1395-12-10 11:05
1217
0
35917
رئیس اداره منابع طبیعی آزادشهر؛

آزادشهر امسال ۳ بار مورد هجوم ریزگردها قرار گرفته است

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان آزادشهر گفت: آزادشهر امسال ۳ بار مورد هجوم ریزگردها قرار گرفته است. با وجود اینکه جنگل ها مانند فیلتر عمل می کنند اما اگر این ریزگردها زیاد باشند شهر ما هم با معضل ریزگردها رو به رو خواهیم شد.

به گزارش گلستان ما به نقل از تیتر آزاد، نشست خبری حسین سلطانعلی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان آزادشهر به مناسبت هفته منابع طبیعی با رسانه برگزار شد.

سلطانعلی در این نشست راجع به شعار هفته منابع طبیعی اظهار کرد: شعار امسال ما همیار طبیعت باشیم می باشد و امیدواریم که مردم خود حافظین و مروجین منابع طبیعی بشوند. البته مردم در امسال همکاری خوبی با ما داشته اند ، گزارشات مردمی و حضور به موقع مامورین ما باعث شده تا متخلفان آسیب کمتری به منابع طبیعی بزنند.

رئیس اداره منابع طبیعی ادامه داد: امسال نسبت به سالهای گذشته شرایط بهتری را در حفظ منابع طبیعی پیش رو داشتیم. اگر آتش سوزی سال ۹۲ را ۱۰۰ در نظر بگیریم در سال ۹۳ این آمار به ۴۵ ، در سال ۹۴ به ۳۴ و در سال ۹۵ به ۲۱ رسیده است که نشان دهنده رشد نزولی آن می باشد و این جز با همکاری مردم امکان پذیر نبود.

وی افزود: طرح ترسیب کربن، درآمد و اشتغال خوبی را برای روستاییان ایجاد کرده است و باعث رضایتمندی آنها و حفظ منابع طبیعی شده است. برخورد دوستانه ما با مردم و آموزش و ایجاد درآمد جایگزین برای آنها، عامل بازدارنده ای در تخریب طبیعت بوده است.

سلطانعلی در خصوص برنامه های هفته منابع طبیعی اعلام کرد: در این هفته برنامه های زیادی را اجرا خواهیم کرد. در روز اول که ۱۵ اسفند و روز ملی درختکاری می باشد ۵۰۰ اصله درخت از نوع درختان سایه انداز اقاقیا و چنار در دانشگاه آزاد آزادشهر خواهیم کاشت و در این درختکاری مسئولین دانشگاه و منابع طبیعی و گروهی از نونهالان نیز حضور دارند.

رئیس اداره منابع طبیعی آزادشهر ادامه داد: در این هفته بین ۶ تا ۷ هزار اصله نهال در نماز جمعه های شهرستان ( تشیع و اهل سنت) بین مردم تقسیم می شود و ۲۸ هزار اصله نهال نیز برای حفظ و احیای منابع طبیعی در این هفته غرس( کاشته) خواهد شد.

وی افزود: در این هفته به بیش از ۱۲۰۰ همیار طبیعت که از بین دانش آموزان هستند کارت همیاری داده خواهد شد و با رایزنی های انجام شده با اداره آموزش و پرورش آموزشهای حفظ منابع طبیعی به دانش آموزان داده می شود و این آموزش همچنان ادامه خواهد داشت.

سلطانعلی در خصوص وسعت منابع طبیعی آزادشهر تصریح کرد: شهرستان آزادشهر ۱۷۲ هزار هکتار است که ۱۰۲ هزار هکتار آن عرصه های منابع طبیعی است. ۴۹ هزار هکتار مرتع و ۵۳ هزار هکتار جنگل در آزادشهر وجود دارد. از این بین هزار هکتار از جنگلها دست کاشت است و مابقی طبیعی هستند.

رئیس اداره طبیعی آزادشهر ادامه داد: بزودی قصد داریم ۵۰ هزار اصله نهال مرتعی را در سطح ۸۰ هکتار از مرتع های شهرستان و ۴۰ هزار اصله نهال جنگلی را در جنگل بکاریم.

وی در پایان با اشاره به وجود ریزگردها در کشور خاطرنشا کرد: آزادشهر امسال ۳ بار مورد هجوم ریزگردها قرار گرفته است. با وجود اینکه جنگل ها مانند فیلتر عمل می کنند اما اگر این ریزگردها زیاد باشند شهر ما هم با معضل ریزگردها رو به رو خواهیم شد. صحرای قره قیوم در ترکمنستان و کویرهای سمنان سلامت ما را تهدید می کنند و ما باید اکنون به فکر توسع جنگل ها و چاره اندیشی برای مقابله با ریزگرد ها باشیم.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.