1396-03-28 14:58
979
0
40410
در حاشیه مراسم متمرکز چهلم جانباختگان معدن عنوان شد؛

مسئولین جانباختگان معدن آزادشهر را شهید اعلام کنند/ 50 میلیون کمک بلاعوض مسئولین برای مسکن، چه شد؟

برادر یکی جان باختگان حادثه معدن یورت آزادشهر، گفت: با صحبتهایی که با فرماندار آزادشهر داشتم، وی اعلام کرد، مصوب شده است تا مبلغ 50 میلیون تومان برای مسکن، همزمان با پرداخت دیه به خانواده جانباختگان پرداخت شود .

به گزارش گلستان ما به نقل از تیترآزاد، در حاشیه مراسم متمرکز چهلم جانباختگان معدن زمستان یورت آزادشهر که در مصلی آزادشهر برگزار شد، خبرنگار ما با چند نفر از اعضای خانواده های این عزیزان گفتگویی انجام داد.

علی اکبر برآبادی برادر ابوالقاسم برآبادی فوت شده گنبدی حادثه معدن در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: از امام جمعه و مسئولین شهرستان آزادشهر بخاطر یرگزاری این مراسم تشکر می کنم.

برآبادی در ادامه در خصوص پرداخت دیه و مستمری خانواده برادرش گفت: از 30 اردیبهشت 96 مستمری برقرار شده و اولین حقوق پرداخت شده است. در خصوص دیه نیز باید بگویم، روال قانونی کار را انجام داده ایم و منتظر پرداخت دیه هستیم.

برادر ابوالقاسم برآبادی جان باخته معدن افزود :آقای رئیس جمهور در پادگان نوده دستور پیگیری مسکن این عزیزان را صادر کرد و مسئولین استانی برای مسکن وعده هایی داده اند. در ابتدا قرار شد از مسکن مهر آزادشهر به این عزیزان خانه ای داده شود، اما با درخواست خانواده ها مقرر گردید هر مقدار کمکی که قرار است برای مسکن خانواده های این عزیزان پرداخت شود بصورت نقدی باشد تا آنها خود برای مسکن تصمیم بگیرند.

وی در ادامه بیان کرد: با صحبتهایی که با فرماندار آزادشهر داشتم، وی اعلام کرد، مصوب شده است تا مبلغ 50 میلیون تومان برای مسکن، همزمان با پرداخت دیه به خانواده جانباختگان پرداخت شود .

برآبادی در خصوص طلبکاری برادر جانباخته خود اعلام کرد: تمام طلبکاری های وی پرداخت شده است. تنها در خواست ما از مسئولین، شهید اعلام کردن این عزیزان است. اگر شما به سر مزار آنها بروید می بینید که هیچ یک از این قبرها سنگ نشده است، زیرا همه منتظر هستند تا وضعیت شهید بودن یا نبودن انها معلوم شود.

برادر جان باخته ابوالقاسم برآبادی در خصوص کمکهای دولتی و مردمی تصریح کرد: از طرف دولت 15 میلیون کمک بلا عوض به ما شده است. بعضی از ارگانها و افرادی که مظلومیت فوت این جان باخته را درک کردند مبالغی را برای کمک اهدا نموده اند، بطور مثال یک خیر از کانادا به هر خانواده جان باخته مبلغ 500 هزار تومان کمک نمود.

در گفتگوی بعدی، همسر محمود گنحی وطن( از جانباختگان آزادشهری معدن) به خبرنگار ما گفت : از زمان فوت همسرم به جز مبلغی که به عنوان کمک برای مراسم تدفین و ختم پرداخت شده، هنوز هیچ مبلغ دیگری پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: هنوز دیه، طلبکاری و مستمری پرداخت نشده و هیچ اقدامی صورت نگرفته است و بنده با کوله باری از قرض و ناراحتی از دست دادن همسرم و دو پسر 12 و 6 ساله, زندگی میکنم.

خانم گنجی وطن افزود: حق و حقوق همسرم در زمان کار ضایع شد، از مسئولین میخواهم حداقل حق و حقوق فرزندانم از بین نرود.

همسر این جان باخته خاطرنشان کرد: امید داریم فوت همسرانمان بعنوان شهادت ثبت شود تا حداقل آینده فرزندانمان در زمینه اشتغال و تحصیل تضمین شود.

وی تاکید کرد: وعده های مسکن، بیمه، مستمری و قولهای دیگر هنوز عملی نشده است.

در گفتگو با علی شهمرادی  فرزند علی اکبر شهمرادی ( از جانباختگان رامیانی معدن آزادشهر) وی در خصوص پرداخت مستمری به آنها، اظهار کرد: امروز اولین حقوق را دریافت کردیم.از طلبکاری سالهای پیش نیز مبلغی را به ما پرداخت کرده اند ، اما دقیق نمی دانم که آیا این مبلغ همه طلب پدرم بوده یا خیر، در خصوص دیه نیز باید بگویم، هنوز مبلغی به حساب ما واریز نشده است.

وی ادامه داد: ما از مسئولین تقاضا داریم که ما را رها نکند، ضربه بزرگی به روح و روان خانواده ها خورده است.

شهمرادی در انتها گفت: ما از مسئولین انتظار داریم حداقل این جانباختگان را شهید اعلام کنند، در حادثه پلاسکو که 15 نفر از هموطنان عزیز ما جان خود را از دست دادند، رسانه ها و تلویزیون 24 ساعته آوار برداری آنها را پوشش دادند و تا مدتها از آنها می گفتند که البته کار شایسته ای بود و در آخر نیز مسئولین آنها را شهید اعلام کردند که به نظر من حق آنها بود. اما در قضیه معدن نه پوشش رسانه ای بود و نه یادی از آنها ، ما انتظار داریم حداقل آنها را شهید اعلام نمایند.

همسر یکی از جان باختگان معدن زمستان یورت آزادشهر که نمی خواست نامش فاش شود، اظهار داشت: حقوق عقب افتاده همسرم تا سه ماه پرداخت شده است.

وی که صاحب 3 فرزند کوچک است افزود: تاکنون در مورد مسکن هیچ اقدامی صورت نگرفته است. همسرم پیش از فوتش در حال ساخت خانه بود و برای آن وام گرفته بودیم. در حال حاضر مبلغ هفت میلیون تومان اقساط عقب افتاده وام مسکن دارم که بر مشکلات ما افزوده شده است.

همسر این جان باخته تصریح کرد: از بیمه این همسرم نیز خبری نشده است و امید دارم قولها و وعده های مسئولین عملی شود.

 وی در پایان یادآور شد:  تمام خانواده ها تقاضا دارند، این 43 نفر فوت شده در حادثه معدن شهید اعلام شود تا حداقل فرزندانمان در آینده تضمین اشتغال و تحصیلات داشته باشند.

حمیده گنجی خواهر جان باخته معدن زمستان یورت آزادشهر در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: برادرم در زمان حیات خود حداقل حقوق را بعد از چند ماه دریافت می کرد و اکنون بعد از چهل روز هیچ حقوقی به همسر وی پرداخت نشده است.

خواهر جان باخته ابراهیم گنجی ادامه داد: به خانواده برادرم اعلام شده است ماهانه 900 هزار تومان به آنها پرداخت خواهد شد، سوال ما از مسئولین این است که، در ابتدا بگویند این مبلغ از چه زمانی پرداخت میشود و دوم اینکه به نظر آنها آیا این مبلغ برای امرار معاش یک خانواده بی سرپرست کفایت می کند؟

وی در پایان گفت: به نظر میرسد تمام خانواده های جان باخته انتظار دارند این جان باختگان شهید اعلام شوند تا حداقل تضمینی برای آینده فرزندان آنان باشد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.