1395-04-04 04:34
939
0
34038

تشریح حادثه اتوبوس حامل سربازان در گفتگوی ویژه خبری

معاون آموزش نیروی زمینی ارتش گفت: پیگیر حقوق خانواده های درگذشتگان از طریق مراجع قضایی هستیم؛ مجروحان در بیمارستان های شیراز در حال مداوا هستند.

به گزارش گلستان ما، سرهنگ حمیدی رئیس پلیس راه کشور و حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه دو سیما و امیر سرتیپ دوم پیامبری معاون آموزش نیروی زمینی ارتش و خسروی کارشناس رسمی دادگستری در امور تصادفات در ارتباط تلفنی با این برنامه جزییات حادثه اتوبوس حامل سربازان و دیگر هموطنانمان را تشریح و درباره آن بحث و تبادل نظر کردند.

رئیس پلیس راه کشور با تسلیت حادثه درگذشت هموطنانمان گفت: در حادثه شهر "نی ریز" اتوبوسی که به دره سقوط کرد 13 نفر در سر صحنه و 7 نفر در بیمارستان، فوت و 22 نفر هم مجروح شدند.

سرهنگ محمدحسین حمیدی ادامه داد: حادثه های دیگر در محور "فسا- شیراز" و حادثه شب قبل از آن هم در اصفهان، جرحی و خسارتی بود.

وی با اشاره به اینکه ماموران پلیس و دیگر سازمان های امدادرسان از نخستین ساعات بروز حادثه در محل حضور یافتند، افزود: به طور همه جانبه ، وضعیت راه، سوابق خودرو و رانندگان و عملکرد راننده از مبداء در طول مسیر، بررسی شد.

سرهنگ حمیدی گفت: بررسی های نخستین نشان می دهد که به رغم اینکه راننده 65 ساله اتوبوس ولووی مدل سال 1382 تجربه کافی داشته است اما در گردنه های نرسیده به شهر " نی ریز" در سرازیری به جای استفاده از دنده سنگین، ترمزهای پی در پی گرفت و این موضوع موجب شد ترمز، عملکرد خود را از دست بدهد و سرعت خودرو اضافه شود و از سمت راست به دره سقوط کند.

رئیس پلیس راه کشور با بیان اینکه بیشترین سهم در بروز حوادث در کل جهان ، عامل انسانی است، اضافه کرد: در هر سه مورد حادثه ای که اتفاق افتاد، عامل انسانی نقش اصلی را داشت.

در ادامه معاون آموزش نیروی زمینی ارتش در ارتباط تلفنی با این برنامه در پاسخ به این پرسش که سربازانی که دچار حادثه شدند کجا و به چه منظوری می رفتند؟ گفت: آن ها دوره آموزشی خود را در مرکز آموزش "صفر5 " کرمان به پایان رساندند و با دریافت برگه مرخصی برای استراحت پس از پایان دوره آموزش و سرکشی به خانواده ها به شهرهای خود می رفتند.

امیر سرتیپ دوم سیدکمال پیامبری افزود: نیروی زمینی ارتش برای حفظ کرامت این عزیزان در هر دوره اتوبوس هایی را از ناوگان عمومی حمل و نقل شهری کرایه می کند تا آنها با احترام خاصی به شهرهای خود برگرداند .

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بر کیفیت اتوبوس ها نظارت می شود؟ گفت: نیروی زمینی برای جابجایی نفرات خود در سراسر کشور از ناوگان حمل و نقل عمومی کشور استفاده می کند که این ناوگان از استانداردهای لازم برخوردار است و کنترل های لازم بر روی آن ها انجام می شود.

پیامبری در پاسخ به این پرسش که آیا از طرف ارتش از خانواده سربازان حادثه دیده دلجویی شده است؟ گفت: با دستور اکید فرمانده نیرو از همان لحظات نخست حادثه، کمیته ای شامل معاونت های مختلف های نیروی زمینی، آن را پیگیری کردند.

وی با اشاره به اینکه فرمانده نیرو برای رسیدگی کامل و دقیق تر و دلجویی از خانواده های حادثه دیدگان در استان فارس حضور دارد، ادامه داد: خانواده های متوفی احضار شدند و پیکرها با عزت و احترام تحویل آنان شد و در شهرهای استان فارس تشییع جنازه رسمی به عمل آمد .

امیر سرتیپ دوم پیامبری تاکید کرد: همه مسئولان نیروی زمینی در خدمت هستند تا متوفی ها با احترام تشییع شوند.

وی گفت: در پی حق و حقوق و مطالبات درگذشتگان هستیم و نیروی زمینی هم از شرکت صادر کننده بلیط و تعاونی مربوط، مطالباتی دارد که از طریق مراجع قضایی آن را پیگیری می کند.

معاون آموزش نیروی زمینی ارتش افزود: مسئولان استان های فارس و کرمان و شورای تامین هر دو استان هم از لحظات ابتدایی حادثه اقدامات انجام شده را نظارت و کنترل کردند.

پیامبری اضافه کرد: مجروحان این حادثه اکنون در بیمارستان های شیراز در حال مداوا هستند.

در ادامه قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم با حضور در این برنامه با اشاره به اینکه آمبولانس ها در کمتر از ده دقیقه پس از حادثه در محل حادثه حاضر شدند، گفت: 26 آمبولانس و یک اتوبوس آمبولانس به محل حادثه اعزام شدند.

ایرج حریرچی افزود: متاسفانه 16 نفر در سر صحنه و 3 نفر هم در هنگام ورود به بیمارستان "نی ریز" مرحوم شدند.

وی با بیان اینکه بیش از 50 درصد مجروحان ترخیص شدند، گفت: 13 نفر در آی سی یو هستند که از این تعداد حال 5 نفر و خیم است که امیدواریم 3 تا 4 نفر از آنان شرایط پایداری را پیدا کنند.

حریرچی افزود: بیمارستان "شهید رجایی" با 54 تخت آی سی یو و با حضور پزشکان متخصص مقیم جراحی و ارتوپدی کاری کردند که حتی یک مورد مرگ هم در بیمارستان نداشتیم.

وی ادامه داد: از همه اقداماتی که برای این عزیزان شده است تشکر می کنم اما متاسفم که بیشتر سربازانی اتوبوسی که منجر به کشته شدن 19 نفر شد مدرک کارشناسی از جمله در رشته های "عمران" و "الکترونیک" و یا فوق دیپلم داشتند.

حریرچی اضافه کرد: این اتوبوس شخصی به جای 40 نفر ،45 نفر سرباز سوار کرد و 8 مسافر قاچاق هم داشت که در کنار باک و صندوق اتوبوس جایگزین شدند.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: پس از اینکه این عزیزان افطار کردند سه بار ماشین هایی که مشخصات آن ها هم موجود است درکنار این اتوبوس نگه داشتند و جنس قاچاق که حداقل سیگار،میوه انبه و برخی ها هم ادعای مواد مخدر دارند به این اتوبوس اضافه کردند.

حریرچی افزود: به مسافران، اجازه پیاده شدن از ترس اینکه آن ها گزارش کنند، داده نشد.

وی ادامه داد: به گفته سرباز سرشیفت این حادثه وی به راننده 70 ساله اتوبوس برای سرعت بالا اعتراض کرد اما راننده نه تنها از سرعت خود کم نکرد بلکه توهین هم کرد.

حریرچی افزود: سرعت غیر مجاز و ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه هم مزید بر علت شدند.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: راننده اتوبوس، فوت نشده و دچار شکستگی جمجمه است و اکنون در بخش "آی سی یو" بیمارستان "شهید رجایی" بستری و بر روی او عمل جراحی انجام شده است.

حریرچی ادامه داد: اما 2 تبعه غیرایرانی جاسازی شده در کنار باک و کمک راننده کشته شدند.

در ادامه رئیس پلیس راه کشور گفت : پس از خروج این اتوبوس از پادگان در 2 ایستگاه پلیس راه کنترل شد که آخرین پاسگاه، در ساعت 23 و در سیرجان بود و اتوبوس تا آن زمان ظرفیت اضافه سوار نکرده بود.

سرهنگ حمیدی با اشاره به اینکه زمانی که اتوبوس از شهر سیرجان خارج شد در جاده کمربندی مسافر اضافه سوار کرد، ادامه داد: 2 تا سه خودرو در بیابان تا پیش از رسیدن این اتوبوس به پاسگاه بعدی در نی ریز، بار قاچاق به آن اضافه کردند.

وی گفت : جی پی اس های این اتوبوس، قدیمی و آف لاین است و کارکرد خود را تقریبا از دست داده که در حال تبدیل به آنلاین است.

سرهنگ حمیدی افزود: شرکت حمل و نقلی که راننده این اتوبوس را تعیین کرده مسئول است زیرا 2 راننده و صاحب ماشین هم در داخل خودرو بودند به همین علت آن شرکت باید پاسخگو باشد زیرا این شرکت ضامن سالم رساندن مسافران به مقصد است . 

در ادامه محمدکریم خسروی کارشناس رسمی دادگستری در امور تصادفات در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: هر چند در سال های اخیر در مقایسه با قبل کمتر شاهد این حوادث هستیم اما متاسفانه به علت زمین پیما بودن کشورمان و تعداد زیاد سفرهای زمینی، هر از چند گاهی شاهد حادثه ناگوار هستیم.

وی افزود: این حادثه و حوادث مشابه که شرایط اردویی و یا جوانان ما در آن حضور دارند عمق فاجعه را بیشتر نشان می دهد و افکار عمومی را بیشتر جریحه دار می کند.

خسروی با اشاره به اینکه ، راه ، راننده و وسیله نقلیه از عوامل سه گانه سنتی حوادث هستند، ادامه داد: عامل چهارم که جدیدا به آن اضافه می شود سازمان های امداد و نجات و مسئول هستند و نقش سازمان حمل و نقل و حضور آن در این حادثه نیز مشخص است.

این کارشناس رسمی دادگستری گفت: با توجه به اینکه عوامل انسانی در همه این موارد حضور دارند بنابراین عامل انسانی نقش بیشتری دارد.

خسروی افزود: بیشتر خودروهای حمل بار و مسافر در کشور ما خودمالکی هستند که اساسا این کار حرفه ای نیست.

وی اضافه کرد: هنوز رانندگی را به عنوان صنف شغلی نداریم در نتیجه وقتی یک نفر به عنوان پیشه ور بر روی خودرویی که مالک آن خودش است کار می کند نگاه محدودی دارد.

خسروی گفت : باید این حوادث را ریشه یابی و از تکرار آن جلوگیری کرد.

در ادامه معاون آموزش نیروی زمینی ارتش گفت: این نیرو به جد در حال پیگیری حقوقی و قضایی این حادثه و منافع حادثه دیدگان است.

امیر سرتیپ دوم پیامبری افزود: 13 سرباز در این حادثه جان باختند و 10 سرباز مجروح هم در بیمارستان های شیراز در بخش مراقبت های ویژه هستند و 15 نفر از مصدومان هم به بخش منتقل و بقیه با عزت و احترام ترخیص شدند.

در ادامه رئیس پلیس راه کشور گفت: سیستم نظارتی ما آف لاین است و بصورت آن لاین کنترل نمی کنیم اما آئین نامه هایی تنظیم شده است و در حال تعریف سازمان نظارتی هستیم .

سرهنگ حمیدی افزود: در این حادثه پاسگاه ها در طول راه مدارک راننده و خودرو را کنترل کردند و اتوبوس، سالم بود و عیب و نقص فنی نداشت و بیمه و کارت سلامت راننده هم درست بود اما در مورد اتفاقات پس از خروج از شهر سیرجان تا پاسگاه بعدی، شرکت حمل و نقل مسئول است و باید پاسخگو باشد .

در ادامه قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تصادفات، عامل نخست مرگ در سنین 15 تا 29 سال است.

حریرچی افزود: تصادفات در کل کشور ما عامل سوم و در برخی از استان ها عامل دوم مرگ و میر است در حالی که این عامل در جهان نهم است.

وی با اشاره به اینکه اکنون هشتمین کشور جهان از نظر میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات هستیم اضافه کرد: 6 کشور آفریقایی و یک کشور آسیایی از ما در این زمینه جلوتر هستند. 

حریرچی ادامه داد : در کشور ما از هر 100 هزار نفر 17 نفر در نتیجه تصادفات می میرند که بیشتر آن ها جوان هستند اما این رقم در سوئد 2 و 8 دهم و در هلند 3 و 4 دهم نفر است.

وی با بیان اینکه هر سال حدود 10 هزار نفر از جوانان ما در تصادفات کشته می شوند، گفت: خطای انسانی، کیفیت خودرو، جاده، نظارت و نوع رسیدگی به مجروح از علل تصادفات و سوانح است.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه باید با عزم ملی و همکاری همه سازمان ها و هموطنان، این آمارها را کاهش دهیم، افزود: کشور ما در سازمان ملل تعهد داده است که تا سال 2020، حوادث ترافیکی و مرگ و میر ناشی از آن را 50 درصد کاهش دهد.

در ادامه سرهنگ حمیدی رئیس پلیس راه کشور گفت : پارسال بر اساس آمار پزشکی قانونی کشور حدود 16 هزار و 500 نفر در نتیجه حوادث ترافیکی و تصادفات در ایران کشته شدند.

حریرچی در ادامه با اشاره به اینکه برخی افراد، سر صحنه تصادف و برخی، یک هفته پس از آن و برخی هم تا یک ماه پس از آن کشته می شوند، گفت : اختلاف آماری مهم نیست بلکه مهم این است که سومین عامل مرگ و میر در کشور ما ناشی از تصادفات است.

در ادامه خسروی کارشناس رسمی دادگستری در امور تصادفات گفت: باید از این حوادث درس عبرت بگیریم و نباید بخشی نگاه کنیم.

وی افزود : بیست و هفت هزار و 760 نفر در سال 84 کشته شدند و در سال 94 این رقم به حدود 17 هزار نفر رسیده است.

خسروی با اشاره به اینکه جان حتی یک نفر هم مهم است، افزود : به ازای هریک نفر که در سر صحنه تصادف فوت می کند یک نفر از سر صحنه تا بیمارستان فوت می کند.

در ادامه رئیس پلیس راه کشور درباره سفرهای تابستانی پس از ماه مبارک رمضان گفت: امسال را سال "ایمنی جاده ها" قرار دادیم و با هماهنگی وزارت راه ، ایمن سازی خواهیم کرد.

سرهنگ حمیدی با بیان اینکه در زمینه آن لاین کردن نظارت بر اتوبوس ها سامانه ای را تعریف کردیم که درحال نصب است افزود : در مقایسه با پارسال حدود 600 دستگاه دوربین ثبت تخلفات را در جاده ها و محورها اضافه کردیم.

وی ادامه داد: سامانه پیامکی "110120" را پل ارتباطی خود و مسافران قرار دادیم که تخلفات و سوانح را گزارش کنند.

سرهنگ حمیدی با اشاره به اینکه 230 هزار کیلومتر جاده داریم گفت : فاصله زیادی داریم تا بتوانیم همه آن ها را نظارت و کنترل کنیم.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.