1394-08-14 04:27
5990
17
22892

مصاحبه مهم و خواندنی عدالت خواهان گلستان با آیت ا... قدمی

استاد حوزه و دانشگاه گفت : حاضر نیستم از طرف من خاری به پای انقلاب برود / با هر کسی که در خط رهبری باشد هم خط هستم/ شب قبل از تدریس در این حوزه خواب دیدم برایم قبری مهیا می کنند .

به گزارش گلستان ما به نقل از عدالت خواهان گلستان ؛ آیت الله سید حبیب الله قدمی از علمای منطقه گلستان طی مصاحبه ای اختصاصی با پایگاه خبری عدالت خواهان گلستان به سوالات ما پاسخ داد .

آنچه در زیر می خوانید گفتگوی دو طرفه است که به صورت سوال و جواب می آید.

خادملو: آقای قدمی من با خیلی از افراد مطرح در استان گلستان - مثل شهردار، نماینده و ... - مصاحبه کردم. در صحبت های ما صراحت بیان زیادی وجود داشت. تنها کسی که صحبت هایش از نظر صراحت لهجه به دل ما نشست جناب آقای مروتی، معاونت عمرانی استانداری گستان بود.

قدمی : ایشان را نمی شناسم. شاید صراحت به خاطر این بوده که بحث شما سیاسی نبوده است.

خادملو می گوید: بله سیاسی نبود.

خادملو: من از سایت شما دیدن کردم و مطالبی که مربوط به زندگی نامه و دیدگاه های اعتقادی، سیاسی و اجتماعی شما بود را مطالعه کردم. به عنوان نخستین پرسش بفرمایید از چه فعالیت های انقلابی را آغاز کرده اید؟

قدمی: بسم الله الرحمن الرحیم و لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم

از سالهای 56 که من آن موقع پانزده سال داشتم به محض آگاهی از شخصیت حضرت امام (ع) که در راستای مبارزه با فساد و پیاده کرده اسلام، اقدام به حرکت انقلابی کرده بودند، وارد جریان انقلاب اسلامی شدم .

در همین راستا بعد از درگیری با بعضی از هوادران شاه دستگیر شدم و بعد از آزاد شدن نیز به فعالیت ها ادامه دادم و بعد از پیروزی انقلاب با سپاه پاسداران که آن موقع به عنوان ستاد نام داشت همکاری داشتم و بعد از مدتی که عضو نیمه فعال سپاه پاسداران علی آباد کتول بودم در سال 59 رسما عضو سپاه شدم.

 در عملیات فتح المبین و بیت المقدس شرکت کردم و بعد از مجروحیت در عملیات که تقریبا به علت ناقص شدن یک دست و یک پا توان عملیات را نداشتم چون به مطالعه در حوزه دین علاقه شدید داشتم وارد حوزه علمیه شدم.

خادملو: از سوابق علمی خودتون بگویید؟

قدمی: ابتدای طلبگی را در سال 62 از حوزه علمیه بازار آغاز کردم و بعد از یک سال و نیم به مشهد مقدس رفتیم و تا سال 81 که به گرگان آمدم.

خادملو:اساتید شما چه کسانی بودند؟

قدمی : اساتید من در حوزه علمیه ، حجج اسلام؛ آقایان میر علی اکبری و عباس نژاد، حسینی، رادمرد، کاظمی، موسوی، عاملی، واعظی، واعظی، حجت هاشمی، و آیات بزرگوار؛ فلسفی، اشکوری، مرتضوی، اشرفی، سبزواری

خادملو:: چه تالیفات داشتید؟

قدمی : تالیفاتی که به چاپ رسیده اند عبارت است از کتاب وقف و ابتدا و کتاب وقف و وصل در علوم قرآنی ، کتاب عوامل گرگانی و کتاب شرح عوامل گرگانی، دو جلد رمان به نام گروگان گیری و پادشاهی و کتاب روش حفظ قرآن.

خادملو: شما اصولگرا هستید یا اصلاح طلب؟

قدمی: اصولگرا یا اصلاح طلب یکی سری اسم هایی است که گروه های سیاسی روی خودشان می گذارند و ممکن است بعدا عوض شود همچنانکه قبلا اسم چپ و راست را روی خودشان می گذاشتند و من همیشه گفته ام به هیچ گروهی وابستگی ندارم.

خادملو:چرا شما به هیچ گروهی وابستگی ندارید؟

قدمی : البته در اوائل انقلاب که حزب جمهوری اسلامی تأسیس شده بود من در شاخه علی آباد کتول عضو شده بودم و در کلاسهای آنها شرکت می کردم ولی بعد از اینکه رسما عضو سپاه شدم و حضرت امام (ره) وابستگی اعضاء سپاه را به گروه های سیاسی منع کرد از عضویت در حزب کناره گیری کردم و همچنان بر همان تفکر باقی ماندم و در گروهها و احزاب عضویت یا هواداری ندارم .

من بر اساس اعتقاد از رهبریت انقلاب حمایت می کنم و با هر کسی که در خط رهبری باشد هم خط هستم.

خادملو::مسئول حزب جمهوری اسلامی علی آّباد چه کسی بود؟

قدمی: ما در کلاسهای آقای سیّدی شرکت می کردیم و فکر می کنم مسئولیت حزب را ایشان به عهده داشت .

خادملو:: اینکه می گویید نه اصولگرا هستید و نه اصلاح طلب  ظاهرا فکر شما به به بعضی از افراد که مدعی اصوالگرا یا اصلاح طلب خطور می کند در صورتیکه شاخص های اصوالگرایی و اصلاح طلبی از سوی حضرت آقا بیان شده وقتی این دو شاخص ها را در کنار هم قرار می دهید بسیار به هم نزدیک هستند و از طرفی اصولگرایی یک تفکر مبنایی و ریشه‌ای است که حضرت آقا در خصوص شاخص های آن تاکیدات زیادی نمودند ؟

قدمی: اگر منظور شما این است که رهبری وابسته به یکی از گروههای سیاسی است من قبول ندارم ولی من بینش های رهبری را قبول دارم اگر شما بینش های رهبری را موجب اصولگرایی می دانید من هم همان بینش را دارم که در حقیقت بینش حضرت امام (ره) است پس من هم اصولگرا هستم.

خادملو: من ایشان را حزب خدا می دانم.همانطوریکه امام خمینی فرمودند: ز اول عالم تا حال ، دوحزب بوده است : یکی حزب الهی و یکی حزب غیر الهی و شیطانی؟

قدمی: پس من هم حزب خدا هستم.

خادملو:: اینکه می فرمایید تابع بیانات مقام معظم رهبری هستید در جریان فتنه 88 آیا مطالبات حضرت آقا را پیگیری کردید؟

قدمی: ما در انتخابات سال 88 نه از آقای موسوی حمایت کردیم و نه مجالس مربوط به ایشان شرکت کردیم حتی در مجلسی که در مسجد ما ( مسجد امام رضا(ع) گرگان ) از طرف هوادران ایشان گرفته بودند نیز شرکت نکردیم .

بعد از اینکه انتخابات تمام شد و جریان فتنه شروع به شکل گیری کرد به شدت مردم و جوانان مسجدی را که بعضا طرفدار موسوی یا کروبی بودند از شرکت در اعتراضات منع کردم و آنها را به پیروی از قانون و رهبری دعوت کردم که الحمد لله هیچ حرکت آشوبگرانه ای در خیابان امام رضا (ع) شکل نگرفت.

البته این رفتار من یک رفتار سیاسی نیست بلکه عقیدتی است. خود من در سالهای 85 و 88 برای شرکت در انتخابات خبرگان رهبری فعالیت زیادی کردم و تعدادی از کارشناسان معتقد بودند که من در منطقه شرق استان بیشترین رای را دارم.

اما وقتی صلاحیت من را تایید نکردند من کوچکترین اعتراضی نکردم و بعدا هم چنین خواهد بود. من حاضر نیستم از طرف من خاری به پای این انقلابی که ثمره خون شهیدان است برود و قلب دوست داران اسلام رنجیده شود تا چه برسد برای به قدرت رسیدن دیگران آسیبی به انقلاب وارد کنم و امنیت نظام را در خطر قرار دهم.

خادملو:: در تجمع 9 دی حضور داشتید؟

قدمی: بله بوده ام . فیلم آن هم هست.

خادملو:: در حوزه امام خمینی (ره) گرگان درس می دادید؟

قدمی : سال 85 از من خواستند که در آنجا تدریس کنیم. البته من سال 81 هم می خواستم آنجا تدریس کنم ولی آنها قبول نمی کردند و البته بعد از یک سال هم درس مرا حذف کردند !

خادملو:: چرا ؟

قدمی : جوابش را از خودشون بپرسید.

خادملو : میخواهیم از شما بشنویم؟

قدمی: شاید به خاطر بحث هایی بود که در حمایت از رهبری با بعضی از اساتید انجام گرفته بود و شاید ظرفیت پایین بعضی ها در مباحث علمی بود و شاید هم دعوت من برای این بود که مرا وابسته به یکی گروه یا گرایشی نشان بدهند و بعد هم حرفهای دیگر تا در تایید صلاحیت من در انتخابات 85 اشکال شود.

خادملو:: چرا؟

قدمی: شاهد این مطلب این است که آنها تا سال 85 نه از من خواسته بودند و نه اجازه تدریس می دانند ولی در آن سال از من خواستند و بعد از آن سال هم دیگر درخواستی نشد تا اینکه زمستان سال 93 که این بار برای تدریس در حوزه علمیه خواهران آنها از من دعوت شد. این یک حرکت سیاسی بود.

من شب قبل از دعوت آنها خواب دیدم چند نفری قبری برای من مهیّا کردند و از من می خواهند به داخل قبر بروم تا بر روی من خاک بریزند وقتی بیدار شدم از خود پرسیدم قرار است چه اتفاقی بیفتد تا این که روز بعد از طرف آنها تماس گرفتند که بیا و در حوزه تدریس کن!

خادملو::بهانه ی آنها برای حذف درس های شما چه بود؟

قدمی : چیزی نگفتند و تماسی نگرفتند ولی ...

خادملو::: با آقای طهماسبی معاون استاندار در امور اقتصادی و تولیدی تعامل داشتید؟

قدمی: خیر ! من با آقای طهماسبی در دوران هنرستان هم مدرسه ای بودیم اما هیچ تعامل اقتصادی و تولیدی نداشته و نداریم.

خادملو: به نظر شما اختلافات حاج آقای طاهری و نورمفیدی از کجا نشأت می گیرد؟

قدمی: من از آغاز اختلافات آنها خبری ندارم. اما آنچه که من بعدها مشاهده کردم بیشتر در زمینه نوع گرایش سیاسی و حمایت از جریان ها و افراد سیاسی بوده است. اگرچه ممکن است انسان بتواند از خودش چهره ای متفاوت از درونش نشان بدهد و افراد ظاهر بین را گول بزند ولی بعضی از اطرافیان انسان بهترین معرف شخصیت انسان هستند. خوب تعدادی از اطرافیان آقای نورمفیدی با وی متفاوت اند.

خادملو:: کدام یک از این تفکرات به شما نزدیکتر بوده است؟

قدمی : من به دنبال تطبیق افکار خودم با هیچیک از آن دو بزگوار نبودم و نیستم اما اینکه به کدام نزدیکتر است چیزی است که مردم باید قضاوت کنند . البته در مواردی نیز موضع گیری های من با هر دو نفر متفاوت بود مثلاً در انتخابات ریاست جمهوری سال 84 بود که هر دو نفر از آقای هاشمی حمایت کردند و این در حالی بود که من در دوره اول ریاست جمهوری به هاشمی انتقاداتی داشتم.

خادملو::: از این جهت که اطرافیان دیگران نشان دهنده شخصیت افراد است کدام یک از دو نفر نزدیکتر به شما هستند؟

قدمی: خوب من نشنیدم کسی از نزدیکان حاج آقای طاهری جزء منحرفین یا وابستگان به منافقین باشد ولی اطراف آقای نورمفیدی هنوز هم کسانی هستند که گفته می شود شدیدا با رهبری مشکل دارند یا شدیدا به منافقین وابسته بودند .

خادملو: روحانیت در جامعه چه جایگاهی می تواند داشته باشد؟

قدمی: روحانیت علاوه برای تبلیغ دین اسلام و ترویج فرهنگ اسلامی می تواند، جایگاه آمر به معروف و ناهی از منکر را داشته باشد مخصوصا اگر جایگاه دیگری مثل اجتهاد یا امام جمعه یا نماینده ولی فقیه داشته باشد.

مثلاً اگر می بیند مدیری دارد تخلف می کند و به فکر مردم نیست می تواند به او تذکر بدهد اگر تاثیری نکرد می تواند از تریبون خود استفاده کند و اگر تریبونی نداشت با قلم خود یا ... با او مخالفت کند.

سوال : آیا شما فکر می کنید آقای صادقلو (استاندار) را حاج آقا نورمفیدی آورده است؟

قدمی: من در جریان مراحل انتصاب آقای صادقلو نبودم ولی تا جایی که مشهود است افرادی را که انتخاب می کنند با رعایت نقطه نظرهای آقای نورمفیدی است از دوستان ایشان در معاونت های مهم استانداری یا مشاور استاندار جای گرفتند یا لااقل از مخالفان ایشان کسی را در منصبی قرار نمی دهند .

این گونه رفتار کردن یک مدیر بیانگر نقش غیر مستقیم دیگران است به طور مثال آقای هاشمی رفسنجانی در انتخاب وزیران یا ... ممکن است نظر ندهد اما همینکه افرادی را انتخاب می کند که هاشمی با آنها موافق است و سعی دارد مخالف او را بر مسئولیتی قرار ندهد یا کمتر قرار بدهد یک نقش غیر مستقیم است!

خادملو: چه اشکالی دارد که نمایندگان رهبری در استانها در انتصابها دخالت و نظر بدهند؟

قدمی : این گونه دخالت ها باعث می شود کسی که حق نظارت عرفی و قانونی دارد حق نظارت را که در حقیقت یک حقی است که با واسطه از طرف مردم به او واگذار شده است را از دست بدهد ؛ چرا که خودت آوردی و خودت مسئولیت دادی.

پس [به نظر من] خود وزیر باید استاندارش را مشخص کند بعد من نظارت کنم اما اگر من پشت میز وزیر رفتم و با او رفیق شوم ، در بودجه ها با او رفیق شوم و هم صدا شوم و ... طبیعتا دیگر نمی توانم نظارت و اعتراض بکنم.

نمونه این اتفاق در انتصاب استانداری در زمان آقای خاتمی افتاد آنجا بعضی پای خود را توی یک کفش کردند که حتما باید فلانی بیاید بعد خودشان پشیمان شدند ولی باز هم تجربه نکردند و نخواهند کرد چون در این روش منافعی هست که نمی شود از آن صرف نظر کرد .

مخصوصا این دوره که دو انتخابات مهم نیز در راه هست! انتقاد وظیفه همه مخصوصا روحانیت است من خودم زمانی که در مشهد بودم در دوره هاشمی به او انتقاد کردم به خاطر اینکه در مقابل ارزش ها و نظرات رهبری می ایستاد.

در دوره آقای احمدی نژاد بخصوص دوره دوم که در مورد مشایی با حضرت آقا مخالفت کرد من از احمدی نژاد انتقاد کردم و اعتراض کردم و الان هم بارها مقاله نوشتم و انتقاداتی به دولت روحانی داشتم .

خادملو: نظر شما در مورد تخریب جنگل و قطع درختان که آسیب های مختلفی از جمله سیل و ... را در پی دارد چیست؟

قدمی: مقام معظم رهبری در نماز جمعه فرموده بود که خداوند لعنت کند کسانی که جنگل را از بین می برند. بسیاری الان فهمیده اند که چقدر درختان در کاهش گرما و حفظ منابع زیرزمینی نقش دارد.

خوب این منش امام و مقام معظم رهبری را باید نمایندگان ولی فقیه هم رعایت می کردند تا وضعیت منابع طبیعی ما چنین وضعیتی پیدا نمی کرد و هنوز هم من خبر دارم همزمان بیش صد طرح جنگل در استان در حال اجرا است!

خادملو: نظر شما در مورد فعالیت اقتصادی  آقایان چیست؟

قدمی: مقام معظم رهبری با این شرط دختران خود را عروس کرد که دامادها فعالیت اقتصادی نکنند و پشت تریبون نروند و ... .

 اما آقای هاشمی این کار را رعایت نکرد و فرزندان ایشان رفتند در کارهای اقتصادی فعالیت کردند و نتیجه آن را هم می بینید که زندان هم رفتند.

نماینده های رهبری هم اگر در خط رهبری هستند باید توضیح بدهند که خط رهبری یعنی چه. در فتنه می بینیم که خط رهبری را نمی خوانند. در کار اقتصادی هم مثل بهره برداری از جنگل ها که خودتون [خادملو] فرمودید یا کارخانه ها و ... فعالیت می کنند. می گویند ما کار اقتصادی نمی کنیم و از وجوهات هم استفاده نمی کنیم پس زندگی شما چطور می گذرد؟ این هزینه های از کجا تامین می آید؟ پول انتخابات از کجا می آید؟ و ...

ما قبل از انقلاب حجبر یزدانی داشتیم . خوب من نشنیدم این آقا کسی را بکشد اما به واسطه حکومت سرمایه دار شده بود. ما الان نباید در نظام خودمان اینگونه افراد داشته باشیم که می بینیم به وابستگی به این و آن از حجبرها هم قدرتمندتر شوند. علاوه بر اینکه یک سری از افراد دیگر دنیا طلب طمع بکنند و به طرفداری و نزدیکی به اینها به فکر سرمایه اندوزی باشند.

خادملو: نظر شما در مورد کسانی که در مورد کسانی که در کشور و استان سعی دارند که فرد خاصی را بر رهبریت آینده کشور مطرح کند و با نصب پوسترها در استان برای ایشان کار تبلیغاتی کنند چیست؟

قدمی: این یک حرکت بسیار خطرناک و ضد امنیتی است که نظیر آن تا به حال نداشتیم و از نظر من هر کسی که در این مسیر فعالیت کرده است نباید صلاحیتش در ورود به انتخابات تأیید شود !

خادملو: ممکن است در این زمینه توضیح دهید؟

قدمی: ببیند در دوران آقای منتظری عده ای خواستند و موفق شدند که به صورت قانونی و از طریق خبرگان آقای منتظری را به عنوان قائم مقام رهبری مطرح کنند ولی بعدها روشن شد این کار بر خلاف میل حضرت امام (ره) بود و الحمد الله به خیر گذشت.

امروز هم عده ای می خواهند با همان هدف ، ولی از طریق غیر مجرای قانونی و غیر خبرگان رهبری کسی را بر خبرگان رهبری تحمیل کنند . اولا ان شاء الله در زمان حیات مقام معظم رهبری امام زمان (عج) ظهور کند و دیگر نیازی به رهبریت غیرمعصوم نداشته باشیم .

ثانیا اگر بعد از صد و بیست سال از عمر رهبری، خبرگان فرد مورد نظر را که در جامعه مطرح شده است و با سفرهای استانی و هزینه های هنگفت و برنامه ریزی محبوبیتی یافت انتخاب نکند آیا کشور دچاری بحرانی بی نظیر نخواهد شد؟! کسانی که به واسطه بعضی از حرکت های فردی موجودیت خبرگان رهبری را به خطر می اندازند قطعا صلاحیت ورود به عرصه انتخابات را ندارند.

اینجا بحث مجددا منحرف می شود به بحث فتنه 88 و آقای قدمی می گوید که من در مسجد خودم اعتراض و انتقاد از فتنه گران کردم اما چون رسانه ای نبودیم شاید خیلی ها متوجه نشدند. در سال 88 ما تنها به ستاد آقای رضایی رفتم و دوره قبل هم نظرم با آقای محسن رضایی بود.

خادملو: بزرگترین انتقاد یا انتظار شما از نماینده ولی فقیه چیست؟

قدمی: ما حرف خودمان را زدیم . کسی که نماینده یک شخصی است باید منعکس کننده نظرات او باشد. مثلا در زمینه فساد مقام معظم رهبری دغدغه دارد و در مورد ارزش ها همین طور. پس اینها هم باید دغدغه داشته باشند مثلا حضرت آقا در مورد فرزندان خودشان چه سیاستی دارند اینها باید همون سیاست را در پیش بگیرند.

مصاحبه : جانباز محمد خادملو از سایت عدالت خواهان گلستان

انتهای پیام /

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

طلبه جوان

زنده باد آیت الله قدمی ؛ مستدام تا 7 اسفند

0
0
پاسخ
1394-08-09 21:11
محسنی

با سلام محضر سایت پرتلاش گلستان مامن آیت الله قدمی را نمی شناسم ؛ از شما می خواهم اطلاعات بیشتری از ایشان روی خروجی سایتتان بگذارید .به گمانم می خواهد کاندیدای خبرگان شود . انسان باسواد ، خوشتیپ و جسوری بنظر می آید .اشرافیت وی روی مسائل قدیم استان زیاد است .خواهشا از این مصاحبه ها باسایر کاندیداها نیز بگیرید .

0
0
پاسخ
1394-08-09 21:13
تقوی

تشکر ویژه از برادر عزیزم آقای خادملو بخاطر این گفتگوی مهم .واقعا مانند یک مصاحبه گر حرفه ای و ماهر عمل کرده است .خدا حفظش کنه

0
0
پاسخ
1394-08-09 21:41
م . ساور

سلامبا اینکه خودم اهل رسانه هستم ولی شاید در چند سال اخیر در فضای رسانه ای استان چنین مصاحبه خوب و صریحی ندیده بودم .قالب مصاحبه ها ، از نوع هدایت شده است و خیلی خاصیتی ندارد .ولی انصافا این گفتگو قابل تقدیر است .انشاالله شاهد رشد و ارتقا فضای خبری و رسانه ای استان باشیم که قطعا به توسعه و پیشرفت استان کمک شایانی خواهد کرد .با تشکر

0
0
پاسخ
1394-08-09 21:45
رضایی

این گفتگو حاوی نکات تاریخی و سیاسی خیلی خوبی بود .امیدوارم حاج آقا قدمی در مسیری که تا حالا پیش آمده اند و در اینده می روند موفق و پیروز باشند .

0
0
پاسخ
1394-08-09 23:50
محمدی

ولایت مداری ، بصیرت ، تیزهوشی و زمان شناسی حاج آقا جای تقدیر دارد .از آقای خادملو بابت این گزارش خوب ممنونم .

0
0
پاسخ
1394-08-10 00:08
امید

آیت الله قدمی امام جماعت مسجد ماست ایشان کاملا مردمی و صمیمی با افراد مختلف برخورد و رفتار می کنند این جوری خیلی خوبه

0
0
پاسخ
1394-08-10 00:36
طهماسبی

سلام چرا بعضی ها از بیان حقائق ناراحت می شوند . اگر واقعا در جامعه ساداتی از نسل اباعبدالله حسین همچون آیت الله مدرس اشکالاتی را وارد کنند و حاشیه امنیت را بهم بریزند بعضی ها باید ناراحت شوند .

0
0
پاسخ
1394-08-10 18:25
رحیمی

بیان واقعیات بدون توهین از زیبایی ها این مصاحبه است

0
0
پاسخ
1394-08-10 18:27
لطفی

چندین بار این مطلب رو خواندم .برخی فرازهای این گفتگو جای تامل بسیار دارد .

0
0
پاسخ
1394-08-10 23:40
دوست

ادب ، جسارت ، سواد بالا ، روحیه عدالت جو ، بصیرت ، اشراف به مسائل روز و تاریخی از خصوصیات بارز این آیت الله بود که در مصاحبه فوق مشهود است. ان شاالله خدا ایشان را حفظ و امثال ایشان را زیاد کند

0
0
پاسخ
1394-08-11 10:24
خواجه

چرا بعضی از اطرافیان برخی از آقایان فکر می کنند که انتقاد ، توهین است

0
0
پاسخ
1394-08-13 09:00
جعفر

به نظر می رسد بهترین راه برای روشن شدن اذهان عمومی جلسات مناظره است

0
0
پاسخ
1394-08-13 09:02
کتولی

... یزدانی! اینجا رو خوب آمدی!

0
0
پاسخ
1394-08-13 09:04
محسنی

آقای قدمی بارها اظهار کرده که حاضر است در مورد مسائل استانی با شخصیتهای مهم استان از جمله ایت الله نورمفیدی مناظره کند .

0
0
پاسخ
1394-08-14 05:47

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.