1394-05-17 08:00
1628
0
18688
بازرس خانه مطبوعات استان گلستان:

خبرنگاران از نداشتن متولی رنج می برند / حرمت امامزاده را باید متولی نگه دارد

بازرس خانه مطبوعات استان گلستان با اشاره به اینکه حرمت امامزاده را باید متولی نگه داشته باشد اظهار کرد: متاسفانه بعضا ادبیات خوبی در مورد قشر خبرنگار بکار برده نمی شود در حالیکه ضعف ها و معضلات در اقشار و مشاغل مختلف ممکن است وجود داشته باشد.

به گزارش گلستان  ما به نقل از گل رامیان ؛ به مناسبت روز خبر نگار به سراغ «عبدالجواد عموزاد خلیلی» بازرس خانه مطبوعات استان گلستان و از خبرنگاران باسابقه و فعال استان رفتیم تا از نظرات وی جویا شویم :

سوال : در مورد روز خبرنگار چه صحبتی دارید؟

قبل از هر چیزی سلام عرض می کنم خدمت شما و همکارانتان در سایت خوب گل رامیان و تبریک می گویم روز خبرنگار را به همه تلاشگران عرصه اطلاع رسانی و اصحاب قلم و اندیشه .

هر صنف و گروه شغلی معمولا در سال یک روزی را برای یادبود خود انتخاب کرده اند و روز خبرنگار هم به یادبود شهید محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی که در مزارشریف افغانستان توسط طالبان به شهادت رسید ، هر ساله در روز 17 مرداد برگزار می شود.

سوال : وضعیت خبرنگاران گلستانی چگونه است ؟

استان گلستان از لحاظ وضعیت فرهنگی و هنری قدمتی طولانی و بضاعت فراوانی دارد و در زمینه خبرنگاری هم توانمند است اما مسیری که برای خبرنگاران ترسیم شده چون متولی ندارد گاها دچار انحراف می شود.

نداشتن متولی باعث شده تا هر زمانی با کمترین تحولات مدیریتی بیمه خبرنگاران قطع شود و یا هر مدیری بخواهد طرح پایلوت خود را روی خبرنگاران اجرا کند ، همچنین نمایندگان مجلس هم تاکنون قانون حمایتی جامع و کاملی در مورد خبرنگاران نداشته و هرساله فقط در روز خبرنگار وعده های نمادینی داده می شود.

در حال حاضر متولی خاصی بر کار خبرنگاران نظارت نمی کند و هر کسی می تواند با اندکی استعداد و حتی عدم آن ، قلم و کاغذ بدست گرفته و خود را از طرف رسانه ای خبرنگار معرفی می کند. این کار فی الواقع بد هم نیست و می توان با چارچوبی مشخص از این استعدادهای موقتی نیز استفاده کرد اما مشکل اینجاست که خیلی از اینها موقتی هستند که معمولا بعد از بدست اوردن شغل ثابت ، ازدواج و ... کار خبرنگاری را رها می کنند.

سوال : چه آفتهایی جامعه خبری گلستان را تهدید می کند؟

بنظر می رسد که امر آموزش در گلستان جدی گرفته نمی شود و یا حداقل بازخورد خوبی ندارد . این بر می گردد به اینکه خبرنگاری شغل ثابت با درآمدی مناسب نیست که بتواند به خبرنگاران انگیزه و پشتوانه بدهد .

آفتی دیگری که معمولا مواجه هستیم اینست که معمولا رسانه های استانی تریبون دولت و یا گروهها و احزاب هستند و مشکلات مردمی کمتر برجسته می شود البته طی سالهای گذشته با ورود برخی سایتها این روند بهتر شده اما هنوز جای کار دارد .

برخی از خبرنگاران در نشست های خبری فقط می نشینند و چیزی نمی نویسند و معمولا از اخباری که سایر خبرگزاری ها و سایتها می نویسند کپی می کنند و یا اینکه من شاهد بودم خبرنگارانی که در نشستهای خبری حضور پیدا می کنند اما هیچوقت سوالی نمی کنند و این بنظر من یک عیب به شمار می رود.

سوال : در یکی از خبرگزاری ها عنوان شده بود که خبرنگاران برای کارت هدیه و شام و ناهار می روند ؛ نظرتان در این مورد چیست؟

بنظر من حرمت امامزاده را باید متولی نگه داشته باشد و این ادبیات خوبی نیست. در تمامی مشاغل خوب و بد وجود دارد و معضلات هم در لایه های زیرین یافت می شود ولی این دلیل نمی شود ما جامعه خبری را با این الفاظ بدنام کنیم .

آنچیزی هم که تحت عنوان کارت هدیه داده می شود حق خبرنگاراست بابت زحمتی که می کشد و پولی است که در ردیف بودجه آن سازمان تعریف شده برای انعکاس اخبار ، پس آن مقام مسئول لطف نمی کند.

سوال : انتخابات هیئت مدیره خانه مطبوعات استان کی برگزار می شود؟

طبق جلساتی که در هیئت مدیره برگزار شده بنظر می رسد نیمه دوم شهریور ماه برای اینکار انتخاب شده و من همین جا از همه خبرنگاران استان می خواهم که هر چه زودتر در خانه مطبوعات ثبت نام کنند و کارت عضویت خود را دریافت کنند چون احتمالا افرادی در این انتخابات شرکت کنند که کارت عضویت داشته باشند و عضو خانه مطبوعات استان باشند .

سوال : نظرتان در مورد نهادهایی که در استان در بحث خبرنگاران کار می کنند چیست؟

بنظر می رسد این انجمن ها و نهادها دچار ضعف ساختاری هستند و همچنین انگیزه و نشاطی در این نهادها برای پیگیری حقوق صنفی خبرنگاران دیده نمی شود  یا کافی نیست.

 انجمن صنفی درگیر کنش های ساختاری است و خانه مطبوعات نیز جلساتش به زور به اکثریت می رسد لذا تکثر انجمن ها می تواند به این نشاط دامن بزند و نهادهای مدنی با ورود در این صحنه به پویایی فضا کمک کنند.

سوال : آیا سایتها هم می توانند عضو خانه مطبوعات شوند؟

در آیین نامه جدید خانه مطبوعات که در زمستان 93 مصوب شده ، صراحتا تاکید کرده که سایتهای خبری تحلیلی دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز می توانند به عضویت خانه در آیند و از امکانات ، مزایای و فعالیتهای خانه مطبوعات برخوردار شوند.

سوال : مدیران استانی نسبت به رسانه در چه آستانه تحملی هستند؟

خوشبختانه در استان گلستان ظرفیت رسانه ای بالاست به نحوی که حرفها فهمیده می شود فقط گاها به دلیل مداخلات عمدی یا سهوی برخی مدیران ممکن است برای برخی رسانه ها مشکلی پیش بیاید .

فی المثل مدیری هست که هر وقت نسبت به نهادی انتقاد می شود زنگ می زند و بدون اینکه پیگیر اصلاح قضیه شود شکل کار و مدیر و خبرنگاران رسانه را زیر سوال می برد . همچنین ریز شدن در جنس یک رسانه و اینکه این گزارش یا خبر با چه هدفی زده شده کار خوبی نیست که معمولا شاهد آن هستیم .

سوال : آیا تا بحال خبرنگاران مشکلی داشته اند که حل کرده باشید؟

چند مورد بود که کار خیلی سخت و طاقت فرسایی بود و واقعا افرادی هم که طرف مقابل رسانه بودند خود صاحب نظر و قدرت بوده اما بالاخره کار حل شد.

اما من جا دارد در دو مورد از ریاست دانشگاه آزاد اسلامی علی آباد کتول جناب دکتر لادن و آقای جهانشاهی مدیر خانه سالمندان نیکان شهرک زیباشهر گرگان تشکر کنم که ملاطفت خود را نسبت به اهالی رسانه روا داشتند.
انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.