1394-06-18 13:45
1847
0
20250
طرح های یک بام و دو هوا وزارت آموزش و پرورش؛

مدارس هیئت امنایی سبک کردن بار دولت یا تحمیل هزینه بر مردم

احداث مدارس هیئت امنایی با هدف افزایش مشارکت های مردمی در امر آموزش و سبک کردن بار هزینه های دولت در کشور به اجرا درآمده، اما اجرای این طرح به نوعی انتقال هزینه های سنگین به دوش مردم است.

به گزارش گلستان ما به نقل از قابوس نامه، طبق ماده سه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر حقوق برخورداری از آموزش رایگان ، هر روز با اجرای طرح هایی چون مدارس هیئت امنایی رنگ بی رنگی به خود می گیرد .

این طرح سال گذشته در دو مدرسه گنبدکاووس نیز اجرا و امسال نیز دو مدرسه ابتدایی نیز به آن افزوده شده است ، دبیرستان های فراغی و صدیقه الکبری که از سال گذشته این طرح را اجرایی کرده و مدارس ابتدایی شهداء و بنت الهداء که از مهر ماه امسال در این طرح قرار می گیرند.

اما اجرای این طرح قطعا هزینه هایی را به خانواده ها تحمیل کرده است.برای مثال دبستان ابتدایی شهداء که تا چندی پیش رایگان بود و در زمره مدارس دولتی به حساب می آمد امسال به عنوان هیئت امنایی معرفی شده است و کسانی که از سالهای گذشته در این مدرسه تحصیل می کردند در صورت عدم توانای پرداخت هزینه باید به مدارس دیگر انتقال داده شوند.

هر چند تدابیری برای انتقال این دانش آموزان از سوی آموزش و پرورش اندیشیده شده اما بنظر می رسد این تفکیک اجباری به نوعی اجحاف در حق دانش آموزان بی بضاعت است چرا که آنها به واسطه نداشتن بضاعت کافی قادر به ادامه تحصیل در کنار دوستانی که کمتر از یک سال پیش با هم در یک مدرسه و یک کلاس درس می خواندند ، نیستند که به ویژه در مقطع ابتدایی که تبعات روحی را نیز به همراه خواهد داشت.

شاید گفته شود که مدارس دولتی نیز در شهر از امکات و تجهیزات متناسب با آموزش نسبتا خوب و ایده آل برخوردار هستند .اما موضوع این است که کودکان دبستانی قادر به تفکیک بعد احساسی خود از این مسئله نیستند.

همچنین اینجا این سوال مطرح می شود که دریافت هزینه از دانش آموزان در مدارس هیات امنایی قرار است تا چه میزان بر پیشرفت تحصیل دانش آموز موثر باشد و آیا زیر ساخت مورد نیاز این طرح ، قبل از اجرا در این مدارس مهیا شده یا قرار است در طی گذشت زمان به شاخص ها دست یابند؟

در حال حاضر برای انتقال دانش آموزان بی بضاعت که برای ثبت نام به مدرسه شهداء گنبد مراجعه می کنند مدرسه ای در نظر گرفته شده است. اما موقعیت این مدرسه نیز خود اهداف حمایت از بخش خصوصی و مشارکت مردمی که در طرح های جدید آموزشی نیز بر آن تاکید می شد، را نقض می کند.
مدرسه آزادی نام مدرسه ای است که آموزش و پرورش برای کسانی که بضاعت کافی برای ادامه تحصیل فرزندانشان در مدرسه شهداء را ندارند، معرفی شده است که همجوار با یک دبستان غیر انتفاعی است و قطعا راه اندازی این مدرسه باعث ریزش دانش ٱموزان مدرسه غیر انتفاعی می شود.

photo_2015-10-06_14-36-47
که اگر این ریزش دانش آموز اتفاق بیفتد به نوعی اجرای این طرح و تمهیدات جانبی آن به بخش غیر دولتی نیز آسیب می رساند.

از سویی نیز سبک کردن بار هزینه دولت با تحمیل به خانواده ها انجام می شود و اگر قرار است مشارکت مردمی همانطور که در منابع مالی مدارس هیئت امنایی آورده شده است از ” هدایا و کمک های مردمی داوطلبانه که در خارج از فصل (موعد) ثبت نام دانش آموزان در چارچوب مقررات ابلاغی آموزش و پرورش دریافت می شود.” باشد، نباید بر دریافت هزینه از دانش آموز تکیه کرد.

همچنین در این منابع بخشی به اعتبارات دولت در قالب بخشی از سرانه هزینه تمام شده با توجه به مقررات آموزش و پرورش و در قالب قرارداد فیمابین پرداخت می شود.

این اعتبارات مطابق تبصره ۲ ماده ۱۴ قانون شوراهای آموزش و پرورش مصوب مجلس شورای اسلامی،به صورت کمک تلقی می شود و تنها بخشی از هزینه از خانواده ها برای آموزش های فوق برنامه های رسمی آموزش و پرورش باید در یافت شود.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.