1393-07-01 20:10
3957
0
3241
در نخستین میزگرد بررسی سیاست های ابلاغی " علم و فناوری" مطرح شد:

مسئولین به سیاست های ابلاغی نگاه سلیقه ای نداشته باشند / دغدغه اصلی رهبری ضرورت کیفی سازی در دانشگاه است / دستگاه های اجرای علاقه زیادی به آمار دادن دارند

نخستین میزگرد بررسی سیاستهای کلی علم و فناوری ، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری به همت پایگاه خبری تحلیلی " گلستان ما"  و خبرگزاری دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان برگزار شد.

به گزارش گلستان ما ، صبح امروز نخستین میزگرد بررسی سیاست های ابلاغی " علم و فناوری " ابلاغی مقام معظم رهبری به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان و با همکاری پایگاه خبری تحلیلی"گلستان ما" و خبرگزاری" دانشجو" با حضوردکترغلامرضا منتظری ، مدیرکل سابق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و عضو هیئت علمی دانشگاه منابع طبیعی گرگان ، دکتر علیرضا مهینی رئیس واحد سما دانشگاه آزاد گرگان و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد گرگان ، دکتر نوروز نیمروزی عضو هئیت علمی دانشگاه گلستان ، دکتر قربان خسروی رییس دانشگاه پیام نورگالیکش ، عبدالقیوم شکاری استاد دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد آزادشهر و شبیردائمی مدرس دانشگاه علمی کاربردی گرگان و برخی از رسانه های استان گلستان برگزار شد.

IMG 6096

 دکترغلامرضا منتظری عضو هیئت علمی دانشگاه منابع طبیعی گرگان با اشاره به اینکه برای پیشرفت در زندگی ، برنامه ریزی نیاز است، اظهارکرد: ما در جامعه دو نیاز داریم که یک نیاز اصلی و دیگری به صورت نیاز حاشیه ای است ، اما ما در حال حاضر رویکرد حاشیه ای را ملاک پیشرفت خود قرار داده ایم .

وی درادامه افزود: ما بایستی پژوهش را به عنوان حق تقدم زندگی خود انتخاب کنیم و این انتخاب باعث پیشرفت ما در جامعه و دنیا خواهد بود.

منتظری ادامه داد: کشور برای رسیدن به افق پیش رو باید برنامه محور باشد و فرجام تمامی تدابیر و برنامه ریزی ها باید بسترساز تحقق اهدافی باشد که در منشور توسعه و تحول کشور دیده شده است.

مسئولین به سیاست های ابلاغی نگاه سلیقه ای نداشته باشند

درادامه این نشست، قربان خسروی رییس دانشگاه پیام نور گالیکش گفت: یک عده ای در کشور مسئله بسیار مهمی را مطرح می کنند و مقام معظم رهبری و سایر مقامات اجرایی کشور آن را به صورت ابلاغیه ای در می آورند و به دستگاه های اجرایی کشور ابلاغ می کنند اما ما مسئولین به جای اجرا نمودن به این سیاستهای ابلاغی ، بعضا سعی در تخریب این ابلاغیه ها داشته و یا اینکه به درستی به آن عمل نکرده در برخی موارد نیز نگاه سلیقه ای به آن می کنیم.

IMG 6130

وی با بیان اینکه بسیاری ازمقالاتی را که اساتید و دانشجویان ما نگارش می کنند عمق ندارد، تصریح کرد: وضعیت پژوهش علوم انسانی در کشور ، وضعیت بدی قرار دارد و " آی اس آی " در صدد حذف این نوع پژوهش ها است.

رییس دانشگاه پیام نور گالیکش در ادامه گفت : اکثر پژوهشهایی که در کشور درحال انجام است به صورت سلیقه ای است و نگاه سلیقه ای به آن می شود.

وی گفت: اکثر پژوهش هایی را که دانشجویان و اساتید دانشگاه ها در زمینه های مختلف به آن می پردازند برگرفته از سایر مقالات بوده است و از روش copy و paste استفاده می شود.

رئیس دانشگاه پیام نور گالیکش با بیان اینکه بحث پیرامون وضعیت معیشتی فضا را برای درد و دل این قشر باز می‌کند، گفت: در کشور اگر شخصی از جامعه دانشگاهی به فعالیت پژوهشی بپردازد که منتج به تحریرمقاله و یا کتاب شود، باید برای انتشار آن در سایت‌ها و انتشاراتی‌ها هزینه‌ ای نیز پرداخت کند!

خسروی با اشاره به جایگاه و منزلت اجتماعی اساتید بیان داشت: وضعیت معیشتی باعث می‌شود برخی اساتید بعضا به مشاغلی روی بیاورند که در شان دانشگاه نیست و این به طبع منزلت اجتماعی این قشر را پایین می‌آورد.

وی تصریح کرد: نباید فضا را به سمتی ببریم که با سخنانی از قبیل اینکه "مگر چقد پول می‌گیرم که وقت بگذاریم!" روبرو شویم و خدای ناکرده این روحیه منجر به کم کاری و سَمبَل کاری اساتید در حوزه‌های پژوهشی شود.

خسروی تاکیدکرد: متاسفانه برخی اساتید برای تامین معاش به پایان‌ نامه‌نویسی و مقاله‌نویسی و فروش آن روی آوردند، عملا میدان انقلاب تهران به میدان خرید و فروش اساتید بدل شده؛ به طوری که حتی تز دکتری نیز در این میدان خرید و فروش می‌شود.

IMG 6102

در ادامه دکترنوروز نیمروزی ،عضو هئیت علمی دانشگاه گلستان ، در ادامه این میزگرد ،گفت : بحث تحول علوم انسانی ، به اوایل انقلاب اسلامی ایران بر می گردد و از دهه ۶۰ در حال پیگیری است.

وی در ادامه تصریح کرد: علوم انسانی ، علم بسیار پخته ایست و این علم در حال رسوخ کردن در رشته های فیزیک و شیمی است.

عضو هئیت علمی دانشگاه گلستان افزود: ما بایستی در دهه فعلی ، علوم انسانی را قدرت دهیم و اجازه ندهیم ، ضعف دهه ۶۰ بر این علم با ارزش نفوذ پیدا کند.

وی با تاکید بر آنکه علوم انسانی ما وارداتی است ، افزود: نگاه ما به علوم انسانی بایستی به صورت تحولی باشد و بایستی از حالت اداری و دستوری خارج شود.

عضوهیئت علمی دانشگاه گلستان ، وضعیت معیشتی اساتید دانشگاه‌ها را منوط به منزلت اجتماعی آنان دانست و آن را دربردارنده سه محور اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خواند وگفت: اکنون جایگاه فرهنگی و اقتصادی افراد در جامعه فاصله غیرقابل قبولی پیدا کرده؛ به طوری که بعضا مشاهده می‌شود فردی تحصیلکرده در فروشگاه یک فرد بی‌سواد شاگردی می‌کند!

وی تاکید کرد: ضرورت ایجاب می‌کند یک همسازی و هماهنگی بین ابعاد فرهنگی و اقتصادی صورت بگیرد تا اساتید دانشگاهی از منظر منزلت اجتماعی در فشار و مضیقه قرار نگیرند.

این استاددانشگاه یکی از موارد مطروحه در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری را با نظریه فراغت افلاطونی قیاس کرد و گفت: مطمئنا تحصیل نیاز به فراغت کامل دارد تا مشغله‌ای در حاشیه خدشه‌ای به فعالیت‌های پژوهشی فرد وارد نکند که طبیعتا نتایج آن نیز موثرتر و بهتر خواهد بود.

حضور سیاسیون جلوی پیشرفت ظرفیت های پژوهشی را گرفته است

نیمروزی گفت: حضور برخی از افراد و سیاسیون در این امر باعث شده که ما نتوانیم ، توانایی های لازم را در امر پژوهش علوم انسانی و استفاده از ظرفیت های آن در پیشرفت کشور شاهد باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود : صاحبنظران علوم انسانی در امر پیشرفت تحقق علوم انسانی صبر بیشتری در این زمینه داشته باشند.

IMG 6107

دکترعلیرضا مهینی، عضوهیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحدگرگان در ادامه با تایید سخنان دیگر اساتید در امر پژوهش گفت: هر کشوری با توجه به نیازهای صنعتی و فنی که دارند دانشگاه های آن کشور ها وارد عمل شدند و به امر پژوهش پرداختند اما کشور ما که یک کشور اسلامی است و بایستی نگاه ویژه ای به امر علوم انسانی که از اساسی ترین معیارهای اسلام و انقلاب است به آن پرداخته شود.

معاون دانشگاه آزادگرگان با تاکید بر اینکه دانشجویان ما بایستی نتیجه گرا باشند افزود: بایستی در حوزه های مختلف نیاز سنجی شود و در امر آنها پژوهش صورت بگیرد.

وی گفت: ما درکشور مدیریت پژوهش متمرکز نداریم که بتواند بر اساس منافع و نیاز های پژوهشی کشورکارهای پژوهشی انجام دهیم.

این عضوهیئت علمی دانشگاه آزاد گرگان با اشاره به طنزپردازی رسانه‌ها مبنی بر قیاس وضعیت معیشتی اساتید دانشگاه با یک فوتبالیست دسته سه، گفت: تمامی اساتید مبتلابه این مطلب هستند؛ البته رسالت معلمان رسالت انبیاست و اساسا روحیه اساتید بر اساس فطرت کاری گرایش به مسائل مادی ندارد؛ اما نمی‌توان انکار کرد مضیقه مالی به خلاقیت لازم در آموزش علمی خدشه وارد خواهد کرد.

وی افزود: وضعیت پرداختی حقوق اساتید در کشور از مرتبه مربی‌گری تا استادی با نُرم جهانی فاصله بسیار زیادی دارد؛ طبق آمار سال 2012 حداقل پرداختی سالانه درجه مربی‌گری در دانشگاه‌ها 48 هزار دلار بوده است که از حداکثر پرداختی ما در کشور آن هم به درجه استادی بسیار بیشتر است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: البته شاید نباید چنین مقایسه‌ای انجام داد؛ اما اگر قیاس افزایش قیمت بنزین طبق مناسبات جهانی اشتباه نیست به تبع این قیاس نیز نباید بیراه باشد.

مهینی تصریح کرد: وضعیت معیشتی نامناسب تهدیدی برای منزلت اجتماعی محسوب شده و این نگرانی برای آینده را در پی دارد و طبیعتا ذهن نگران نمی‌تواند خلاقیت داشته باشد.

IMG 6100

عبدالقیوم شکاری یکی دیگر از میهمانان این میزگرد افزود:دستگاه های اجرایی و سازمان های ما علاقه زیادی به دادن آمار دارند ، درحالی که مشکل اساسی کشور توجه بیش از اندازه به کمیت است.

وی تصریح کرد : ما در کشور خود در حوزه علوم انسانی تئوری پردازی نداریم و بهتر است بحث کیفی سازی دانشگاه ها در اولویت قرار گرفته شود.

شکاری با تاکید بر اینکه ما در حوزه علوم انسانی مشکلات زیادی داریم تصریح کرد : ما نتوانستیم مفاهیم بومی و اسلامی را به دانشجویان خود انتقال دهیم.

وی گفت: بعد کیفی سازی در امر پژوهش علوم انسانی بیشتر مورد توجه مسئولان قرار گرفته است.

شکاری با بیان اینکه در دنیا پروفسورها و اساتید با سال‌ها سابقه کاری فقط یک یا دو عنوان کتاب تدریس می‌کنند ، افزود: اما در کشور برای تأمین معاش استادهای زیادی را می‌شناسیم که روزانه در چند دانشگاه چند عنوان کتاب تدریس می‌کنند؛ از این روی با این حجم کاری و گستردگی موضوعی نمی‌توان انتظار داشت این استاد به تئوری پردازی روی بیاورد که در نهایت منجر به تحول علوم بر اساس نیازهای بومی شود.

IMG 6101

شبیردائمی، مدرس دانشگاه علمی کاربردی درادامه با اشاره به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، افزود: ما باید در مسیر تبیین سیاست های ابلاغی دقت بیشتری داشته باشیم وفقط نباید به برگزاری همایش و سمینار بسنده کنیم .

وی با اشاره به نحوه استفاده دانشجویان از اینترنت ، تصریح کرد: برخی پژوهش ها که در دانشگاه انجام می شود فقط در جهت آمارسازی است و نمی توان گفت که چه میزان از این پژوهش هایی که انجام می شود به دنبال کیفیت وحل یک مشکل و مسئله می باشد.

دائمی درادامه تاکیدکرد: اگر ما سند چشم انداز توسعه ای که مقام معظم رهبری ابلاغ نموده اند ملاک دستیابی به سیاست های ابلاغی در خصوص علم و فناوری قرار دهیم، می توانیم به جایگاه بالای علمی و مرجعیت لازم دست پیدا کنیم.

این استاد دانشگاه در پایان افزود:دانشگاهها برای اینکه بتوانند به پویایی لازم برسند باید محلی برای بحث ها و گفتگو های علمی باشند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.