1395-03-13 18:02
1488
0
32878
کارشناس ادبیات اداره کل کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان گلستان:

آموزش زبان فارسی گامی مهم در تقویت هویت ایرانیان خارج از کشور / گسست زبانی باعث گسست فرهنگی می‎گردد

کارشناس ادبیات اداره کل کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان گلستان گفت: عدم نیاز به زبان فارسی و پر رنگ شدن زبان کشور مقصد برای برقراری ارتباط و تعامل با جامعه و تغییر نیازها و اهداف، باعث بی‌توجهی به زبان فارسی می‌شود و همین امر باعث گسست زبانی با سرزمین مادری و به تبع آن گسست فرهنگی و هویتی می گردد.

به گزارش گلستان ما به نقل از آوای ترکمن، شهروز بایی کارشناس ادبیات اداره کل کانون پرورشی فکری کودکان ونوجوانان با اشاره به تاثیرات سازنده آموزش زبان فارسی در تثبیت و تقویت هویتی ایرانی اسلامی ایرانیان خارج از کشور در گفتگو با خبرنگار آوای ترکمن اظهار داشت: آموزش زبان فارسی گامی مهم در تقویت هویت ایرانیان خارج از کشور دارد لذا بسياري از ايرانيانی که بنا به شرایط مختلف مقیم خارج از کشور می شوند، بدليل دوري از سرزمين مادري دچار مشكلات و مسائل فرهنگي مثل بحران هويت، فراموشي زبان فارسي و كمرنگ شدن آداب و رسوم ايراني و جدايي نسلها و.... می شوند و نيازمند حمايت و كمكهاي فرهنگي مي‌باشند.

وی افزود: ايرانيان مايلند به هر شكل و طريقي ارتباط خود را با ميهن حفظ كرده و به كشور خود كمك كنند. توجه به این پدیده بویژه در میان کودکان و نوجوانان مقیم خارج اهمیت کار را دو چندان می کند. واقعیت این است که کودک ایرانی بزرگ شده خارج، ناآشنا با زبان موطن اصلی خود و بیگانه بودن او با وطنی که باید در آن ریشه داشته باشد، خطرات جبران ناپذیری با خود به همراه می آورد.

کارشناس ادبیات اداره کل کانون پرورشی فکری کودکان ونوجوانان تصریح کرد: واضح است که برای فارسی زبانان در خارج از کشور جهت ایجاد ارتباط با افراد آن جامعه، تأکید بر زبان کشور مقصد بیشتر است و بنا به جبر محیطی زبان فارسی کارکرد خود را از دست می‌دهد و عدم نیاز به آن و پر رنگ شدن زبان کشور مقصد برای برقراری ارتباط و تعامل با جامعه و تغییر نیازها و اهداف، باعث بی‌توجهی به زبان فارسی می‌شود و همین امر باعث گسست زبانی با سرزمین مادری و به تبع آن گسست فرهنگی و هویتی می گردد.

بایی با اشاره به بیانات رهبری در مورد رمز هویت ملی در زبان فارسی ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب زبان فارسي را به عنوان رمز هويت ملي نام دانسته ومی فرمایند؛ زبان فارسي در واقع جويبار پر فيضي از گنجينه عظيم مواريث فرهنگي ايرانيان و ملت‌هاي فارسي زبان است و براي ملت‌هاي ديگر نيز پديده­اي بسيار بزرگ و شكوهمند محسوب مي­شود. همچنین زبان فارسي از گسترش واژگاني و ظرفيت تركيب­پذيري برخوردار است، آهنگي گوش نواز، به هنجار و زيبا دارد و با تكيه بر خصوصيات واژگاني و تركيبي خود مي­تواند هر بخشي از گستره معارف بشري را ارائه دهد و آن را بيان كند.

وی با اشاره اینکه ایران اسلامی بنا به ماهیت انقلاب که انقلابی فرهنگی است، خود را موظف به حمایت و حراست هویت مردم دانسته، ابراز داشت: واضح است که برای فارسی زبانان در خارج از کشور جهت ایجاد ارتباط با افراد آن جامعه، تأکید بر زبان کشور مقصد بیشتر است و بنا به جبر محیطی زبان فارسی کارکرد خود را از دست می‌دهد و عدم نیاز به آن و پر رنگ شدن زبان کشور مقصد برای برقراری ارتباط و تعامل با جامعه و تغییر نیازها و اهداف، باعث بی‌توجهی به زبان فارسی می‌شود و همین امر باعث گسست زبانی با سرزمین مادری و به تبع آن گسست فرهنگی و هویتی می گردد، لذا ایران اسلامی بنا به ماهیت انقلاب که انقلابی فرهنگی است، خود را موظف به حمایت و حراست هویت مردم دانسته و این امر به مردمی که در نقشه جغرافیایی زندگی می کنند محدود نمی شود و تمام ایرانیان اقصی نقاط عالم را در برمی گیرد.

کارشناس ارشد زبان وادبیات فارسی اذعان داشت: توجه برنامه ریزی برای کودکان و نوجوانان مقیم خارج از کشور، تقویت دانش فرهنگی و تلاش در اتصال نسل حاضر با افتخارات تاریخ سرزمین ایران، کیفیت بخشی محتوای کتاب ها و تجلی مفاهیم ارزشی و معنوی که ریشه در فرهنگ ایرانیان دارد، تقویت انگیزه و اعتماد به نفس، توسعه و ترویج فعالیت های زبان محور ومدارس ایرانی در خارج کشور، تهیه، تولید و توزیع محصولات فرهنگی صوتی و تصویری در خارج از کشور، برگزاری بازی مسابقات کلامی و ضرب المثل ها در میان ایرانیان مقیم خارج از کشور و تعامل سازنده با ایرانیان خارج از کشورنقش مهمی در تقویت هویت ملی وزبان فارسی ایرانیان خارج از کشور دارد.

مسول سابق کانون پرورشی فکری کودکان بندرترکمن خاطر نشان کرد: ایرانیان مقیم خارج از کشور، در صورت غفلت، شاید یکی از آسیب پذیرترین و در معرض خطر ترین گروه، از لحاظ زبان و هویت در جامعه مقصد باشند لذا باید توجه و تمرکز خود آن ها و جامعه مبدا به حفظ و پاسداری زبان و هویت ملی بیشتر و جدی تر باشد تا مبادا آسیبی به پیکره ی اصالتی آنان وارد آید.

وی یادآورشد: آسيب‌شناسي زبان و ادبيات فارسي در دورترین نقاط جهان و توجه و سرمایه گذاری های مادی و معنوی مهم ترین نکته ای است که نباید از نظرها دور داشت، زیرا برای پاسداشت و حفظ زبان و هویت فارسی هزینه های جانی و مالی بسیاری در طول تاریخ داده شده تا سیر پویایی آن ادامه یابد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.