1394-06-03 06:38
3054
0
19491
نقدی بر اظهارات اخیر طیب نیا ؛

اختصاصی / شب پرداخت یارانه ؛ شب عزای دولت یا شب شادی ملت !

بیش از 5 سال مردم ایران منتظر شب هایی هستند خبر واریز شدن یارانه ها را بشنوند و در واقع چشم بسیاری از مردم به همین مبلغ پول است تا دردی از دردهای خود را رفع کنند و این شب همان شب شادی و جشن ملت است که در حسابشان پولی ریخته می شود.

به گزارش گلستان ما ؛ کشور ما به دلیل اینکه ساختار رشد آن نامتوازن طی شده و این میراث شوم از زمان دولت پهلوی به ارث رسیده ، مردمانی دارد که از لحاظ اقتصادی در طبقه متوسط به پایین ارزیابی می شوند و به همین دلیل از سالهای ابتدایی انقلاب بحث کوپن و اقلام یارانه ای مطرح بود و در روستاها مواد لازم مصرفی مردم توزیع می شد.

اما این همه چیز نبود و اقتصاد وابسته به نفت باعث شد تا بسیاری از افرادی که مصرف گرایی بالاتری داشتند و به هیچ وجه قائل به قناعت و صرفه جویی نبودند سهم بیشتری از یارانه های داده شده به بخش های مختلف دریافت می کردند و در عوض مردم روستاها و عشایر کمترین برخورداری را از آن داشتند .

مثلا خانواده ای بود که به خاطر داشتن پول و امکانات چندین ماشین در حیاتشان پارک بود و فرزندان آنها از بنزین 80 تومانی و در ادامه 400 تومانی استفاده می کردند در حالی که مردم عادی از این موضوع انتفاعی نداشتند.

اما دولت نهم و دهم برای از بین بردن این بی عدالتی قیمت ها را آزاد کرد و بجای آن به هر ایرانی ماهیانه مبلغ 45500 تومان یارانه داد که این امر با استقبال گسترده ملت مخصوصا قشر متوسط به پایین و روستاها که تا بحال در معادلات اقتصادی دولت نقشی نداشتند ، روبرو شد.

در واقع هدفمندی یارانه ها اعتماد مردم به نظام را بیشتر کرد چون موضوعاتی مانند "چرا دولت به فکر مردم نیست ، پس پول نفت کجا می رود و ... "در بین مردم گاها باعث شبهه و بدبینی نسبت به نظام شده بود اما هدفمندی یارانه ها و دادن سهم مردم از نفت باعث شد تا این اعتماد تقویت گردد.

در واقع اعطا یارانه به مردم طرح بی نظیری بود که با افزایش شیب ملایم قیمت ها می توانست به یک طرح فوق العاده اقتصادی و رفع محرومیت زدایی بدل شود اما گویا برخی کارشناسان اقتصادی دولت فعلی به دلیل اینکه این طرح در زمان احمدی نژاد اجرا شده آن را قبول ندارند .

حتی سید محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات در آخرین روزهای عمر دولت خود گفته بود که بزرگترین آرزویش هدفمندی یارانه ها بود حال چرا دوستان وی در تیم دولت تدبیر و امید این موضوع را انکار می کنند ، جای سوال دارد .

به هر حال یارانه ها هدفمند شد و الان بیش از 5 سال مردم ایران منتظر شب هایی هستند خبر واریز شدن یارانه ها را بشنوند و در واقع چشم بسیاری از مردم به همین مبلغ پول است تا دردی از دردهای خود را رفع کنند و این شب همان شب شادی و جشن ملت است که در حسابشان پولی ریخته می شود.

اما طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت اخیرا اعلام کرده شب واریز یارانه شب عزای دولت است در حالی که مردم بعد از واریز شدن یارانه اظهار خوشحالی و شادمانی می کنند و این تناقض ها نشان می دهد که این دولت با دغدغه های مردم فاصله بسیاری دارد .

یارانه حذف شدنی نیست چون امروز واقعیتی انکارناپذیر در زندگی مردمان این کشور است و نقش و کارکرد آن پذیرفته شده و بهتر است دولت بجای حذف آن آن را ساماندهی کرده و افراد ثروتمند را از دایره آن بیرون کند .

انتهای پیام /

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.