1394-05-14 03:58
2723
0
18509
گلستان ما گزارش می دهد:

سخنان و رفتارهای ضد و نقیض دولتمردان در خصوص مصوبه سفر رئیس جمهور به گلستان / "طرح گردشگری آشوراده" آری یا خیر !!؟

سفر دولتمردان برای طرح گردشگری آشوراده دیروز به گلستان انجام شد اما باز هم نظرات دولتمردان تدبیر و امید و رفتارهای آنها با هم متناقض است و فضای بوجود آمده هم آنقدر غبارآلود است که نمی توان فهمید که بالاخره آشوراده می خواهد مقصد گردشگری شود یا نه؟

به گزارش گلستان ما ؛ آذرماه سال گذشته حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در سفر به استان گلستان از توسعه استان سخن گفت و استناد ایشان نیز پروژه های بزرگی برود که قرار است در گلستان اجرا شود.

یکی از این پروژه ها توسعه گردشگری آشوراده بود که این طرح قرار بود باعث تحول گردشگری در استان و ورود گردشگران و ماندگاری مسافرین در استان و نهایتا موجب ورود سرمایه به استان شود.

نفس عمل و طرح موجود خیلی خوب است اما این طرح خیلی زود با پشتیبانی مدعیان محیط زیستی به محاق رفت تا جایی که فعالین محیط زیستی اعلام کردند اگر قرار باشد آشوراده دستکاری شود جلوی اینکار را خواهند گرفت.

شما که لالایی بلدین چرا خوابتان نمی برد

جالب اینجاست فعالین محیط زیستی که تهدید کردند جلوی توسعه گردشگری آشوراده را می گیرند اکثرا مازندرانی هستند که در اینجا باید پرسید شما که لالایی بلدی چرا  خوابتان نمی برد ؟ شما اگر دغدغه محیط زیستی داشتید چرا در استان شما این همه ساخت و ساز غیر مجاز و تصرفات منابع طبیعی و اراضی جنگلی وجود دارد ؟ نکند هجوم بی رویه سرمایه و گردشگر به استان شما و تامین بودن نان شب تان باعث شده چشم بر روی معضلات استان خود ببندید ، حال که گلستان می خواهد حال و جانی بگیرد دغدغه مند شده اید ؟

فضا تا جایی تنگ شد که دکتر سعید شیرکوند معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور وارد استان گلستان شد و از طرح گردشگری آشوراده بازدید کرد و در نشست با خبرنگاران نیز به توجیه طرح پرداخت و جواب دغدغه های فعالین محیط زیست را داد.

آنچه که مشخص است فقط 10 درصد از فضای 380 هکتاری آشوراده قرار است ساخت و ساز شود و جنس این ساخت وسازها نیز سنگ و بتن و آهن نیست بلکه الاچیق ها یا کومه هایی است که قرار است با ظرافت به جذب گردشگر و مسافر و ورود سرمایه به استان کمک کند.

اما فعالین محیط زیست علیرغم موافقت اسماعیل مهاجر مدیر کل محیط زیست استان گلستان ، استاندار گلستان و حتی نماینده ولی فقیه در استان پیرامون طرح گردشگری آشوراده همچنان بر طبل خود می کوبند .

دامنه اختلافات به آنجا رسید که حسن روحانی رئیس جمهور در آغاز سومین سال کاری خود ، طی دستوری به اسحق جهانگیری معاون اول، وی را به همراه دکتر معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست و مسعود سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مامور می کند تا به گلستان سفر و با هم یک کارشناسی از منطقه داشته باشند .

دیروز سه شنبه 13 مرداد 94 این سفر انجام شد اما باز هم نظرات دولتمردان تدبیر و امید و رفتارهای آنها با هم متناقض است و فضای بوجود آمده هم آنقدر غبارآلود است که نمی توان فهمید که بالاخره آشوراده می خواهد مقصد گردشگری شود یا نه؟

از قول من خیلی چیزها میگن

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در بازدید از جزیره آشوراده گفت: درآینده نزدیک شاهد اجرای طرح گردشگری آشوراده نخواهیم بود زیرا مطالعات این طرح تازه آغاز شده و اول راه هستیم.

وی با بیان این که مطالعات این طرح زیر نظر سازمان حفاظت از محیط است، افزود: امروز بازدید میدانی از نقاط مخلف آشوراده داشتیم و تمام برنامه ها برای مدیریت آشوراده بر مبنای حفاظت از محیط زیست است.

ابتکار در پاسخ به این سوال که گفته شده شما با طرح گردشگری آشوراده موافق کرده اید، توضیح داد: خیلی حرف ها از قول در خیلی جاها نقل می کنند، اما شما باور نکنید.

وی با تاکید بر این که برای حفاظت از محیط زیست از جوامع محلی استفاده خواهد شد، اظهار کرد: با گردشگری طبیعی در حدی که به برنامه های حفاظتی آسیب نزند و در چارچوب قانون باشد موافقیم.

انتقاد شدید آیت الله نورمفیدی

این گفته های رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور و سماجت وی بر عدم شروع طرح گردشگری آشوراده باعث انتقاد شدید نماینده ولی فقیه در گلستان شد.

امام جمعه گرگان با اشاره به برخی اشکال تراشی ها و سخنانی که در خصوص طرح گردشگری آشوراده تنها جزیره ایرانی خزر بیان می شود، افزود: انتظار مردم از رییس دولت تدبیر و امید، تحقق این مصوبه مهم بدون توجه به قال و قیل های دیگران است.

 آیت الله سید کاظم نورمفیدی که در جلسه شورای اداری گلستان با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، اظهار کرد: دکتر جهانگیری مساله آشوراده را تمام کنند تا مردم هم دغدغه و اضطرابشان برداشته شود و یکی از خواسته های ما که می خواهیم خیلی هم زمان نبرد و سریعا انجام شود طرح گردشگری آشوراده است که جدی گرفته شود.

آیت الله نورمفیدی خاطر نشان کرد: اگر کارهای بزرگ انجام شود کارهای کوچک به طبع آن حل می شود و دولت باید به کارهای اساسی و زیربنایی بپردازد ، وی با بیان اینکه تسهیلاتی برای جذب سرمایه گذار داده شود، افزود: مهم ترین شاخص درآمد سرانه است که میانگین درآمد سرانه مردم استان پایین است و  انتظار ما این است که سریع تر کارها انجام شود و موانع برداشته شود.

دستور دولت باید اجرایی گردد

نهایتا اسحق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به موضوع جزیره آشوراده و چالش‎های به وجود آمده در اجرای طرح گردشگری در این جزیره گفت: حتما باید دستور رئیس‌جمهور در خصوص توسعه گردشگری در آشوراده اجرایی شود.

جهانگیری با تاکید بر اینکه رئیس‌جمهور اهل قول دادن نیست متذکر شد: قولی که رئیس‌جمهور می‎دهد، اعضای دولت موظف هستند آن را به سرعت اجرایی کنند و  با تعامل با خانم ابتکار می‎توان مشکلات را حل کرد طرح آشوراده را می‎توان با نظرات محیط‌زیست به نتیجه رساند.

بنظر می رسد این سفر هم دستاورد جدیدی برای استان نداشته باشد و هنوز نمی توانیم به صراحت بیان کنیم که آشوراده وارد طرح گردشگری می شود یا نه اما باید ببینیم که مصوبات سفر رئیس جمهور که یکی از آنها طرح گردشگری آشوراده است و به قول استاندار ناموس ما می باشد قابلیت اجرایی دارند یا خیر ؟

نویسنده : عماد محمد رضا پور

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.