1396-05-07 19:14
1200
0
42078
دبیر خانه کشاورز استان گلستان:

وضعیت بسیار اضطراری برای کشاورزان به‎وجود آمده است/ کمبود آب در گلستان مشهود است

دبیر خانه کشاورز استان گلستان با بیان اینکه کمبود آب در استان گلستان کاملاً مشهود است، گفت: وضعیت بسیار اضطراری برای کشاورزان به‎وجود آمده است که تولید را تحت تاثیر قرار می‎دهد.

 به گزارش گلستان ما ؛ "علیقلی ایمانی" امروز در گفت‎وگو با خبرنگار فارس ، با اشاره به میزان مصرف آب در فصل زراعی در گلستان، اظهار کرد: امسال به‎دلیل کاهش نزولات جوی با کاهش منابع آبی مواجه شدیم طوری که سطح زیرکشت برخی محصولات از جمله سویا به‎دلیل نبود آب کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه کمبود آب در استان گلستان کاملاً مشهود است، گفت: گزارش‎های مردمی و بازدیدهای میدانی حاکی از آن است که وضعیت بسیار اضطراری برای کشاورزان به‎وجود آمده است که تولید را تحت تاثیر قرار می‎دهد.

دبیر خانه کشاورز استان گلستان ابراز کرد: تنش‎های آبی و خشکی به حدی رسیده است که گندم استان گلستان را در سال‎جاری با کاهش عملکرد مواجه کرده است.

*نقش پررنگ آبیاری نوین در کاهش راندمان آبیاری/ برای استفاده بهینه آب توجه‎ها عمومی شود

ایمانی با اشاره به اینکه رشد جمعیتی ایجاد شده در دهه‎های اخیر و مراجعه 80 میلیون نفر به غذا، انرژی، بهداشت، شرب و ... نیاز به آب را دوچندان کرده است ، یادآور شد: متأسفانه در بخش کشاورزی، صنعت و شرب توسعه نامتوازنی رخ داده است که این توسعه با میزان آبی که در اختیار داشتیم متناسب نبود از طرفی مدیریت صحیح بر منابع آبی وجود نداشت.

وی با بیان اینکه استفاده از آبیاری‎های نوین به‎ویژه آبیاری‎های قطره‎ای می‎تواند تا بیش از 90 درصد راندمان آبیاری را افزایش بدهد، افزود: باید به‎ازای هر متر مکعب آب میزان تولید را ارزیابی کنیم تا تولید علاوه‎بر اقتصادی بودن بر مبنای مصرف آب باشد.دبیر خانه کشاورز استان گلستان با اشاره به کشت علوفه، تصریح کرد: کشت علوفه باید زمانی کشت شود که از آب باران برای کشت آن استفاده شود تا فشار به منابع آب زیرزمینی کاهش یابد.

علیقلی با بیان اینکه با کاهش آب‎های زیرزمینی امینت غذایی ما زیرسؤال می‎رود، اذعان کرد: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری در حمایت از تولید داخلی و خوداتکایی محصولات استراتژیک لازم است در مدیریت آب دقت بیشتری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه متأسفانه ما مصرف آب پنهان، صنعت و ... را در نظر نمی‎گیریم و مصرف آب را صرفاً به قشر مظلوم کشاورز ارتباط می‎دهیم، افزود: برای استفاده بهینه از آب باید توجه‎ها عمومی شود و همه مردم در استفاده درست از این نعمت خدادادی سهیم شوند.دبیر خانه کشاورز استان گلستان با بیان اینکه میزان کشت شالی در استان گلستان از استانداردهای تعیین‎شده فراتر رفته است، ابراز کرد: برای پایداری تولید باید منابع را مدیریت کرد تا از بروز خسارت جلوگیری شود.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.