1394-06-01 07:05
1291
0
19386
کریمی خبر داد:

ثبت چهار اثر طبیعی گلستان در فهرست آثار ملی ایران / گردوی فارسیان ثبت ملی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان از ثبت چهار اثر طبیعی این استان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

به گزارش گلستان ما، ابراهیم کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار نیلکوه گفت: مدتی قبل پیشنهاد ثبت چهار اثر طبیعی استان توسط شورای ثبت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان به کمیته ثبت آثار کشور داده شد.

وی افزود: این شورا روز گذشته با ثبت ملی پارک جنگلی قرق گرگان، کل رامیان، درخت گردوی فارسیان و درخت چنار روستای سایر شهرستان مینودشت موافقت کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان گفت: این اقدام برای حفاظت و نگهداری بیشتر و بهتر از آثار ملی انجام می‌گیرد.

nilkooh393 1

nilkooh393 1

nilkooh393 1

پارک جنگلی قرق حیات‌وحش طبیعی گلستان

پارک جنگلی قرق در 24 کیلومترى شرق گرگان و در مسیر جاده اصلى گرگان - مشهد قرار دارد که در آن گوزن‌های بومی جنگل‌های شمال ایران نگهداری می‌شود.

پارک جنگلی قرق مشتمل بر پارک وحش، تأسیسات رفاهى و پارک بازى است. پارک جنگلى قرق از تفرجگاه‌هاى مهم گرگان است که در تمام طول سال مورد بهره‌بردارى وسیع قرار مى‌گیرد.

مساحت پارک جنگلی قرق 650 هکتار است و در محیط جلگه‌ای قرار دارد. طرح این پارک در سال 1348 توسط مرحوم حسین سعیدی آشتیانی؛ بنیان‌گذار پارک‌های جنگلی ایران، تهیه و عملیات اجرایی آن از 1350 آغاز شد.

داخل پارک جنگلی قرق، یک پارک وحش (محدوده‌ای برای نگهداری حیوانات وحشی) موجود است. همچنین دارای پناهگاه‌های چوبی برای اسکان بازدیدکنندگان و سایر امکانات رفاهی است. در حال حاضر بیش از 30 گوزن در این پارک نگهداری می‌شوند.

رویشگاه جنگلی داخل پارک جنگلی قرق انجلی و ممرزستان است و سایر گونه‌های آن بلوط ، نمدار، توسکای قشلاقی، افرا، خرمندی و آزاد است و رویشگاه‌های درختچه‌ای و پوششی آن همانند سایر رویشگاه‌های جلگه‌ای ایران است.

بازدید از پارک جنگلی قرق بیشتر در فصل بهار و تابستان صورت گرفته و بازدیدکنندگان، اغلب مردم بومی شهرهای گرگان، علی‌آباد کتول، فاضل‌آباد و روستاهای اطراف و زائرین و مسافرین مسیر مشهد مقدس می‌باشند و در بین آن‌ها، گروه‌های زیادی از دانش آموزان و دانش جویان و علاقه‌مندان به طبیعت به چشم می‌خورند.

شبکه‌های آب‌رسانی، برق‌رسانی، سرویس‌های بهداشتی، پارک وحش، پارک کودک، پناهگاه‌های چوبی، محدوده کمپینگ و پیک‌نیک، نمازخانه، فروشگاه و رستوران، ساختمان نگهبانی و انتظامی، مسیرهای آسفالته ماشین‌رو و پیاده‌رو از امکانات پارک جنگلی قرق می‌باشند.

nilkooh393 1

nilkooh393 1

nilkooh393 1

چشمه گل رامیان (نگین فیروزه‌ای گلستان)

چشمه گل راميان به‌صورت يک استخر طبيعی و بیضی‌شکل به طول ۹۰ متر و عرض ۸۰ متر و بر اساس كتب تاريخی به عمق ۴۴ متر و به روايتی ۸۰ متر است كه در ارتفاع ۳۲۰ متری از سطح دريا قرار دارد.

اين چشمه در ۵ كيلومتری جنوب شهرستان راميان و در ۸۵ كيلومتری مركز استان (گرگان) قرار دارد. از ۳ طرف به جنگل و ازیک‌طرف به زمین‌های زراعی متصل است. آب چشمه از كف زمين (کف گول) می‌جوشد.

پوشش گياهی اطراف آن را درختان پهن‌برگ، بلوط، درختچه‌های وليک دربر گرفته است و در نزديكی اين مجموعه دلپذير و بااهمیت ذخیره‌گاه جنگلی «زربين» واقع‌شده است.

رنگ این چشمه به دلیل عمق زیاد، سبز تیره است که بسیار آن را خوش‌رنگ جلوه می‌نماید.

درباره این چشمه، دانشنامه گلستان می‌نویسد: با توجه به اینکه گل رامیان از چشمه‌های آهکی است نمی‌توان برای آن عمق معین و مشخصی بیان کرد ولی مساحت تقریبی آن حدود 5658 متر مربع است.

این چشمه 10 کیلومتر از جاده اصلی تهران به مشهد و مسیر زائران امام هشتم (ع) فاصله دارد و مکانی دیدنی برای رفع خستگی سفر است.

رنگ آن کبود است و به همین جهت آن را کبوداستخر می‌گوید و از هیچ کجا آب وارد آن نمی‌شود و خود زاینده است و فقط یک مجرا برای خروج آب دارد.

nilkooh266 1

nilkooh266 1

nilkooh266 1

گردو (جوز) پیر بخشی

یکی از مناظر دیدنی روستای فارسیان فرنگ که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند جوز پیر بخشی است. قدمت این جوز را کسی به‌درستی نمی‌داند اما جزء کهن‌سال‌ترین درختان منطقه فارسیان فرنگ است.

آنچه این جوز را از سایر درختان متمایز نموده است وسعت شاخه‌های آن است که محدوده‌ای زیاد را زیرپوشش خود قرار داده است. رشد افقی شاخه‌های این جوز به‌جای رشد عمودی باعث شده است که هیبت خیره‌کننده‌ای به آن بدهد و هر بیننده‌ای ناخودآگاه چشم به جمال آن بدوزد.

nilkooh266 1

چنار 700 ساله روستای سایر از توابع بخش کوهسارات شهرستان مینودشت.

انتهای پیام/ 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.