1397-12-22 17:27
730
0
61889

درختانی که به بهانه ساخت و ساز قطع می‌شوند/ ضرورت ترویج فرهنگ درختکاری برای حفظ منابع طبیعی

حفظ پوشش گیاهی باید جایگاه واقعی خود را در فرهنگ عمومی پیدا کند و از خسارت‌هایی که در اثر بی‌اعتنایی به جنگلها، مراتع و پوشش گیاهی به کشور تحمیل می‌شود،جلوگیری کرد.

به گزارش گلستان ما به نقل از سفیرافلاک، رهبرمعظم انقلاب درختکاری را مژده‌ی در پیش بودن بهار و یادآور اهمیت پوشش گیاهی می دانند و کاشت نهال در روز درختکاری اقدامی نمادین و با هدف تقویت فرهنگِ اهمیت دادن به درخت و گیاه است.

امسال با درایت مقام معظم رهبری اعتبار خاصی بالغ بر 200 میلیون دلار برای حوزه آبخیزداری در نظر گرفته شد که سهم لرستان از این میزان 21 میلیارد و 280 میلیون تومان بوده است.

طبق آمار 30درصد کره زمین را جنگل تشکیل می‌دهد که این میزان در ایران 7 درصد بوده اما در لرستان 43 درصد است و از 13 تنوع اقلیمی در سطح کشور 11 اقلیم در لرستان وجود دارد.

منابع طبیعی لرستان در بین استان‌های زاگرس بی‌نظیر است چنانکه در لرستان 6 هزار و 900 متر برای هر نفر سرانه جنگل داریم در حالی که این میزان در سطح کشور کمتر از دو هزار متر است.

درختان در محیط زیست و هوای پاکیزه و سالم و همچنین جذب ریزگردها نقش مهمی دارند وقتی نهالی کاشته می شود سالها زمان نیاز است تا این نهال کوچک به یک درخت تنومند تبدیل شود اما گاهی به بهانه های مختلفی از جمله توسعه و عمران شهری و ساخت و ساز قطع می شوند و انگار نه انگار که روزی برای کاشت همین درخت تلاشهایی صورت گرفته است.

مصطفی مصطفی وند با انتقاد از قلع و قمع غیرکارشناسی درختان گفت: به واسطه توسعه و عمران و یا هر گونه تغییر کاربری نباید درختان قلع و قمع شوند چرا که درختان بایستی به همراه خاک نباتی و ریشه از این محل به مکانی دیگر منتقل شوند تا بتوانیم فضای سبز شهر را حفظ نماییم نه این که قطع شوند و دیگر نتوان هیچ گونه اقدامی را انجام داد.

 این کارشناس محیط زیست با بیان این که سرانه فضای سبز هر شهروند 15 متر مربع است، خاطرنشان کرد: با قطع هر درخت در واقع سرانه فضای سبز شهروندان کاهش می یابد.

وی با اشاره به نقش تاثیرگذار درختان درختان در جذب ریزگردها و کاهش آلودگی هوا گفت: درختان اکسیژن تولید می کنند و در لطافت هوا نیز اثر گذار هستند.

سرهنگ پاسدار ماشااله بازگیر در حاشیه آیین گرامیداشت هفته منابع طبیعی گفت: همزمان با هفته منابع طبیعی و با عنوان منابع طبیعی، بسیج سازندگی و همیاران طبیعت 500 اصله نهال در کمربندی پشته حسین آباد به همت تلاش جهادی بسیجیان غرس شد.

وی یکی از زیباترین مظاهر خلقت را درخت دانست و گفت: درخت نماد آبادانی، سبزی و خرمی است؛ زمینی که درخت ندارد ناموزون و زشت است.

هفته منابع طبیعی - کاشت اصله نهال خرم اباد

وی با بیان این که درختی که ثمر هم نداشته باشد تولید اکسیژن را به همراه دارد اظهار داشت: درختان با جذب گازهای سمی و تولید اکسیژن هوایی پاک برای بشر فراهم می کنند؛ پیش از این بایستی برای برخورداری از هوایی پاک، درختکاری را در مناطق جنوبی کشور آغاز می کردیم.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج خرم آباد با اشاره به کاشت نهال های میوه توسط رهبر عظیم الشأن انقلاب بیان کرد: در کاشت نهال های میوه بحث اقتصاد مقاومتی هم مطرح است، بایستی از واردات بی رویه میوه جلوگیری کرد چراکه میوه های تولید داخل از همه جا مرغوب تر بوده و ارزش صادر شدن دارد.

سرهنگ بازگیر از باغبانی و کشاورزی حضرت امیرالمومنین(ع) یاد کرد و گفت: یکی از حلال ترین شغل ها کشاورزی و باغبانی است، لذا بایستی فرهنگ درختکاری و حفظ منابع طبیعی و فضای سبز را ترویج داد.

فرمانده سپاه خرم آباد اذعان داشت: با کاشت درختان میوه ضمن بهره مند شدن از فضای سبز و هوایی پاک می توان با تولید و فروش میوه های صادراتی منبع درآمد خوبی برای جوانان فراهم شود.  

سرهنگ بازگیر با بیان این که کار بسیج رصد تمام عرصه های فرهنگی، اقتصادی،اجتماعی، سیاسی و دفاعی و حضور جهادی در این عرصه هاست تصریح کرد: گروه های جهادی پایگاه های مقاومت بسیج در عرصه حفظ و حراست از منابع طبیعی و کشاورزی به صورت شبانه روز پای کار بیایند.

وی با اشاره به دچار حریق شدن، پوشش مناطق جنگلی جنوب و شمال شهر در ایام تابستان و بهار گفت: برخی پایگاه های مقاومت بسیج با آماده کردن و آموزش گروه هایی به صورت جهادی ضمن اطفاء حریق به موقع، از درختان بلوط جنوب و شمال شهر حفاظت می کنند.

در همین رابطه امیر ثقلینی نیز هفته منابع طبیعی را فرصتی برای حفاظت بیش تر از منابع طبیعی دانست و گفت: اهمیت منابع طبیعی بر کسی پوشیده نیست و در احادیث به حفاظت و نگهداری از طبیعت اشاره های بسیاری شده است.

کاشت نهال توسط بسیجیان روز درختکاری

به گفته وی چالش هایی مانند خشکسالی، گرم شدن زمین، بهره کشی از منابع طبیعی وجود دارد اما باید در راستای حفاظت از عرصه های طبیعی تلاش کرد.

این کارشناس منابع طبیعی با بیان این که هر هکتار جنگل 68 تن اکسیژن تولید می کند،اظهارداشت: بایستی فرهنگ منابع طبیعی و حفظ و حراست از آن را به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد و همه دستگاه ها برای نگهداری از منابع طبیعی باید وارد عمل شوند.

براساس این گزارش مسئله درخت و حفظ پوشش گیاهی باید جایگاه واقعی خود را در فرهنگ عمومی پیدا کند و از خسارت‌هایی که در اثر بی‌اعتنایی به جنگلها، مراتع و پوشش گیاهی به کشور تحمیل می‌شود،جلوگیری کرد لذا دستگاه های مسئول باید جداً در مقابل آسیب زدن به درختان در برخی مراکز پر درخت با انگیزه احداث ساختمان بایستند و اجازه انجام آن را ندهند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.