1394-10-16 11:55
2048
0
25617
گلستان ما بررسی می کند؛

کریدور ریلی از تبلیغ تا واقعیت / کریدور ریلی شرق دریای خزر در انتظار زیرساخت

 با وجود اینکه کریدور شرق دریای خزر امکان مناسبی را برای ترانزیت کالا مهیا کرده ، هنوز زیرساخت های مورد نیاز برای ترانزیت کالا و صادرات محصولات استان از این طریق فراهم نشده است.

به گزارش گلستان ما؛ در تجارت و اقتصاد امروز حمل و نقل علاوه بر اینکه یکی از پایه های رسیدن به توسعه پایدار است نقش مهمی و زیر بنایی در اقتصاد دارد که توسعه اقتصادی را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

حمل و نقل را از منظری دیگر می توان اساس مبادلات بازرگانی و کلید توسعه اقتصادی و اجتماعی دانست حتی برخی کارشناسان حمل و نقل را قلب جریان توسعه اقتصادی و توسعه پایدار می دانند .

حمل و نقل ریلی یکی از روش های حمل و نقل ارزان قیمت است که مزیت هایی همچون مصرف سوخت کمتر، سازگاری بهتر با محیط زیست ، ایمنی بالاتر ، قابلیت انتقال انبوه کالا و مسافر را دارد همچنین ظرفیت های مناسبی را برای تجارت تولید کنندگان ایجاد می نماید .

در سال های گذشته توسعه زیر ساخت های ریلی مورد توجه قرار گرفته و با اتصال خط ریلی یا همان کریدور ریلی شرق دریای خزر ایران را به کشور های ترکمنستان و قزاقستان و حوزه cis اتصال یافته متصل کرده است.

با وجود اینکه کریدور شرق دریای خزر امکان مناسبی را برای ترانزیت کالا مهیا کرده ، هنوز زیرساخت های مورد نیاز برای ترانزیت کالا و صادرات از این طریق فراهم نشده است.

ساخت راه آهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان از سال 90 با توافق این سه کشور در طول نزدیک به 926 کیلومتر آغاز شد و در خرداد ماه 92 توسط احمد نژاد افتتاح شد که این خط آهن مجددا در آذرسال 93 با حضور حجت الاسلام روحانی و روسای جمهوری ترکمنستان و در مرز اینچه برون استان گلستان به بهره برداری رسید.

این خطوط ریلی که تبلیغات گسترده ای در سطح کشور و به خصوص در سطح استان برای افتتاح مجدد آن شده بود و حتی رسانه ملی نیز برای چند روز این موضوع را در صدر اخبار خود قرار داده و مسئولین از قابلیت جابجایی سالانه 10 تا 12 میلیون تن کالا سخن گفته بودند.

حسینقلی قوانلو مدیرکل صنعت و معدن و تجارت گلستان نیز با بیان اینکه خط آهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان تا 12.5 میلیون تن ظرفیت جابجایی بار دارد ، تصریح کرد: این درحالی است که از طریق مرزهای زمینی امکان جابجایی بیش از یک میلیون تن بار وجود ندارد.

2786465-4108368-800x553

وی همچنین با اشاره به تأثیر خط آهن ایران- ترکمنستان- قزاقستان در مبادلات اقتصادی گفت: افتتاح این خط آهن، صنعت و معدن استان گلستان را به شکل گسترده ای رشد خواهد داد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان از امضای تفاهمنامه میان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو ) و یک شرکت بزرگ معدنی قزاقستان در سطح رؤسای جمهوری دو کشور نیز در آینده نزدیک خبر داده بود .

صرفه اقتصادی برای صادرات از طریق کریدور ریلی وجود ندارد

وی افزود: به موجب این تفاهمنامه ، دو کشور ایران و قزاقستان در زمینه معدنی همکاری های 50 – 50  انجام خواهند داد به گونه ای که معادن سنگ آهن در قزاقستان جهت تولید کنسانتره مجهز و کارخانه فولاد در استان گلستان ایجاد خواهد شد.

قوانلو در نشست خبری با اصحاب رسانه استان میزان واردات استان را 17.7 میلیون دلار عنوان کرد و گفت: این میزان واردات نسبت به سال گذشته رشد 64 درصدی داشته که کریدور ریلی نیز بر روی آن تاثیر داشته ولی در بخش صادرات به دلیل کوچک بودن مقیاس صادرات (چمدانی بودن) و صرفه اقتصادی برای صادرات از طریق کریدور ریلی وجود ندارد.

000115e8

عیسی امامی نماینده مردم گرگان و آق قلا و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در همین خصوص با بیان اینکه به فرموده رهبری در این برهه زمانی مسئله اقتصادی از مسایل دیگر اهمیت بیشتری دارد تصریح کرد: رهبری برای تحقق این مهم می فرمایند گشایش اقتصادی و رفع معضلات جز با جدی گرفتن و پیگیری همه جانبه اقتصاد مقاومتی میسر نخواهد بود.

نماینده مردم گرگان و آق قلا خاطر نشان کرد: در گذشته گفته بودم بهتر است این خطوط افتتاح نشود به دلیلی فنی و نداشتن آمادگی گمرک ریلی و داشتن سیلو و پایانه های مناسب .

تبلیغ و هیاهوهای انجام شده برای کریدور ریلی سیاسی است

وی تبلیغ و هیاهوهای انجام شده را سیاسی ارزیابی کرد و گفت: ما بهره برداری و بهره وری که در این مدت یکسال قرار بود انجام بدهیم را از دست داده ایم .

امامی در ادامه افزود: بزرگترین امتیاز اقتصادی خطوط ریلی در اختیار ترکمنستان قراردارد و آن ایستگاه بوژیست که در خارج از کشور قرار دارد و قطعا این برتری تا زمان سرمایگذاری و احداث این ایستگاه در کشور به نفع ما نخواهد بود از نظر اقتصادی و منافع خاصی از این طریق عاید ما نشده است.

وی خطاب به دولت گفت: خط ترانزیتی راه آهن گرگان-اینچه برون با حضور روسای جمهور سه کشور ایران ترکمنستان و قزاقستان در تاریخ 12 آذر 93 با جشن باشکوه افتتاح شد اما بنا به دلایل فنی اعلام شد این پروژه را افتتاح نکنید چون قابلیت بهره برداری ندارد. قرار بود سالانه شاهد قریب 10 میلون تن غلات از قزاقستان به ایران باشیم؛ اما به نظر شما در یکسال گذشته چنین اتفافی افتاد؟ و آیا از این عدم توفیقات باخبرید؟

امامی ادامه داد: بهتر نبود دهها میلیارد تومان منابعی که برای راه اندازی خط مسافربری آنهم برای چند مسافر صرف نمی کردید و آن را به منظور حل مشکلات خط افتتاح شده، مصرف می کردید؟

باید کریدور ریلی سرانجام مثبت داشته باشد چون چیزی نیست که از کنار آن گذشت

حجت الاسلام طاهری نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس نیز در خصوص کریدور ریلی گفت : ما نسبت به عملکرد مسئولین پیگیری هایی را از طریق جلسات منتقل کرده ایم و مسائل را منعکس می کنیم مسئولین هم نباید کوتاهی کنند. و هرجا نیاز باشد مجلس آمادگی دارد که در این حوزه وارد شود .

وی ادامه داد : امیدواریم آمادگی موجود در مجلس برای کمک به مسئولین برای پیشبرد اهداف اقتصادی کشور جدی گرفته شود تا بخشی از مشکلات برطرف گردد.

طاهری با اشاره به اینکه مذاکراتی که بین دو کشور وجود داشته دقت لازم نشده ، تصریح کرد : در برخی از بخش ها عجله شده و گفته می شود در حال اصلاح این مشکلات هستیم .

وی در ادامه تاکیدکرد: باید این پروژه به سرانجام مثبت منتهی شود چون چیزی نیست که بتوان از کنار آن به سادگی گذشت .

00004f6b18d428ea

سرمایه بازرگانان برای صادرات به یک سوم رسیده

رمضان بهرامی رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی گرگان معتقد است با اعلام اینکه دولت باید در حوزه تولید به سرمایه گذارهای بخش خصوص اعتماد کند اظهارکرد: زیبنده استان ما نیست مرز ریلی و زمینی داشته باشیم اما زیر ساخت مناسبی برای صادرات محصولات کشاورزی در استان نباشد و این هم نیاز به توجه بیشتر مسئولین دارد استان توان جهش صادراتی دارد ولی زیرساخت مناسب نداریم .

بهرامی گفت: حمایت دولت از بازرگانان به ویژه در این استان با توجه به کاهش قیمت نفت و لزوم رونق صادرات ضروری است.

وی افزود: با توجه به شرایط کنونی، سرمایه بازرگانان برای صادرات به یک سوم رسیده و توان فعالیت صادراتی آنان کاهش یافته است.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان با بیان اینکه شرکت‎های دولتی سهمی در توسعه صادرات نداشتند ، افزود : اکثر صادرات مربوط به بخش خصوصی است ، یکی از مولفه‎های حائز اهمیت در تولید و صادرات مبحث قاچاق کالا است که کمر تولید کنندگان ما را شکسته و اعلام میکنیم میزان آن 3 برابر اعلام رسمی است .

وی گفت : یک سال از افتتاح گذشته راه آهن بعد از یکسال تازه نقشه را اعلام کرده است بعد از چند سال می خواهد اجرا شود راه آهن نباید با کاغذ ها بازی کند و اگر به بخش خصوصی واگذار کنند قطعا زودتر به مرحله اجرا در خواهد آمد.

حال این سوال ها بین افکار عمومی و برخی کارشناسان به وجود می آید که چرا این هزینه های بسیار زیاد برای احداث ، راه اندازی و تبلیغات گسترده برای خطوط ریلی انجام شد که به اذعان برخی مسئولین تاثیر خاصی در اقتصاد استان و به طبع آن در کشور ندارد .

چرا با وجود گذشته یک سال از افتتاح این پروژه هنوز زیر ساخت های مناسب ایجاد نشده و به بهانه کوچک بودن حجم صادرات از این خطوط ریلی صادراتی نداریم و فقط برای واردات از آن استفاده می شود.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.