1397-02-27 10:54
738
0
53514
رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور:

توزیع ۲۴ هزار جعبه تخم نوغان در کشور

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با اشاره به توزیع ۲۴ هزار جعبه تخم نوغان در کشور، گفت: خرید تضمینی پیله‌تر و توزیع نهال توت رایگان سیاست‌های حمایتی برای رونق صنعت نوغانداری در کشور است.

به گزارش گلستان ما ؛ علی اصغر داداش‌پور ظهر امروز در جشنواره برداشت پیله در مینودشت با اشاره به توزیع  24 هزار جعبه تخم نوغان در کشور اظهار داشت: استان گلستان سومین استان کشور در نوغانداری است و برای رونق این صنعت خرید تضمینی پیله‌تر و توزیع نهال رایگان را در برنامه قرار داده‌ایم.

وی تاکید کرد: امسال قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم پیله‌تر 34 هزار تومان مشخص شده که با توجه به رتبه سوم گلستان در تولید پیله تر مهم‌ترین درخواست ما از نوغاندارن این است که زنجیره تولید ابریشم ایجاد کنند و با تشکیل شرکت تعاونی‌ها به جای فروش پیله تر ،محصول نهایی نخ ابریشم را روانه بازار کنند.

داداش‌پور تصریح کرد: پارسال حدود 28 هزار جعبه تخم نوغان به قیمت هر جعبه 7 هزار و 500 تومان در کشور توزیع شد که امسال نیز با هدف حمایت از نوغانداران این قیمت تغییر نکرد و همچنین برای حمایت از این صنعت  تولید و توزیع نهال توت که یکی از زیرساخت‌های لازم برای افزایش ظرفیت پرورش کرم ابریشم و توسعه صنعت نوغانداری است در چتر حمایتی خود قرار دادیم.

وی افزود: سیاست مرکز توسعه نوغانداری کشور در زمینه توسعه توتستان ها، افزایش تعداد درختان با کاشت نهال، در حاشیه شالیزارها، باغ‌ها، استخرهای پرورش ماهی، دامداری‌ها و محوطه خانه‌های روستایی به جای افزایش هندسی است و در کنار آن از 2 سال پیش با اختصاص یارانه دولتی توزیع نهال توت را در برنامه قرار دادیم و امسال هم برنامه توزیع  400 هزار اصله نهال توت رایگان  را در کشور اجرایی می‌کنیم.

داداش‌پور خاطرنشان کرد: پیله ابریشم تولیدی نوغانداران در یک‌هزار و 200 کارگاه سنتی ابریشم کشی تربت‌حیدریه و 4 کارخانه صنعتی استان‌های گیلان و خراسان رضوی به نخ ابریشم تبدیل می‌شود و در 20 استان کشور حدود 18 هزار خانوار به کار پرورش پیله ابریشم اشتغال دارند.

وی قابلیت پرورش کرم ابریشم در مناطق مختلف کشور و مکان های کوچک، سهولت کار، سرمایه گذاری اندک و درآمدزا بودن این فعالیت جانبی دربازه زمانی 45 روزه و ارزش افزوده فرآورده‌های آن مانند نخ و فرش از مهم‌ترین مزایای پرورش کرم ابریشم است.

کارشناس مرکز توسعه نوغانداری کشور هم در این مراسم گفت: امسال 4 هزار و 200 تخم نوغان در استان  گلستان توزیع شد. 60 درصد از پیله استان در شهرستان مینودشت تولید می‌شود و این شهرستان رتبه نخست تولید را به خود اختصاص داده است.

کیومرث ناظمی افزود: در مینودشت 2 هزار و 35 بهره‌بردار نوغانداری می‌کنند و از سال 92 تا کنون کار نوغانداری رونق فزاینده‌ای یافته است./تسنیم

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.