1393-05-27 16:25
6368
0
1225
گلستان ما گزارش می دهد؛

شاهکوه نشانی از شاهی ندارد / تعطیلی مرکز بهداشت و نانوایی

روستای شاهکوه سفلی از توابع بخش مرکزشهرستان گرگان چند وقتی است با مشکل نداشتن نانوایی و تعطیلی مرکز بهداشت روبرو است.

به گزارش گلستان ما ، روستای شاهکوه سفلی از توابع بخش مرکزشهرستان گرگان در ۶۵ کیلومتری جنوب شرقی گرگان و در مسیر جاده گرگان - شاهرود قرار دارد.

این روستا ، از شمال به کوه خوش دشتی، از غرب به کوه شیرکش، از جنوب به کنودره و رودخانه فصلی رودبار دله محدود می‌شود.کوه سیاه‌پوش و کوه ترکه چال از دیگر کوه‌های اطراف این روستا هستند. روستای شاهکوه نام خود را از ارتفاعات اطراف گرفته‌است و قدمتی دیرینه دارد.

با توجه به زمستان سرد و بارش برف سنگین در روستا، در فصل زمستان نیمی از جمعیت روستا ، به شهرهای گرگان و اطراف کوچ قشلاقی می‌کنند. درآمد اکثر مردم روستای شاهکوه از فعالیت‌های زراعی، باغداری و دامداری تأمین می‌شود.

تعدادی از مردم نیز در بخش خدمات و صنایع دستی اشتغال دارند.روستای کوهستانی شاهکوه که بافت مسکونی متراکم دارد چند وقتی است که با مشکلاتی همچون نداشتن نانوایی و مرکز بهداشت مناسب روبرو است.

محمد یکی از جوانان روستا به خبرنگار ما گفت :حدود 2 سال است که نانوایی روستا تعطیل است و مردم برای تهیه نان مجبور هستند که نان مورد نیاز خود را یا از شاهرود یا از گرگان تامین نمایند.

وی ادامه داد : بخشی از آرد مورد نیاز مردم از طریق دهیاری در اختیار افرادی که در منزل تنور دارند قرا می گیرد تا اقدام به پختن نان در منزل نمایند.

شمسی خانم یکی دیگر از اهالی روستا است که حدود 60 سال سن دارد ودر تکمیل صحبت های محمد می گوید علاوه برمشکل تعطیلی نانوایی ما با مشکل نداشتن مرکز بهداشت ثابت نیز روبرو هستیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مرکز بهداشت این روستا درگذشته فعال بوده ، تصریح کرد: با توجه به شرایطی که این روستا دارد اگر روزی برای یکی از اهالی مشکل ایجاد شود باید برای درمان و یا حداقل رسیدگی های پزشکی به شهر مراجعه نمایند که این موضوع نگرانی سیاری از اهالی را به همراه دارد .

در عین حال ، سلیمان توشنی معاون برنامه ریزی و عمرانی فرمانداری گرگان با اشاره به اینکه مشکلات منطقه روستا های جنوب شرقی گرگان یک به یک در حال بررسی و رفع است و تاکنون ببسیاری از این مشکلات رفع شده است ، گفت : با توجه به حادثه خیز بودن منطقه فرمانداری موفق شده با رایزنی هایی که انجام داده یک مجتمع امدادی به مساحت یک هکتار را در منطقه سرعلی آباد ایجاد نماید که قرار است یگان های امدادی از حلال احمر ، نیروی انتظامی و راهداری و... در این منطقه مستقر شوند تا بتوانند خدمات مناسبی را ارائه کنند.

وی یکی دیگر از مشکلات منطقه را تحویل آب شرب مناسب عنوان کرد و افزود : پیگیری هایی برای مصوب کردن احداث یک منبع آب جدید در این منطقه انجام شده که اگر این مهم به نتیجه برسد بخش عمده ای از مشکل تهیه آب شرب این منطقه مرتفع خواهد شد.

توشنی بیان اینکه نداشتن صرفه اقتصادی عمده دلیل تعطیلی نانوایی روستای شاهکوه سفلی است ، گفت: در حال حاضر آرد خانه پز در اختیار اهالی که در این روستا ساکن هستند قرار می گیرد تا بتوانند نان مورد نیاز خود را تامین نمایند.

وی در ادامه تاکید کرد : ببه دنبال این هستم تا در یکی از روستاهای شاهکوه ، چهار باغ و چند روستای نزدیک هم یکی از روستاها را برای تهیه نان مشخص کنیم که اهالی برای تامین نان به مجبور نشوند از شهرهای مجاور نان تهیه کنند.

معاون برنامه ریزی و عمرانی فرمانداری گرگان با اشاره به اینکه خانه بهداشت این روستا به علت فرسودگی قابل استفاده مناسب نیست ، خاطرنشان کرد: اعتبارات تعمیر این مرکز بهداشت تامین شده و بعد از تعمیر این مرکز بهداشت مجددا برای 6 ماه اول سال فعال خواهد شد و تعطیلی آن به علت تعمیر این مرکز است.

وی در ادامه افزود : 6 ماه اول سال پزشک به مرکز بهداشت این روستا سر می زند ولی در 6 ماه دوم سال به علت اینکه تعداد ساکنین کم می شود و شرایط جوی ماسببی ندارد این اتفاق صورت نمی گیرد.

توشنی در ادامه تصریح کرد: تدابیری اندیشیده شده تا در صورت نیاز گروه های امدادی کار خدمات رسانی را انجام دهند و همچنین وضعیت مادران باردار این روستا توسط مرکز بهداشت بررسی می شود و همواره وضعیت آنها تحت نظر قرار می گیرد و در چند ماهی از سال که مشکل جوی رفت و آمد را با مشکل مواجه می کند تدابیری برای اسکان در مناطق پاین دست و یا گرگان اندیشیده می شود.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.