1395-03-24 13:59
3379
0
33509
کارشناسان طب سنتی مطرح کرد:

توصیه‎های ماه مبارک رمضان مخصوص گلستانی‎ها/ ورزشکاران جنگل را فراموش نکنند

یکی از کارشناسان طب سنتی استان گلستان، چند توصیه بومی برای بهتر سپری کردن ماه مبارک رمضان به هم استانی های عزیز کرد.

به گزارش گلستان ما، محسن نیکزاد، کارشناس طب سنتی در گفتگو با پاسرو به توصیه های غذایی در خصوص ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: روزه در اصطلاح طب سنتی استفاده از خصلت گرم و خشک برای اصلاح بدن است، روزه داری در این روزهای بلند بدن را دچار کمبود مواد مغذی میکند به همین علت در وعده افطاری باید از غذاهایی مانند «خرما، شیره خرما، عسل و ...» استفاده شود که سریع جذب بدن شده و به سرعت جایگزین مواد از دست رفته می شوند.

وی با بیان اینکه مهمترین غذای سلول انسان «قند» است، افزود: استفاده از شرینی های مصنوعی در وعده افطار توصیه نمی شوند چرا که قند موجود در آنها به اصطلاح پزشکی، «قند شکسته» نیست و جذب سلول ها نمی شود اما در مقابل قندهای طبیعی مانند عسل، شیره خرما، شیره انگور و توت (تازه و خشک) هم سریع جذب بدن شده و هم اینکه جبران انرژی از دست رفته در مدت روزه داری را خواهند کرد.

این کارشناس طب سنتی در رابطه با کمبود مایعات بدن نیز خاطرنشان کرد: بدن انسان حداقل یک هفته بدون مایعات می تواند زنده بماند از این رو نیازی به دلهره برای کمبود مایعات بدن نیست و بهتر است روزه داران عزیز هنگام غذا خوردن در وعده افطاری صبر کنند و پس از اتمام غذا آب بنوشند.

استفاده از آب سرکه و شربت غوره برای رفع تشنگی

نیکزاد تصریح کرد: باز کردن روزه با آب و یا خوردن آب در میان وعده افطاری به کبد آسیب زده و صفرا را کاهش می دهد در عوض توصیه می شود از مایعاتی که تشنگی را ملایم کند مانند «آب سرکه، شربت غوره، خاکشیر و یا قدومی شیرازی» استفاده کرده و یا اینکه افطار خود را با آب گرم باز کنند.

وی در رابطه با غذاهای مناسب برای وعده سحری نیز خاطرنشان کرد: برای وعده سحری بهتر از غذاهایی که سخت تر جذب بدن می شود مانند گوشت و یا غذاهای دارای چربی (نه خیلی چرب) استفاده کنند تا بدن را در مدت طولانی بتواند نگه دارد.

شرایط جوی گلستان برای روزه داری بسیار مناسب است

این کارشناس طب سنتی با توجه به شرایط آب و هوایی ویژه استان چند توصیه بومی کرد و گفت: آب و هوای استان گلستان از بهترین آب و هواها برای روزه داری است چرا که نه خشک است که باعث شود تشنگی به آدم غلبه کند و نه باد و طوفان دارد اما اگر کسانی در طول روز زیاد احساس تشنگی می کنند بهتر است از غذاها و میوه های ترش که رطوبت هم دارند برای رفع تشنگی استفاده کنند.

نیکزاد افزود: امسال هوا به نسبت سنوات پیشین خیلی خوب شده و توصیه خاصی برای آن مدنظر نیست و روزه داران عزیز می توانند به شکل عادی این ماه پربرکت را سپری کنند.

خوردن هندوانه در وعده افطاری توصیه نمی شود

وی در خصوص غذاهایی که روزه داری را سخت تر می کنند نیز عنوان کرد: یکی از موراد مشکل ساز خوردن آب به ویژه آب سرد در ابتدای افطار است یا بلافاصله خوردن میوه شیرین و سرد مانند هندوانه که هر دو مورد به بدن آسیب وارد می کنند.

نیکزاد همچنین ابراز کرد: خوردن غذاهای سنگین و دیرهضم مانند برنج و کباب در وعده افطاری معده را معطل هضم غذا می کند و نمی گذارد انرژی به بدن برسد که به همین علت غذاهای سبک و سریع الجذب را برای این وعده توصیه کردیم.

این کارشناس طب سنتی سریع خوابیدن بعد از افطار و یا حتی سحر را هم مضر خواند و متذکر شد: بعد از خوردن افطاری به دلیل اینکه قوای بدن روی معده تمرکز می کند احساس خواب آلودگی به انسان دست می دهد، این احساس حقیقی نیست و نباید سریع تن به خواب داد.

روزه داران وعده شام را حذف کنند/ بخش های شرقی گلستان آش غوره بخورند

وی در رابطه با خانواده هایی که بعد از افطار شام هم می خورند، گفت: شب ها کوتاه است و وعده شام توصیه نمی شود و بهتر است روزه داران به یک غذای سبک و خلاصه تر و کم حجم تر بسنده کنند و نهایتا اگر تمایل به استفاده از وعده شام داشتند با فاصله از افطار فقط میوه بخورند.

نیکزاد همچنین بیان کرد: بخش های گرم تر استان بهتر است در وعده افطاری از آش غوره و یا قره قروت به مقدار معمول استفاده کنند.

وعده سحری میخ و ستون بدن است/ بعد از سحری سریع نخوابید

این کارشناس طب سنتی در خصوص افرادی که وعده سحری را حذف می کنند و آخر شب غذا می خورند هم گفت: بلافاصله با شکم سیر خوابیدن باعث متعفن شدن غذا در معده شده و خون سوداوی تحویل بدن می دهد، ساده ترین ایراد خون سوداوی بروز جوش صورت در جوانها، بروز واریس، واریکوسل، بی خوابی و بواسیر برای آقایان است که در کسانی که سابقه این موارد را داشته باشند شدت بیشتری نیز خواهد گرفت به همین علت خوردن غذا در آخر شب به هیچ وجه توصیه نمی شود.

وی بر اهمیت وعده سحری تأکید کرد و ابراز داشت: سحری مهمترین وعده در ماه رمضان است، در طب سنتی این وعده را به میخ و ستون بدن تشبیه کرده اند که می تواند انسان را در طول مدت روز نگه دارد، اگر کسی این وعده را حذف کند بدن وی در روز برای تامین انرژی بجای ذخایر غذایی از ذخایر حیاتی استفاده می کند و ممکن است دچار لاغری شدید شود.

این کارشناس طب سنتی به رابطه ورزش و روزه داری اشاره کرد و گفت: احتیاط واجب است و نمی شود گفت ورزش کردن با بدن روزه اصلا اشکالی ندارد لذا بهتر است ورزش های سبک تر مثل پیاده روی و کوه نوردی و یا رفتن به جنگل را انتخاب کرد.

نیکزاد تصریح کرد: در طب سنتی ریاضت را یکی از دلایل سلامتی بدن می دانند که روزه و ورزش هر دو از این دسته هستند، ورزش با سرعت بالاتر اندوخته های غیرضروری بدن را دفع می کند و روزه همین کار را آهسته تر انجام می دهد لذا هر دو با هم خیلی توصیه نمی شود مگر با انجام حرکات سبک تر که البته آن هم نباید بعد از وعده افطار و با شکم پر باشد چرا که موجب گرفتگی آپاندیس و یا انسداد عروق خواهد شد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.