1397-12-21 17:02
1550
0
61869
گزارش؛

«گمیشان» نگینی در دیار ترکمن صحرا + تصاویر

این روزها شمال دیدنی است، آن هم با طلوع بهاری که در رمق‌های آخر زمستان سرد و پرباران گلستان جلوه‌نمایی می‌کند.«گمیشان» نگینی در دیار ترکمن صحرا منتظر حضور گردشگران است.

به گزارش گلستان ما به نقل از فارس، در این استان شمالی، هر خطه‌اش فرشی ‌گسترده از فرهنگ و آداب مردمی است که مهربانی را با طعم شیرین مهمان‌نوازی زمزمه می‌کنند، آن هم در دیار مردم دریادل گمیشان.
شهرستان گمیشان در غرب گلستان و حد فاصل دو شهرستان ترکمن و آق‌قلا قرار گرفته است و با داشتن ساحلیزیبا در کنار دریاچه خزر، هوایی معتدل و مرطوب را تجربه می‌کند و گمیش‌تپه مرکز این شهرستان به عنوان کهن‌ترین شهر ترکمن‌نشین در استان گلستان است، شهری که سابقه تاسیس شهرداری آن سال 1309 بوده که حتی با پایتخت برابری می‌کند.
چنانچه  در آستانه سال جدید بخواهید از منطقه‌ای دیدنی بازدید کنید، نمی‌توان از گلستان گفت و از گمیشان یادی نکرد، منطقه‌ای که در کوله‌بار تاریخ آن فرهنگ و رسوم ملتی بزرگ و مهربان خودنمایی می‌کند.

*گمیشان رنگین‌کمان فرهنگ خوش‌رنگ ترکمن/ برگزاری بازارهای هفتگی در گمیشان

غالب مردم این سرزمین، ترکمن هستند که با فرهنگ اصیل و اعتقادات پاک خود در گستره سرزمین ترکمن صحرا چون نگینی زیبا می‌درخشند و از شما دعوت می‌کنند تا در این دیار ترکمن‌نشین زندگی را به نظاره بنشینید.

اگر بخواهیم از مناطق گردشگری و باستانی این شهرستان نام ببریم باید به «تالاب بین‌المللی گمیشان»، «گل‌افشان نفتیلیجه»، بافت قدیم شهر گمیشان، موزه مردم شناسی، دیوار تاریخی گرگان، «قیزلر قلعه» و «تپهقارن یارق» اشاره کرد.روزهای چهارشبنه و شنبه بازار هفتگی در گمیشان رونقی دوچندان دارد که این روزها مملو از جمعیتی است که در آستان سال نو به کسب و کار فروشندگان مستقر در بازار رونق دوچندان بخشیده است.

 بازار هفتگی گمیش تپه  با «چهارشنبه بازار» و سیمین شهر «شنبه بازار» نامیده می‌شود و البته در برخی از روستاهای بزرگ این شهرستان نیز بازار هفتگی دایر است.

در این میان نمی‌توان از گمیشان گفت و از تنها ساحل متصل به دریاچه خزر نام نبرد، نوار ساحلی طولانی بسیار زیبایی که با ماسه‌های نرم و قهوه‌ای خود میزبان مسافرانی است که می‌خواهد لحظات آرامش‌بخشی را جدا از هیاهوی زندگی روزمره تجربه کنند.
 از دیگر نقاط دیدنی شهرستان گمیشان می‌توان به تالاب بین‌المللی گمیشان اشاره کرد که یکی از چند تالاب بین‌المللی استان گلستان است که هر ساله میزبان هزاران پرنده مهاجری است که زمستان خود را در این تالاب بین‌المللی و دیگر تالاب‌های بین‌المللی استان گلستان سپری می‌کنند.

پرندگان این تالاب عمدتاٌ پرندگان مهاجر هستند که با سرد شدن هوا در بخش‌های روسیه به این تالاب می‌آیند، این پرندگان معمولاً از آبان ماه وارد ایران می‌شوند و تا اوایل فروردین در اینجا می‌مانند.

* نوارساحلی و گل‌فشان از جاذبه‌های کم‌نظیر گردشگری در گمیشان

از دیگر نقاط شگفت‌انگیز، زیبا و البته جذاب این منطقه می‌توان به گل‌فشان «قرن یارق» اشاره کرد، پدیده‌ای طبیعی که آتشفشانی پیر و فرسوده بوده و اکنون به جای مواد مذابی و گدازه، از آن  گل همراه با گاز خارج می‌شود.
 این گل فشان فعال از دور به صورت یک تپه بزرگ و دوار به نظر می‌آید اما وقتی که بر روی آن قرار می‌گیرید، تپه‌های متعدد که در وسط آن گودال‌های متعدد دارد این تپه‌ها بر اثر گل‌فشان‌های گذشته ایجاد شده اما در مناطق گودتر هنوز هم خروج مواد گل‌آلود و آب در حال انجام است و به صورت باریکه‌هایی از جریان آب و گاز متان و نمک در حال خروج است.

سوابق تاریخی گمیشان موجب شد تا پس از شهر گرگان بیشترین خانه‌های قدیمی را در سطح استان به خود اختصاص دهد و وجود بیش از 60 خانه قدیمی که قدمت برخی از آنان به دوره قاجار بر‌ می‌گردد، جاذبه‌ای که یقینا چشمان هر گردشگری را به خود جذب می‌کند .

*ایجاد نوروزگاه‌ها و جاذبه خرید صنایع دستی /جاذبه کم نظیر و دیدنی خانه‌های قدیمی در گمیشان

موزه مردم‌شناسی گمیشان در ساختمانی تاریخی معروف به خانه گوکلانی که قدمت آن به دوره پهلوی اول می‌رسد ودر میانه بافت سنتی و زیبای شهر گمیشان نگاه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

برپا کردن  نوروزگاه‌ها در شهرهای گمیش‌تپه و سیمین شهر می‌تواند بهترین فرصت را برای خرید صنایع دستی این منطقه زیبا و سنتی فراهم کند چرا که مردم این دیار دارای بضاعتی قوی در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی هستند و همچون دیگر اقوام آداب، رسوم و آیین‌های خاص خود را دارا هستند.

فرماندار شهرستان گمیشان با دعوت از مردم ایران زمین به دیار گمیشان گفت: شهرستان گمیشان ظرفیت‌های متنوع گردشگری برای پایلوت شدن در حوزه جذب مسافر را دارد.

امیر شیر توماج در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: وجود خانه‌های تاریخی و قدیمی، پدیده‌های طبیعی و سواحل آرام و ماسه‌ای از ظرفیت‌های مهم شهرستان در حوزه گردشگری است.

وی خاطرنشان کرد: معماری خانه‌های قدیمی موجود در منطقه در نوع خود کم‌نظیر است  و حمایت از آنها می‌تواند زمینه رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال را به دنبال داشته باشد.

*دعوت فرماندار گمیشان از مردم ایران‌زمین برای حضور در این منطقه

توماج ادامه داد: باید به عناوین مختلفی ظرفیت‌های بوم‌گردی شهرستان گمیشان در سطح استان و کشور اطلاع‌رسانی شود تا از نوروز شاهد حضور گردشگران و مسافران در منطقه باشیم.

بهار نزدیک است و اکنون گمیشان، این منطقه زیبای شمالی منتظر قدوم مسافرانی است که عزم این دیار کرده‌اند، تا در سرزمین حضور یابند که پیشینه تاریخی آن و سنت‌های بومی آن می‌تواند بهترین جاذبه‌ این دیار ترکمن‌نشین باشد.  

گفتنی است شهرستان گمیشان در نوروز 98 با 12واحد اقامتی و سنتی پذیرای مسافران و گردشگران خواهد بود.

 انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.