1398-05-22 17:33
973
0
64935
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس:

خسارت سنگین افزایش قیمت کاغذ به حوزه فرهنگی کشور/ نظامِ توزیع و نظارت دولت مریض است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: دولت نباید اجازه دهد که تلاطم بازار کاغذ استمرار پیدا کند چرا که کاهش سرانه مطالعه در کشور ما یک خسارت بزرگ است و نبایستی شرایطی پیش بیاید که به دلیل گرانی کاغذ و کتاب سرانه مطالعه کاهش یابد.

به گزارش گلستان ما، محمداسماعیل سعیدی در گفت‌وگو با راه آرمان، در واکنش به گرانی بی‌سابقه کاغذ و تاثیرات آن بر بازار نشر و افزایش قیمت کتاب، اظهار کرد: از اواخر سال ۹۶ آثار گرانی کاغذ هویدا شد و از سال گذشته بحث گرانی و کمبود کاغذ تاثیر خود را بر بازار گذاشت.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: در همین راستا کمیسیون فرهنگی ورود پیدا کرد و وزرای اقتصاد، صنعت و معدن و ارشاد را به کمیسیون دعوت کرد و قرار شد که تدبیری برای این موضوع اندیشیده شود و برای خرید کاغذ و مواد اولیه تمهیداتی اتخاذ شود.

سعیدی خاطر نشان کرد: با توجه به نابسامانی و گرانی‌های لجام گسیخته‌ای که در حوزه کاغذ به وجود آمده بود قرار شد از طرف وزارت صنعت و معدن، نظارت ها دقیق تر و قوی تر شود و پیش بینی ما این بود که امسال، حداقل شاهد ثبات در بازار کاغذ باشیم؛ ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاد و شرایط حادی پیش آمد که باعث شد در حوزه نشر شاهد مشکلاتی باشیم.

وی عنوان کرد: نگرانی ما این بود که افزایش قیمت کاغذ، در بحث خرید کتاب و پایین آمدن قدرت خرید مردم در کاهش سرانه مطالعه تاثیر بگذارد و چون این مورد در سبد کالاهای مورد نیاز مردم است، هر کالایی که در این سبد گران‌تر شود از سبد حذف می شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه دولت باید برای حل این مشکل ورود پیدا کند، مطرح کرد: دولت نباید اجازه دهد که این تلاطم استمرار پیدا کند چرا که کاهش سرانه مطالعه در کشور ما یک خسارت است و نباید شرایطی پیش بیاید که به دلیل گرانی کاغذ و کتاب سرانه مطالعه کاهش یابد.

سعیدی در ادامه تصریح کرد: این جزو وظایف اصلی مسئولان و دولت است که باید در این زمینه تمهیدات خوبی انجام دهد البته باید گفت تمام این موضوع در دست یک وزارتخانه نیست و سه وزارتخانه دخیل هستند که همه آن ها باید با هم پای کار بیایند و اجازه ندهند این اتفاق بیفتد.

وی افزود: نظارت و بازرسی بر نحوه تولید و توزیع بر عهده وزارت صنعت و معدن است از طرف دیگر به دلایل مختلف کالا در گمرکات می آید و با تاخیر ترخیص ها انجام می گیرد که این موضوع نیز بر گرانی کاغذ تاثیر می‌گذارد.

این نماینده مجلس ابراز داشت: موضوع دیگر این است که احتکار کاغذ و سوء استفاده فرصت‌طلبان که با این جریان به دنبال افزایش قیمت کاغذ هستند نیز در این موضوع دخالت دارند و لذا اینجا دستگاه‌های دیگر مثل وزارت صنعت و معدن باید ورود پیدا کنند و نظارت دقیق و مستمری را انجام دهند تا این مشکلات برطرف شوند.

سعیدی به صحبت های اخیر مقام معظم رهبری در نمایشگاه کتاب امسال اشاره کرد و گفت: با افزایش سه برابری قیمت دلار چرا قیمت کاغذ ۶ برابر افزایش پیدا کرده است و این مسئله نشان می‌دهد که یک جای کار می‌لنگد.

وی با بیان اینکه نظام توزیع ما اطمینان بخش نیست، اظهار کرد: متاسفانه ارز به قیمت دولتی از کشور خارج می‌شود ولی کالایی که به دست مردم می رسد قیمت چند برابری دارد و این یک ضعف قابل تاملی است که در همه کالاها وجود دارد و فقط مختص کاغذ نیست.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به قیمت سرسام آور برخی کالاها اشاره و عنوان کرد: قیمت گوشت چرا باید بین ۱۰۵ تا ۱۱۰هزار تومان باشد در حالی که ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی هم به نهادهای دامی که تولید گوشت در داخل کشور را دارند و هم به گوشت های وارداتی، اختصاص داده شده است اما گوشتی که به دست مردم می رسد قیمت های گزافی دارد و در مرغ و دارو هم همین مشکل را داریم.

سعیدی خاطر نشان کرد: علت این اتفاقات این است که نظام توزیع و نظارت ما مریض است و نمی تواند بازار را کنترل کند و این اثبات شده است لذا باید یک طرح نو ارائه دهند که بتواند هم یک ثباتی در بازار ایجاد کند و هم قدرت خرید مردم را بالا ببرد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.