1398-04-23 15:31
1135
0
64364
تجویزهایی که به قیمت‌ جان آدم تمام می‌شود؛

نسخه‌پیچی‌ از جنس مرگ در عطاری‌ها

عطاری‌های غیرمجازی که با رشد قارچ‌گونه تعدادشان روز‌به‌روز افزایش می‌یابد با تجویزهای نابه‌جایشان نسخه‌های مرگ را برای شهروندان می‌پیچند.

به گزارش گلستان ما به نقل از مرصاد، قطع عضو چند شهروند کرمانشاهی به دلیل نسخه‌پیچی‌های عطاری‌هایی که به خودشان اجازه تجویز هر نوع دارویی را می‌دهند شاید به خوبی نشان داد که داروهای عرضه شده توسط این صنف چندان هم بی‌خطر نیست.

اغلب مردم با این ذهنیت که گیاهان دارویی عوارضی ندارند و بهتر از داروهای شیمیایی با عوارض مختلف می‌توانند راه درمانشان را تسهیل کنند به عطاری‌ها پناه می‌برند.

افزایش قارچ‌گونه عطاری‌های غیرمجاز در هر کوی و برزنی و عدم نظارت‌ها بر آنها باعث شده تا به خودشان جسارت دهند که علاوه بر گیاهان دارویی به سراغ داروسازی و داروهای گیاهی روی بیاورند و نسخه‌هایی بپیچند که سلامت شهروندان را به خطر اندازد.

برخورد با 200 عطاری غیرمجاز

کیومرث رحیمی، مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی، مکمل و بازرسی ویژه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار مرصادنیوز با بیان اینکه بیشترین تخلفات مشاهده شده در سطح عطاریها دیده می‌شود، اظهار داشت: عطاری ها حق عرضه داروهای فرآوری شده را ندارند در غیر این صورت با واحدهای متخلف برخورد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۳۵ عطاری دارای مجوز در کرمانشاه داشتیم که البته آمار عطاری های فاقد مجوز بسیار بالا است.

مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی، مکمل و بازرسی ویژه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه سال گذشته با 200 عطاری فاقد مجوز برخورد شده است، افزود: اتحادیه مربوطه، اتاق اصناف و شورای نظارت نسبت به صدور مجوز به عطاری ها اقدام می کنند.

رحیمی خاطرنشان کرد: اگرچه شماری از عطاری ها در حیطه وظایف صنف خود فعالیت می‌کنند اما شمار عطاری های متخلف بسیار بالا است و حتی عده ای به عرضه داروهای روانگردان نیز می‌پردازند.

به گفته وی، البته این مشکلات در سطح کشور وجود دارد و در سطح استان کرمانشاه نیز عمده ترین تخلفات مشاهده شده در حوزه دخالت در امور پزشکی، عرضه داروهای مخدر و روانگردان و داروهای فرآوری شده ای است که باید در داروخانه ها عرضه شود.

مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی، مکمل و بازرسی ویژه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: طی سالیان گذشته پرونده‌هایی تشکیل شده که علت آن وارد شدن آسیب به سلامتی افرادی است که توسط عطاری ها تجویز شده است.

ا

بیشترین تخلفات عطاری‌ها عرضه داروهایی بوده که در داروخانه به فروش رسیده

محمد پیری، رئیس اتحادیه عطاری های کرمانشاه هم در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مرجع رسیدگی به تخلفات عطاری ها است، اظهار داشت: همچنین اتحادیه عطاری ها و اتاق اصناف نیز بازرسانی دارند که بر عملکرد عطاری ها نظارت می کنند.

وی گفت: علت مراجعه مردم به عطاری ها بالا بودن هزینه‌های پزشکی، عدم اعتماد به داروهای شیمیایی و مضرات کمتر داروهای گیاهی است.

رئیس اتحادیه عطاری های کرمانشاه با بیان اینکه برخی‌ها عطاری ها پروانه کسب ندارند، افزود: اتحادیه ها مجوز پلمب یا ابطال مجوز واحدهای متخلف را ندارند.

به گفته پیری، هر زمان که لازم شده بازرسانی از اتحادیه مربوطه به همراه گشت های مشترک که توسط دانشگاه علوم پزشکی تشکیل شده از واحدهای عطاری نظارت کرده است.

وی افزود: بیشترین تخلفات مشاهده شده در عطاری ها شامل داروهایی بوده که باید در داروخانه ها به فروش می رسیده در حالی که در سوپر مارکت ها هم دیده می شود.

رئیس اتحادیه عطاری های کرمانشاه با بیان اینکه گزارشی درباره به خطر افتادن سلامت مردم با مراجعه به عطاری ها واصل نشده است، گفت: مردم می توانند موارد شکایت خود را به بازرسان اطلاع دهند.

این مسئول گفت: در حال حاضر 135 واحد عطاری دارای مجوز در کرمانشاه فعال است.

همین پاتوکفش پزشکان کردن خودش می‌تواند مرگ‌آفرین باشد؛ ولی با وجود تمام این بازرسی‌ها آنها همچنان کارشان را پیش‌می‌برند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.