1394-11-12 13:35
2039
0
26921
حاشیه های کمتر شنیده شده از ورود امام؛

شاه: از جوانی عمیقا مذهبی بودم !

محمد رضا شاه پهلوی در اولین اظهارات خود پس از ورود امام به تهران جهت جلب نظر نیروهای مذهبی اظهار داشت که من از جوانی عمیقا مذهبی بودم!

به گزارش گلستان ما به نقل از فرهنگ نیوز، 12 بهمن 1357 را می توان نقطه ی عطفی در تاریخ معاصر ایران دانست، روزی که امام خمینی (ره) پس از 15 سال تبعید به وطن بازگشته و با پشتیبانی ملت موفق به ساقط کردن رژیم منحوس پهلوی در طول ده روز می گردند.

هم زمان با ورود امام راحل به تهران، موجی از اخبار پیرامون رویدادهای ایران در تمامی رسانه های دیداری، شنیداری و مکتوب ایران و جهان قابل مشاهده بود، با این حال برخی حواشی و موضع گیری ها در همان ابتدای ورود ایشان به کشور کمتر شنیده شده و بدان پرداخته شده است. در این نوشتار کوتاه برآنیم به برخی رویدادهای خواندنی روزهای ابتدایی ورود حضرت امام خمینی بپردازیم.

شاه: از جوانی عمیقا مذهبی بودم/ پدرم دنبال جمهوری بود، نگذاشتند!

محمد رضا شاه پهلوی، دیکتاتور ایران که چندی پیش (26 دی 1357) با ده ها میلیارد دلار سرمایه ایران، از کشور گریخته و منتظر تلطیف فضا جهت بازگشت مجدد به کشور بود، در اولین اظهار نظر در رابطه با ورود امام خمینی به کشور به گفتگو با نشریه فیگارو فرانسه پرداخت. شاه در این مصاحبه می گوید: «در تهران یک شورای سلطنت که به موجب قانون اساسی تشکیل شده و یک ارتش وجود دارد، که مراقب حفظ نظم است، بیش از این چه چیز می توانم انتظار داشته باشم.»

شاه ضمن بحث پیرامون مذهب می گوید: «من عمیقا پایبند به مذهب هستم و از جوانی یک فرد مذهبی بوده ام.

شاه در پاسخ انتقاد کسانی که او را متهم می کنند که به مذهب علاقه زیادی ندارد، تصریح کرده است که این ها دروغ است، آن ها به خاطر این که من سازمان ها و نهادهای یک ملت را دگرگون ساخته ام، مرا سرزش می کنند. هنوز هم ماجراجویان و کسانی که آرزوهای دوران های گذشته مالکیت بزرگ، اسارت زنان، بیسوادی قشرها و... را دارند وجود دارد.

شاه اضافه کرده است که در میان رهبران مذهبی نیز مانند ملت یک اکثریت ساکت وجود دارد که خواهان او هستند.

شاه سپس اظهار داشته که پدرم می خواست یک جمهوری مدرن در ایران به وجود بیاورد ولی آیت الله ها مخالفت کردند و از او خواستند که خود را شاه اعلام کند.

جمهوری اسلامی را نادیده می گیرم

شاپور بختیار نخست وزیر منصوب محمد رضا شاه پهلوی در مصاحبه ای با رادیو ملی فرانسه گفت موجودیت و وحدت کشور بر همه ی مسائل از جمله حضرت آیت الله خمینی و قانون اساسی مقدم است.

بختیار گفت ممکن است دولت در برخی زمینه ها مانند مذهب و امور اجتماعی با آیت الله مشورت کند.

نخست وزیر درباره شورش و بی نظمی های کنونی گفت این شورش ها پیامد 25 سال دیکتاتوری شاه است که در این مدت کشور را به سمت بی نظمی سوق داده است.

بختیار در پاسخ به این سوال که اگر رهبر مذهبی ایران «جمهوری اسلامی» اعلام کند، چه کار خواهد کرد گفت: « من آن را نادیده خواهم گرفت».

بختیار به سوال مربوط به احتمال  تشکیل دولت وحدت ملی پاسخ مساعد داد و تصریح کرد که با شخصیت هایی هم چون مهدی بازرگان رهبر جنبش آزادی ایران تماس گرفته، اما حاضر نشد بگوید این شخصیت ها چه عکس العملی نشان داده اند.

بختیار در مصاحبه ای با رادیو مونت کارلو نیز می گوید: «من وقوع یک کودتا را بعید می دانم اما ممکن است یک چنین حادثه ای روی دهد. اگر مردم به یک ستاد و یا یک تانک حمله کنند، یا اقدام به تیراندازی و پرتاب کوکتل مولوتف بکنند به آن ها پاسخ داده خواهد شد.»

بانک ها باید ملی شود

روزنامه لیبراسیون فرانسه پیش از پرواز امام با ابوالحسن بنی صدر گفتگو کرده است. به نوشته ی این روزنامه نخستین اقدام بنی صدر مشاور اقتصادی آیت الله خمینی، عبارت خواهد بود از ملی کردن واقعی صنایع نفت ایران.

بنی صدر اظهار داشته که ملی کردن باید با ملی کردن بانک ها و نظام اعتباری همراه باشد و بدهی های خارجی ایران باید تسویه شود. او گفت با شناسایی تمام قراردادهای فروش نفت موافق است.

تهدید به ترور رهبران انقلاب

بخش فارسی رادیو مسکو در پخش دیشب خود خبر تظاهرات جدیدی را داد که در آن ده ها هزار تن از برابر اقامت گاه آیت الله خمینی گذشتند و خواستار لغو رژیم سلطنتی شدند.

رادیو مسکو افزود پس از ورود آیت الله خمینی به ایران طرفداران رژیم سلطنتی به فعالیت خود افزوده اند.

رادیو مسکو به نقل از یک خبرگزاری آمریکایی گفت: «افسران ارشد ارتش هشدار داده اند که نمی گذارند قانون اساسی نقض شود، این هشدار به منزله ی کوشش برای قطع فعالیت مربوط به تشکیل دولت مخالفان رژیم تلقی شده است.» در اظهاریه یک گروه راست گرای مخفی، همه ی کسانی که در دولت خمینی عضویت یابند، تهدید به مرگ شده اند.

دعوت به جنگ مسلحانه

علی رغم عدم تمایل امام راحل به اعمال نبرد مسلحانه بر علیه رژیم حاکم، شماری از جریان های چپ مدام در راستای آغاز نبردهای مسلحانه و چریکی کوشش می نمودند.

کمیته اجرایی حزب کمونیست توده در آخرین بیانیه خود از بختیار به عنوان خائن نام برد و اعلام کرد که رهبران جنبش دموکراتیک نباید در برابر مانورهای مختلف دشمن حتی یک لحظه درنگ کنند و باید ملت را به تدارک و سازمان دادن مقاومت و نبرد مسلحانه فرا خوانند.

حزب توده در بیانیه ی خود آورده است که امپریالیست ها و نوکران آن ها می کوشند ملت را با هیولای کمونیسم و با خطری که متوجه تمامیت ارضی کشور است و دروغ های دیگر بترسانند و به این ترتیب جبهه واحد ملت را تضعیف کنند و بین مبارزان مذهبی و نیروهای دموکراتیک تفرقه بیاندازند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.