1398-02-23 11:57
641
0
63184

استقبال از خشکه کاری شالی در گلستان

خشکه کاری شالی به جای کشت سنتی و یکی از روش های مقابله با خشکسالی مزارع برنج از میانه اردیبهشت در گلستان آغاز شده و مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته است.

 به گزارش گلستان ما به نقل از ایرنا در شیوه خشکه کاری، بذر شالی در زمین اصلی که شخم زده شده همچون بذر دیگر محصولات پاشیده و کشت می شود.

کاهش مصرف آب یکی از مهم ترین دلایل ترویج خشکه کاری شالی در زمین های گلستان است به طوری که مصرف آب را از 14تا 15 هزار مترمکعب در هر هکتار کشت سنتی - غرقابی، بسته به رقم، آب و هوای منطقه، خاک، مدیریت مزرعه شالی به 6تا 11 هزار متر مکعب تقلیل می دهد.

کاهش نزولات جوی سال های اخیر گلستان و آسیب ناشی از خشکسالی باعث توجه کارشناسان به روش خشکه کاری شالی و ترغیب کشاورزان به استفاده از این شیوه شده است.

طبق گزارش مسوولان جهادکشاورزی گلستان، سال گذشته بیش از 60 هکتار از زمین های استان شالی به روش خشکه کاری کشت شد.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی گلستان در این پیوند گفت که امسال برنامه کشت شالی به روش خشکه کاری در 3 هزار هکتار برنامه ریزی شده است.

علی اکبر مهقانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: از میانه اردیبهشت ماه که کار خشکه کاری شالی آغاز شده تاکنون 40هکتار از زمین ها با این روش(بذرپاشی) زیر کشت شالی رفته است.

وی گفت: خشکه کاری شالی بیشتر در فصل بهار انجام می شود اما برخی کشاورزان بعد از برداشت محصول گندم نیز اقدام به خشکه کاری شالی می کنند.

مهقانی اهداف اصلی گسترش اجرای این طرح در زمین های گلستان را افزایش بهره وری مصرف آب زراعی، کاهش هزینه های تولید شالی و ایجاد سود بیشتر برای کشاورزان برشمرد.

وی در خصوص میزان عملکرد واحد سطح شالی در هکتار گفت: کشت شالی به شیوه خشکه کاری با روش سنتی - غرقابی فرقی ندارد و در این کشت، کاهش هزینه و افزایش سودآوری کشاورزان مورد نظر است.

وی گفت: کشاورزان در روش خشکه کاری می توانند از رقم های موجود از جمله دم سیاه، شیرودی، ندا و فجر استفاده کنند.

کاسته شدن از زحمت کشاورز نسبت به روش تهیه خزانه، کاهش 40 درصدی هزینه ها، یکنواختی در سبز شدن مزرعه، امکان استفاده از ماشین آلات کشاورزی در کاشت و برداشت، جلوگیری از هدر رفت کود مصرفی و افزایش اکسیژن خاک، کاهش ترکیبات سمی و آفات، کاهش نیاز به انرژی و اجرای آسان مدیریت مزرعه، استفاده بهتر از نهاده ها به دلیل عمق کشت مناسب و تراکم یکنواخت و کاهش 50 درصدی میزان مصرف آب، کاهش آلودگی خاک و آب، بهبود تهویه زمین و اقلیم مزرعه، کم شدن آفت و ارتقای بذر در واحد سطح از جمله مزایای استفاده از روش خشکه کاری برنج است.

در سال های اخیر طرح های تحقیقاتی و به تبع آن تحقیقی ترویجی متنوعی در خصوص خشکه کاری در استان های خوزستان، مازندران و زنجان اجرا شده که مورد استقبال کشاورزان آن مناطق قرار گرفت و گسترش آن در گلستان می تواند علاوه بر نیاز کم به آبیاری، درآمد بالاتر محصول شالی و مقرون به صرفه بودن آن و قیمت مناسب برنج در بازار باعث را به همراه داشته یاشد.

گلستان سه اقلیم خشک و نیمه خشک در شمال با 250 میلی متر بارش، اقلیم خزری در میانه با 600 و کوهستانی در جنوب با 300 میلی متر بارندگی، 15 هزار هکتار زمین زراعی نسق دار برای کشت شالی دارد و کشاورزان به طور میانگین سالانه در 50 تا 60 هزار هکتار از زمین های استان به روش سنتی - غرقابی، شالی کشت می کنند.

سال زراعی قبل در گلستان 64 هزار هکتار شالی کشت شده بود

اکنون قیمت هر کیلوگرم برنج درجه یک در بازارهای گلستان با نرخ 230 هزار ریال معامله می شود.

طبق آمار اداره کل امور اراضی گلستان، این استان دارای 667 هزار هکتار زمین کشاورزی است که یک سوم از جمعیت یک میلیون و 869 هزار نفری آن در بخش تولید سالانه بیش از 92 نوع گیاه زراعی و باغی تولید می کنند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.