1394-11-06 05:39
2205
1
26616
یادداشتی به قلم علیرضا فرساد

امروز برخی با نفوذ در نهادهای دینی می خواهند ایجاد تفرقه نمایند / وحدت بین شیعه و سنی یک ضرورت عقلی و لازم است / هرکسی دم از تفرقه بزند پازل دشمن را تکمیل می کند

اما امروز برخی با نفوذ در نهادهای دینی ما میخواهند ایجاد تفرقه نمایند.هر صدایی که از هر شخصیتی در جهت تفرقه بلند شود چه مداح باشد و چه عالم و چه مرجع بی تردید آن بلندگوی دشمن است.هر شخصیتی که سخنش خلاف وحدت مسلمین و ایجاد تفرقه باشد بی تردید تکه پازل دشمن شده است در زمین او بازی می کند.

به گزارش گلستان ما ؛ علیرضا فرساد فعال سیاسی اجتماعی گلستان طی یادداشتی نوشت : کشورهای غربی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در برابر رژیم ستمگر شاهنشاهی برنامه های بسیاری را برای نابودی نظام جمهوری اسلامی ایران داشتند.

این برنامه ها را میتوان به جنگ سخت و جنگ نرم تقسیم کرد.جبهه استکبار یکی از فعالیت های جدی خود را در جنگ نرم به روی برهم زدن وحدت مسلمین در ایران گذاشته است و بنیانگذار تفرقه در مسلمین در سراسر جهان صهیونیست ها و غربی ها هستند.

خدا را شکر همه علماء شیعه و سنی دست دشمن را به وضوح در بین این تفرقه ها می بینند و هیچ چیزی نمی تواند برادری شیعه و سنی را بر هم بزند.

ما با برادران اهل سنت خود در بعضی از مسائل اعتقادی اختلافاتی داریم اما دعوا و درگیری نداریم زیرا در تمام زمینه ها اشتراکات زیادی داریم. ما می گوییم شیعه و سنی باید بر مشترکات خود تکیه کرده و اختلافات خود را با منطق و گفتگو و دور از احساسات غلط و ضد عقل و درایت به بحث بگذارند و دشمنان جدی جهان اسلام یعنی صهیونیست ها و مشابه آنان را هدف قرار دهند.

وحدت بین شیعه و سنی یک ضرورت عقلی و لازم است. اما مسئله ای که برای ما حائز اهمیت است این است که وحدت میان مسلمین از چه نظر حائز اهمیت است؟وظیفه ما در برابر مراجعی که بر طبل تفرقه می کوبند چیست؟چرا بسیاری از نیروهای ارزشی ما پازل دشمن را تکمیل می کنند و در زمین دشمن قرار می گیرند؟

برای به دست آوردن پاسخ این سوال ها به سخنان گوهربار بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب رجوع خواهیم کرد:

وحدت شيعه و سني در كلام حضرت امام خميني (ره)

امام خميني (ره) در بيانات خود به اين مسئله مهم اشاره فرموده و جامعه اسلامي را بر رعايت آن توصيه فرموده است كه به برخي بيانات ايشان اشاره مي شود:

(1)اختلافاتى كه در عراق، در ايران، در ساير ممالك اسلامى ايجاد مى‏كنند، بايد سران دول اسلامى توجه داشته باشند به اين معنا كه اين اختلافات اختلافاتى است كه هستى آنها را به باد مى‏دهد. بايد با عقل، با تدبير، توجه داشته باشند به اين معنا كه به اسم مذهب و به اسم اسلام مى‏خواهند اسلام را از بين ببرند.

 دست‌هاى ناپاكى كه بين شيعه و سنى در اين ممالك اختلاف مى‏اندازد اينها نه شيعه هستند و نه سنى هستند؛ اينها دست‌هاى ايادى استعمار هستند كه مى‏خواهند ممالك اسلامى را از دست آن‌ها بگيرند؛ ذخاير را از دست آن‌ها بگيرند؛ بازار سياه درست كنند براى ممالك به اصطلاح مترقى.

(2) ما پيوستگى خودمان را به اقليت‌هاى مذهبى اعلام مى‏كنيم. ما برادرى خودمان را به برادران اهل سنت اعلام مى‏كنيم. دشمنان اسلامند كه مى‏خواهند ما را با برادرهاى خودمان مختلف كنند. دشمن‌هاى اسلام يا گول‌خورده‏هاىِ از آن‌ها هستند كه در اين وقت مخالفت مابين دو دسته را اعلام مى‏كنند. ما اعلام مى‏كنيم وحدت كلمه مسلمين را. اگر مسلمين وحدت كلمه داشتند، امكان نداشت اجانب بر آن‌ها تسلط پيدا بكنند.

 اين تفرقه در بين مسلمين است كه باعث شده است كه اجانب بر ما تسلط پيدا بكنند. اين تفرقه مسلمين است كه از اول با دست اشخاص جاهل تحقق پيدا كرد، و الآن هم ما گرفتار هستيم. واجب است بر همه مسلمين كه با هم باشند. يك زمان حساسى است؛ مابين حيات و موت مردد هستيم.

ما الآن مملكت‌مان يا بايد تا ابد زير يوغ استعمار و استبداد باشد، يا بايد الآن از اين يوغ خارج بشود. اگر وحدت كلمه را حفظ نكنيد، تا آخر بايد مبتلا باشيد.

(3) در اسلام‏ بين شيعه و سنى ابداً تفرقه نيست؛ بين شيعه و سنى نبايد تفرقه باشد. بايد وحدت كلمه را حفظ كنيد. ائمه‌ي اطهار ما سفارش كردند به ما كه بپيونديد با هم؛ و با هم اجتماعمان را حفظ كنيم. و كسى كه اين اجتماع را بخواهد كه به هم بزند، يا جاهل است و يا مغرض. و نبايد به اين حرف‌ها گوش بكنند.

 برادران سنى ما نبايد به يك تبليغاتى كه از طرف دشمنان اسلام مى‏شود ترتيب اثر بدهند. ما با آن‌ها برادر هستيم، آن‌ها با ما برادر هستند. اين مملكت مال همه ماست، مال همه‌ي ما. مال اقليت‌هاى مذهبى، مال مذهبيون ما، مال برادران اهل سنت ما. همه ما با هم هستيم.

(4) ا با هم يكى هستيم و ما جدا نيستيم. اختلاف، اختلاف دو تا مذهب است؛ اين اختلاف نبايد اسباب اين معنا بشود كه ما در اساس اسلام [اختلاف كنيم‏]. اسلام بالاتر از اين معانى است كه ما به واسطه اختلاف مسلكى از اسلام مثلًا چه بكنيم.

ما كه مى‏بينيم الآن اسلام در معرض خطر است، بر همه ما لازم است كه دست به هم بدهيم و از آن اشتباهاتى كه در سابق بوده دست برداريم، دستهايى را كه مثل سابق [مى‏خواهند] ما را از هم جدا كنند قطع كني

ما با مسلمين اهل تسنن يكى هستيم؛ واحد هستيم كه مسلمان و برادر هستيم. اگر كسى كلامى بگويد كه باعث تفرقه بين ما مسلمانها بشود، بدانيد كه يا جاهل هستند يا از كسانى هستند كه مى‏خواهند بين مسلمانان اختلاف بيندازند. قضيه شيعه و سنى اصلًا در كار نيست، ما همه با هم برادريم‏.

(5)نهضت اسلامى ايران مظهر برادرى شيعه و سنى و هم‌گامى نژادهاى مختلف كشور ايران است.

(6) عوامل اجانب كه منافع خود و اربابانشان را در خطر مى‏بينند، براى تحريك برادران اهل سنت و دامن زدن به برادركشى، قضيه‌ي شيعه و سنى را طرح نموده و مى‏خواهند با شيطنت بين برادران اختلاف ايجاد كنند. در جمهورى اسلامى همه‌ي برادران سنى و شيعه در كنار هم و با هم برادر و در حقوق مساوى هستند. هركس خلاف اين را تبليغ كرد، دشمن اسلام و ايران است.

0004430 816

برخي از بيانات مقام معظم رهبري (مد ظله العالي) در مورد وحدت بين مسلمانان بدين قرار مي باشد:

(1)شيعه و سني نبايد بگذارند دشمن از اختلافاتشان سوء استفاده كند.كسـاني كه شعـار اتحـاد و وحـدت و بـرادري مسلمين را مي دهند، اينها دشمن مسلمانان نيستند؛ دوست مسلمانانند، خير مسلمانان را مي خواهند و مايلند همه ي مسلمين عالم عزيز باشند.

چه فايده اي دارد كه در داخل جامعه ي اسلامي، مسلمانان از مذاهب مختلف، روبه روي هم بايستند و به همديگر ضربه بزنند؛ از آن طرف هم دشمن بيايد، هر دوي اينها را محاصره كند، سرشان را به هم بكوبد و خودش بنشيند، تماشا و استفاده بكند؟ اين خوب است؟ اگر ما مي گوييم كه شيعه و سني در كنار هم قرار بگيرند، يعني شيعه، شيعه بماند؛ سني هم سني بماند. ما چه موقع به عالم تسنن گفته ايم كه منظورمان از وحدت اين كه شما شيعه بشويد؟! ما چنين چيزي نگفته ايم.

هر كس خواست شيعه بشود، از طريق علمي و از راه مباحثات عالمانه شيعه بشود. آنها هم آزادند كه بروند كار خودشان را بكنند. ما نمي گوييم شما مذهبت را عوض كن؛ ما مي گوييم شيعه و سني بايد هميشه سر عقل باشند، همچنانكه بحمدالله در دوران انقلاب اسلامي، در كشور ما مشاهده شد. نگذارند دشمن از اختلافات اينها سوء استفاده كند. برگزاري هفته وحدت، براي اين است.

(2) قدرتمندان، عامل جنگهاي مذهبي مسلمين در زمان حـال، براي ايـن كه مسلمين با هم متحد و متفق نبـاشند و عليـه هـم كـار كنند، تلاشهـاي مضـاعفي انجـام مي گيرد. اين تلاشها به خصوص از وقتي تشديد پيدا كرده، كه نياز مسلمين به وحدت، بيش از هميشه است. به تصور خيلي نزديك به واقعيت، انگيزه تلاشهاي دشمنان اين است كه از تحقق آرزوي سيادت و حاكميت اسلام- كه امروز به مراحل عملي نزديك مي شود- جلوگيري كنند.

طبيعي است كه اگر اسلام بخواهد حاكميت پيدا كند و مسلمين در دنياي اسلام بخواهند به اسلام تمسك كنند؛ با اين اختلافات امكان پذير نيست.

(3) با اتحاد مسلمين، دنياي اسلام سربلند خواهد شد. يك ميليارد انسان در دنيا هستند كه درباره ي خدا و پيامبر و نماز و حج و كعبه و قرآن و بسياري از احكام ديني، با هم يك عقيده دارند؛ يك چند مورد اختلاف هم دارند. اينها بيايند همان چند اختلاف را بگيرند، با هم بجنگند، تا آن كسي كه با اصل خدا و پيامبر (ص) و دين و همه چيز مخالف است، كار خودش را انجام بدهد. آيا اين عاقلانه است؟!

ما گفتيم يك عده از علما و متفكران دور هم بنشينند و در سطح علمي و فرهنگي، براي تقريب و نزديك كردن، «مؤسسه التقريب بين المذاهب الاسلاميّه» را به وجود آورند.چهار مذهب فقهي در اهل سنت هست، مذهب اماميه هست، مذهب زيديه هست، مذاهب ديگر اسلامي هستند. اينهـا بنشيننـد ببيننـد، در مســايـل علمـي و دينـي، چقـدر مي توانند با يكديگر همكاري و كار كنند.ما اين مركز را تشكيل داديم. ان شاء الله برادراني كه مسئول اين كار هستند و معين شده اند، آن را با قوت دنبال مي كنند.

اين كار، كاري است كه خداي متعال از آن راضي است و سرنوشت اسلام به اين طور كارهاست.اگر مسلمين دست در دست هم بگذارند و با هم صميمي باشند، ولو عقايدشان مخالف با يكديگر باشد، اما آلت دست دشمن نشوند، دنياي اسلام سربلند خواهد شد.

(4) بايد به وحدت جهاني اسلام توجه بيشتري شود.يك عده قلم به مزد و مزدور و عالم بي دين و ريزه خوار سفره ي سلاطين و مشكلداران بي دين عالم را- كه از هر كسي خطرناكترند- اجير كرده اند، تا در برابر نداي وحدت انقلاب اسلامي، فرياد اختلاف و تفرقه سر دهند.واقعاً عالمي كه وجدان بيدار و تقوا نداشته باشد، اضرّ از هر دشمني بر جامعه ي اسلامي است.

در روايت دارد كه چنين عالمي بر مسلمانان، اضرّ از گرگ بر گله گوسفندان است. شما ببينيد، يك گرگ در يك گله ي گوسفند، چه كار مي كند؟ اين ضررش از آن بيشتر است.در طول اين هشت سـال جنگ، بلكه در طول ده، يازده سـال انقلاب، ديديم كه اين طور علما چه كردند؛ امـا به بركت نام و پرچم اسلام و نام پيامبر اكرم و به بركت هفته ي وحدت، انقلاب بر توطئه هاي آنان فايق آمده است.

(5) خدشه در وحدت و سازندگي، دو نقطه اميد دشمن يك نقطه، مسأله ي وحدت و يكپارچگي است. دشمناني كه هنوز درصددند نسبت به انقلاب و نظام جمهوري اسلامي، نيات خصمانه و شومشان را اعمال بكنند، چشم اميد به اختلافات بسته اند. آنها از وحدت و يكپارچگي شما مردم مي ترسند؛ اين را متوجه باشيد.ملت ايران، به هيچ قيمت نبايد وحدت و يكپارچگي خودش را از دست بدهد. مسئولان بايد متوجه باشند كه با اين يكپارچگي عظيم، چگونه بايد رفتار كرد.

(6) امریكا و صهیونیستها و مستكبران عالم، نه به شیعه علاقمندند و نه به اهل سنت؛ با هر دو دشمنند؛ آنجایی كه مسلمان ـ با نام خدا و با ایمان اسلامی ـ در مقابل زورگویی آنها می‌ایستد، دشمنی می‌كنند. شما ببینید در لبنان با حزب الله شیعه همانقدر دشمنند كه در فلسطین با حماس و جهاد سنی.

(7) اين عواملى كه اختلاف‌افكنى مى‌كنند، نه شيعه‌اند، نه سنى؛ نه به شيعه علاقه دارند، نه به تسنن؛ نه مقدسات شيعه را قبول دارند، نه مقدسات سنى را.

(8) آن كسى كه نداى تفرقه‌ى بين شيعه و سنى را سر ميدهد و به بهانه‌ى مذهب، ميخواهد وحدت ملى را به هم بزند، چه شيعه باشد و چه سنى، مزدور دشمن است؛ چه بداند، چه نداند.گاهى بعضيها مزدور دشمنند و خودشان نميدانند.

حال در هر کجای سخنان امام و رهبری که می نگیریم ایشان همیشه به دوری از تفرقه و تشنج و تاکید جدی بر وحدت و همبستگی قوی بین مسلمین داشته اند.

اما امروز برخی با نفوذ در نهادهای دینی ما می خواهند ایجاد تفرقه نمایند.هر صدایی که از هر شخصیتی در جهت تفرقه بلند شود چه مداح باشد و چه عالم و چه مرجع بی تردید آن بلندگوی دشمن است.هر شخصیتی که سخنش خلاف وحدت مسلمین و ایجاد تفرقه باشد بی تردید تکه پازل دشمن شده است در زمین او بازی می کند.

هنگامی که مقام معظم رهبری بر امر وحدت میان مسلمین تاکید دارند میزان برای ما حرف ولایت فقیه جامعه اسلامی است و نه سایر مراجع زیرا احکام حکومتی یعنی احکامی که حکومت اسلامی بر پایه آن استوار است و در صورت وا گذاشتن آن حکوت اسلامی دچار ضعف و سستی می شود و امور مردم مختل می شود مثل کلیه احکام قضایی که برای رفع خصومت و حل منازعات بین افراد جامعه طبق قوانین اسلامی تنظیم شده و اختلاف در این احکام مساوی است با اختلال در زندگی اجتماعی.

در غیر از موارد بالا مثل نماز مسافر و کفاره روزه و از این قبیل مراجع مختلف می توانند با استدلال، اظهار نظر کرده و مردم نیز از آن ها تقلید کنند اما حق اعلام نظر در مسائل حکومتی را ندارند زیرا وقتی یکی از فقهای جامع الشرایط منصب نیابت امام عصر(عج) را در اداره حکومت اسلامی به عهده گرفت، مداخله دیگر فقها باعث نقض غرض ، که همان اداره امور کشور بود می شود.

مردم ما اعم از شیعه و سنی همه گوششان به زبان رهبری باشد و نه به زبان عده ای تفرقه افکن و بازیگر دشمن و به سخن هیچ شخصی جز رهبر معظم انقلاب گوش ندهند و بر طبل تفرقه نکوبند که این مسیر جز به نابودی مسلمانان هیچ نخواهد داشت.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

گرگانی

باسلام, می شه بگید این دوست ولایت مدارمون کی قصد دارن وظیفه شون و نسبت به میهن شون ادا کنن برن ... در شان ی عنصر فرهنگی و فعال سیاسی نیست که بخواد از زیر بار مسؤلیت فرار کنه

0
0
پاسخ
1394-11-06 12:32

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.