسلمین، بزرگان دین و صحابه بزرگوار پیامبر(ص)جویا شویم و نظر اهل سنت را درباره امام حسین(ع) بپرسیم.

عبدالجبار آخوند میرابی از علمای شاخص اهل سنت گلستان درباره زیارت قبور مسلمین و بزرگان دین گفت: اهل سنت و پیروان امام ابوحنیفه زیارت را صاف، ساده و درست انجام می دهند و روش آن مشخص است، زیارت قبور مسلمین به دستور پیامبر اکرم انجام می شود که آخرت و عبرت گیری را به یاد ما می اندازد.

این عالم اهل سنت تاکید کرد: اهل سنت زیارت قبور مسلمین و صحابه را به تبعیت از احادیث پیامبر اسلام، آیات قرآن و سفارش امامان اربعه خویش انجام می دهند و هر کس سخنی غیر از موارد مذکور بگوید در عقیده اش مشکل وجود دارد.

آخوند میرابی بیان کرد: روزی پیامبر ما درباره احترام به پدر و مادر سخن گفت، در آن هنگام بلال حبشی سوال کردند یا رسول الله، مواردی که فرمودید مربوط به کسانی است که پدر و مادر آنها در قید حیات هستند،افرادی چون من که پدر و مادرشان از دنیا رفته در حق والدین خویش چه کارهایی می توانند انجام دهند؟آنگاه رسول اکرم(ص) فرمودند: اگر می توانی هفته ای یکبار،ماهی یکبار یا در دو عید مسلمین به زیارت قبور والدین خویش برو،تمامی موارد ذکر شده نشان از اهمیت زیارت قبور مسلمین نزد مسلمانان دارد.

این عالم اهل سنت درباره جایگاه امام حسین در نزد اهل سنت گفت: امام حسین فرزند دو شخصیت بزرگ اسلام یعنی امام علی و حضرت فاطمه هستند، امام حسین نوه دوست داشتنی پیامبر اسلام است، زمانیکه مسلمین به پیامبر گفتند:یا رسول الله شما ما را از جهل نجات دادی و به رستگاری هدایت کردی، ما در قبال فداکاری های شما چه کاری انجام دهیم؟ پیامبر ما جواب دادند:اهل بیت مرا دوست بدارید و با احترام با آنها رفتار کنید.

آخوند میرابی در پایان سخنانش تاکید کرد: ما احادیث زیادی از رسول اکرم درباره منزلت امام حسین داریم که شاید معروف ترین آنها حدیث معروف حسین منی و انا من حسین باشد، یعنی حسین از من است و من از حسین هستم، همچنین رسول اکرم در حدیثی می فرمایند سه چیز را به فرزندان خویش بیاموزید، دوست داشتن پیامبر،حب اهل بیت و قرائت قرآن، اهل بیت پیامبر از نظر اهل سنت علاوه بر همسران، دختران و نوه های ایشان، 4 خلیفه مسلیمن و 12 امام هستند.

ناصر آخوند قزل درباره زیارت اهل قبور در نظر اهل سنت گفت: در نظر ما زیارت قبور مسلمین امری پسندیده و مستحب است تا جاییکه پیامبر اکرم می فرمایند اگر کسی فریضه حج را بر جای آورد و من را زیارت نکند به من ظلم کرده است، پیامبر اکرم در جایی دیگر می فرمایند اوایل زیارت قبور را از شما نهی کردم ولیکن الان می توانید به زیارت قبور بروید.

آخوند قزل افزود: امام شافعی از امامان اربعه اهل سنت می گویند:هرگاه به سختی برخورد می کردم به زیارت امام ابوحنیفه می رفتم و دعا می کردم و گره مشکل من باز می شد.

امام جمعه اهل سنت قازانقایه با اشاره به فضایل امام حسین گفت: احادیث زیادی از اهل سنت در مدح امام حسین وجود دارند، پیامبر اکرم می فرمایند: حسین از من است و من از حسین هستم،یا در حدیثی دیگر می فرمایند: حسین خودش یک طایفه است و حدیث مشهوری داریم که پیامبر اکرم فرموده اند: خدایا دوست بدار هر کس را که حسین را دوست می دارد، این احادیث نشان دهنده جایگاه و مقامات امام حسین در نزد اهل سنت است.

زیارت قبور مسلمین و جایگاه امام حسین(ع) در عقیده اهل سنت

ابوبکر آخوند خوجملی امام جمعه اهل سنت سیمین شهر با اشاره به احادیثی از پیامبر اکرم(ص) گفت: زیارت قبور مسلمین و یاد کردن از مردگان جایز است چرا که پیامبر اکرم می فرمایند: زیارت قبور مرگ و آخرت را به یاد شما می آورد، پوچی و تهی بودن دنیا را به یاد انسانها می اندازد و روز قیامت را در ذهن تداعی می کند، این حدیث صحیحی است که در آن شک و شبهه ای نیست.

آخوند خوجملی افزود: پیامبر اکرم در ابتدا حضور زنان را در قبرستان نهی می کنند ولیکن بعد حضور زنان را در قبرستان اجازه می دهند.

امام جمعه اهل سنت سیمین شهر درباره جایگاه امام حسین (رض) در نزد اهل سنت گفت:ما در میان اهل سنت احادیث صحیح زیادی از پیامبر اکرم(ص) داریم که در ستایش از امام حسین و جایگاه بالای اوست، ما در خطبه های عربی خود همواره این حدیث پیامبر اسلام را می گوییم که می فرمایند: حسن و حسین سرور جوانان بهشتی هستند.

آخوند خوجملی تاکید کرد: امام حسین نوه پیامبر اکرم است، کسی است که پیامبر در کودکی اش بسیار با او بازی کرده و او را دوست داشته و حب وی برای مسلمانان واجب است.

رحمان بردی آخوند محمدی امام جمعه اهل سنت مسجد خواجه احمد یسوی گرگان درباره مسئله زیارت قبور مسلمین از دید اهل سنت بیان کرد: از نظر اهل سنت زیارت قبور مسلمین و بزرگان دین مستحب است، پیامبر اکرم در اوایل زیارت قبور را نهی کرده بودند ولیکن بعدها جواز زیارت قبور مسلمین را می دهند.

این عالم اهل سنت تصریح کرد:ما باید برای عبرت گرفتن به زیارت قبور مسلمین برویم،حضرت عایشه(رض)از پیامبر اکرم نقل می کنند: اگر یک مسلمان به زیارت قبر مسلمان دیگری برود روح میت با او انس می گیرد و به وی جواب می دهد،در حدیثی دیگر داریم که اگر کسی به زیارت قبر من بیاید شفاعت من برای او واجب می شود.

آخوند محمدی گفت: پیامبر ما همواره به اهل بقیع سلام می دادند و برای آنها دعا می کردند.

وی در ادامه سخنان خویش با اشاره به جایگاه والای امام حسین در نزد اهل سنت تاکید کرد: توصیه پیامبر است که ای مردم اجری از شما نمی خواهم به جز اینکه به اهل بیت من محبت کنید، که این سخن ایشان برگرفته از آیه 22 سوره شوری بوده است و به همین دلیل مسلمانان به اهل بیت پیامبر و علی الخصوص امام حسین محبت ویژه ای دارند.

امام جمعه اهل سنت گرگان در پایان گفت: اهل سنت در روز عاشورا امام حسین را یاد می کنند و برای ایشان در مساجد صدقه می دهند و ما نیز هر ساله در مسجد یسوی گرگان مراسم ختم قرآن برای بزرگداشت نوه پیامبر برگزار می کنیم.

نور محمد آخوند احمر از علمای اهل سنت گنبدکاووس درباره زیارت قبور مسلمانان گفت: در عقیده اهل سنت و جماعت زیارت قبور مسلمین مستحب و سنت حسنه است و هر گونه سخنی که این گفته را نقض می کند بیان شود، با عقیده اهل سنت مغایرت دارد و خود پیامبر نیز به زیارت قبور مسلمین می رفتند.

آخوند احمر در سخنانی کوتاه درباره دید اهل سنت نسبت به امام حسین بیان کرد: امام حسین از اهل بیت پیامبر است و طبق حدیث صحیح محبت اهل بیت برای مسلمانان واجب است و در نظر ما ایشان سید جوانان بهشت هستند.

عبدالرزاق آخوند رهبر امام جمعه اهل سنت آق قلا با بیان نظر اهل سنت درباره زیارت قبور مسلمین و بزرگان گفت: در زمان پیامبر نیز به زیارت قبور می رفتند و بر اساس حدیث صحیح پیامبر اکرم،زیارت قبور قیامت را به یاد ما می اندازد.

آخوند رهبر تصریح کرد: نه تنها زیارت بزرگان دین سفارش شده است. بلکه زیارت دیگر برادران مسلمان نیز امری پسندیده است، ترکمنها از قدیم الایام به زیارت بزرگانی چون بایزید بسطامی، ابوالحسن خرقانی،ابوایوب انصاری و بهاالدین نقشبندی می روند، و از اهل بیت نیز امام رضا(رض)از جایگاه بالایی نزد ترکمنها و اهل سنت برخوردار است.

امام جمعه اهل سنت آق قلا تصریح کرد: پیامبر اکرم همواره به زیارت مادر خویش می رفتند و همواره به اهل بقیع سلام می دادند و برای آنها دعا می کردند.

آخوند رهبر در پایان سخنانش با اشاره به منزلت امام حسین در نگاه اهل سنت گفت: امام حسین نوه پیامبر و از اهل بیت ایشان است، و دوست داشتن اهل بیت پیامبر برای تمام مسلمانان واجب است، در نظر اهل سنت امام حسین گلی خوشبو از گل های بهشت هستند.

یکی از روحانیون شاخص ترکمن که نخواست نامش رسانه ای شود درباره مسئله زیارت قبور مسلمین گفت: از دید ما زیارت قبور مسلمین مستحب است چرا که باعث عبرت گرفتن ما می شود، قبر آیینه بهشت و جهنم است و سرنوشت انسانها در آن مشخص می شود و اولین چیزهایی که در آن از ما پرسیده می شود درباره ارکان اصلی ایمان است.

این مسئول کاروان های حجاج اهل سنت گلستانی تاکید کرد: ما اعتقاد داریم هنگامیکه به اهل قبور سلام می دهیم باعث شادی آنها می شویم،هنگامی که یک طلبه از کنار قبرستانی عبور می کند اگر فاتحه ای نثار اهل قبور بکند تا 40 روز به آنها عذابی داده نمی شود.

وی تاکید کرد:پرونده انسانها با مرگ بسته می شود به جز سه عمل که پس از مرگ نیز به او سود می رساند، صدقه جاریه، دعای فرزندان صالح و آموختن علم به دیگران. پس دعای ما نیز به مردگان می رسد و آنها از آن بهره مند می شوند.

این عالم اهل سنت گلستانی درباره جایگاه امام حسین در عقیده اهل سنت نیز گفت: امام حسین متعلق به گروه خاصی نیست، ایشان از کسانی هستند که پیامبر وعده شهادت و بهشت به وی داده اند، ما در مظلومیت و ظلمی که به ایشان شده است شکی نداریم، امام حسین از اهل بیت پیامبر ما است و محبت او برای مسلمانان واجب است.

یکی دیگر از علمای برجسته شرق گلستان که خواست نامی از ایشان برده نشود با اشاره به احادیث و روایات بزرگان گفت: حکم زیارت قبور از نظر ما مستحب است و زیارت مکه، مدینه، بیت المقدس و قبور بزرگان آنها در اهل سنت تاکید شده است ولیکن زیارت دیگر بزرگان و قبور مسلمین نیز ایرادی ندارد و مستحب است، مثلا ترکمنها زیاد به زیارت امام رضا می روند و حتی اسامی مشهد در میان فرزندان ترکمنها زیاد است.

این عالم اهل سنت با اشاره به شهادت و مظلومیت امام حسین در کربلا تاکید کرد: توصیه اکید پیامبر است که اهل بیت وی را دوست بداریم و حتی حدیث بسیار معروف و صحیحی داریم که ایشان می فرمایند: من در میان شما دو چیز می گذارم قرآن و اهل بیت من. از نظر علمای دین امام حسین از اهل بیت ایشان است و محبت او برای همه واجب است.

این امام جمعه یکی از روستاهای شرق گلستان در پایان تصریح کرد:در خطبه های نماز جمعه صلوات بر پیامبر واجب است و در صلوات نیز یادی از اهل بیت ایشان می شود و در عقیده اهل سنت حب اهل بیت و امام حسین از ارکان ایمان به شمار می رود./ ترکمن سسی

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.