1397-10-29 15:57
525
0
60488
گلایه‌مندی اولیای دانش‌آموزان از روند آموزشی مدارس؛

استراتژی اشتباه بکارگیری بازنشسته‌ها در آموزش و پرورش گلستان/ معلمانی که با آموزش‌های جدید آشنا نیستند

با اعمال قانون منع بکارگیری بازنشستگان، انتظار می رفت خون تازه‌ای در مجموعه مدیریتی همه بخش‌های دولتی از جمله آموزش و پرورش جاری شود، اما گویا این نهاد آموزشی در این زمینه مستثنی شده است.

به گزارش گلستان ما به نقل از فارس، این که چرا مجموعه‌ای همچون آموزش و پرورش به عنوان طلایه‌دار علم و دانایی در کشور اعتقاد دارد که همچنان باید از نیروهای بازنشسته استفاده کند، سوالی است که پاسخ مجاب کننده‌ای ندارد.

یک والدین دانش آموز مدارس گرگان با اشاره به وضعیت آموزشی در مدارس گرگان گفت: چندی پیش، یکی از بازنشستگان به عنوان دبیر ادبیات مدرسه دختر من انتخاب شد و اتفاقاتی افتاد که موجب حیرت بنده و دیگر والدین دانش‌آموزانی شد که در این دبیرستان در حال تحصیل هستند.

زهرا نامور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: فرزندم یکی از بهترین دانش‌آموزان این مدرسه دولتی است، اما در ورق امتحان وی با وجود بهترین نمرات در دروس تحصیلی، برای وی در درس ادبیات نمره بسیار ضعیف هشت درج شده است.

وی ادامه داد: برای پیگیری موضوع، به محل تحصیل دخترم رفتم، اما متوجه شدم که یک بازنشسته به عنوان معلم ادبیات در مدرسه به کار گرفته شده و نمره دیگر دانش آموزان نیز از یک تا هشت تجاوز نکرده است.

نامور ادامه داد: خود مدیر مدرسه هم گیج شده بود و نمی ‌دانست جواب والدین معترض را بدهد اما قول داد موضوع را از طریق آموزش و پرورش شهرستان پیگیری کند.

*معلمان بازنشسته‌ با شرایط جدید تدریس آشنا نیستند/ افزایش اعتراض اولیاء به نحوه تدریس بازنشسته‌ها

بدون شک دلیل اصلی استفاده از بازنشسته‌ها از سوی آموزش و پرورش در مدارس، کمبود عوامل آموزشی است تا بتوانند بار آموزشی فرزندان دیار گلستان را بر دوش با تجربه‌های این حوزه قرار دهند، اما استفاده از افرادی که سال‌های پیش بازنشسته شده‌اند و هنوز با سیستم‌های جدید آموزشی آشنایی ندارند، سیاستی اشتباه و نادرست بوده است.

اگر قانون نه چندان جامع منع بکارگیری بازنشستگان در حوزه‌های سیاسی و شغلی اجرایی شده، اما فقدان اجرای آن در حوزه‌های آموزشی سوال‌برانگیز و بدون توجیه است، چرا که سیستم‌های جدید آموزشی برای افراد قدیمی تعریف نشده و بسیاری از آنان به دلیل کهولت سنی از تحمل و صبر مناسب برای رفتار با دانش‌آموزان برخوردار نیستند.   

در یکی  دیگر از مدارس گرگان، والدین دانش‌آموز مرحله اول دبیرستان با اشاره به مشکلات آموزشی ناشی از حضور معلمان بازنشسته در مدارس گرگان اذعان کرد: نوع رفتار بازنشسته‌ها اصلا سنخیتی با دیگر معلمان شاغل در مدارس ندارد و گویی آنان از سرزمین گذشته و با تعاریف خاص از آموزش  پیشین در محیط آموزشی حضور یافته‌اند.

حسین تمرتاش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان تصریح کرد: این وظیفه مسؤولان آموزشی در نهاد آموزش و پرورش شهرستان است که کیفیت دبیران منتخب برای تدریس را مدارس را بررسی کنند اما گویی این ارزیابی‌ها برای بازنشسته‌های به کار گرفته شده، روی نداده است.

 وی ادامه داد: به نظر می‌رسد که این موضوع بدون مبنای کارشناسی در مدارس گرگان اجرایی شده و اکثر بازنشستگان دوباره به کار گرفته شده، با روش‌های جدید تدریس‌ و عوالم این کار بیگانه هستند.

*آموزش و پرورش برای کمک به بازنشسته‌ها سیاست دیگری پیشه کنند/ لزوم اعمال قانون منع فعالیت برای بازنشستگان آموزش و پرورش

همچنین مدیر یکی از دبیرستان‌های گرگان نیز با اشاره به مشکلات ناشی از تدریس بازنشسته‌ها در محیط‌های آموزشی گرگان گفت: رهاورد چنین برنامه‌ای، اعتراضات مداومی است که از سوی والدین دانش‌آموزان مدارس به سمت ما روانه می‌شود.

وی که نخواست نامش عنوان شود، خاطرنشان کرد: اگر در یک ارگان باید قانون منع بازنشستگی اجرایی شود، مطمئنا آن نهاد آموزش و پرورش بوده است، چرا که این مجموعه نیازمند نیروهایی توانمند و به روز شده در حوزه‌های آموزشی است تا بتوانند شرایط خوبی را در حوزه‌های آموزشی و پرورشی در مدارس اجرایی کنند.

وی ادامه داد: اگر هدف آموش و پرورش از بکارگیری بازنشستگان، کمک به منابع مالی به آنان است بهتر است روش دیگری انتخاب شود، چرا که این کار تنها موجب خلل در روند آموزشی و حتی پرورشی دانش‌آموزان می‌شود.

آنچه بیان شد دغدغه‌ای است که  این روزها فضای آموزشی گلستان  و به ویژه شهر گرگان را تحت تاثیر خود قرار داده است و انتظار می‌رود که مسئولان تاثیرگذار در این بخش، ضمن بررسی کارشناسی این موضوع برای رفع دغدغه اولیاء دانش آموزان تدابیر مناسبی اتخاذ کنند.

با توجه به نیاز آموزش و پرورش به نیروهای تحصیل‌کرده در حوزه آموزش، و میزان بیکاری بالای استان،  بهتر است تدابیری اندیشیده شود تا تامین این نیروها در قالب آزمون استخدامی انجام گیرد و به جای بازنشسته‌ها از نیروهای جوان و مشتاق کار بهره‌مند شد.

از سویی دیگر بهتر است قانون بازنشستگی شامل بازنشستگان آموزش و پروش شود تا بخش‌های آموزشی با آسودگی خیال از این سیاست مبرا شوند و بتوانند نیازمندی‌های خود را به مجموعه بالادست برای تامین نیروهای مورد نیاز انتقال دهند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.