1397-02-01 08:58
2060
0
52776
بحران تالاب‌ها جدی‌ است، باور کنیم؛

آیا می‌دانید که تالاب گمیشان حالا کجاست؟

چندی‌ است که دیگر صدای پرندگان مهاجر در تالاب گمیشان به گوش نمی‌رسد. ماهی‌ها هم زیر گل‌ و لای جان داده‌اند. حتی می‌شود با خودرو در مسیرهایی که قبلاً ماهی‌گیری می‌شد، عبور کرد.

به گزارش گلستان ما به نقل از گُلوَنی، سمیه باقری حسن‌کیاده: تالاب گمیشان یکی از زیباترین و جالب‌ترین تالاب‌های ایران بود که در شرق دریای خزر و در ۲۰ کیلومتری شمال بندر ترکمن و در محدوده مرزی ایران و ترکمنستان واقع شده بود.

تالاب با وسعتی حدود ۲۰ هکتار، تا ۸ کیلومتر در خاک ترکمنستان نیز امتداد داشت. ۱۴هکتار از مجموع وسعت تالاب جزو محوطه شکار ممنوع بود که اگر می خواستید از این منطقه هم دیدن کنید بایست مجوز کتبی از سازمان محیط زیست استان گلستان همراه می‌داشتید.

نمونه‌های کمیابی از غازهای خاکستری، فلامینگوها، سنقر خاکستری، عقاب دریایی دم سفید، کاکایی سر سیاه، خوتکا، چرخ ریسک دم دراز و … در تالاب و زمین‌های اطراف آن زندگی می‌کرده‌اند.

فک دریایی، شغال و روباه از جانورانی بودند که ممکن بود در طول گشتتان با آنها روبرو شوید.

یکی از پدیده های جالب منطقه گمیشان، گِل فشان‌های آن است که معروف‌ترین آنها قارنیاق در شرق و نفتیجه در شمال شرق گمیش تپه قرار دارند.

تا به اینجا تمام فعل‌های این گزارش را به زمان گذشته خواندیم. چرا که اگر اوضاع تالاب گمیشان همچون بسیاری از تالاب‌های کشور به این منوال بماند، روزی باید به جای اصلشان تنها به دیدن تصاویر زیبایشان بسنده کنیم.

چندی‌است که دیگر صدای پرندگان مهاجر به گوش نمی‌رسد. ماهی‌ها هم زیر گل‌ و لای جان داده‌اند.

حتی می‌شود با خودرو در مسیرهایی که قبلاً ماهی‌گیری می‌شد، عبور کرد. تالاب‌های گلستان هرروز کوچک‌تر و کوچک‌تر می‌شوند و تا جایی که شاید ارومیه‌ای دیگر شوند. البته بی‌آبی تنها بخشی از مشکلات تالاب‌های گلستان است.

طی سال‌های اخیر تغییر شرایط آب و هوایی، خشک‌سالی و تبخیر بالا در منطقه، کم‌آبی و کاهش سطح آب، زنگ خطر خشکسالی و مرگ تالاب‌ها را در گلستان به صدا درآورده است.

هم‌اکنون شکار و صید غیراصولی و بی‌رویه، انقراض برخی گونه‌های آبزی تالاب به دلیل قطع ارتباط تالاب‌ها با دریا، آتش‌سوزی پوشش گیاهی در حاشیه تالاب‌ها، عدم تعیین حریم تالاب‌ها بخشی از مسائل و مشکلات زیست‌محیطی تالاب‌های بین‌المللی گلستان هستند.

اجرای نادرست مدیریت پسماند در حاشیه تالاب‌ها، چرای بی‌رویه دام در حاشیه، انجام ندادن تحقیقات و ارزش‌گذاری اقتصادی تالاب‌ها، ورود فلز سنگین سرب به تالاب‌ها از طریق شکارچیان، شرایط نامتعادل اکولوژیکی و همچنین ورود گونه‌های غیربومی آبزی از دیگر مشکلات زیست‌محیطی تالاب‌های استان است.

اما یکی از مشکلاتی که جدیداً به حوزه تالاب‌های استان اضافه‌شده کاهش سطح آب دریای خزر در ناحیه خلیج گرگان و حاشیه شرقی خزر است.

موضوعی که به‌طور مستقیم بر روی تالاب گمیشان تأثیر گذاشته و حیات گونه‌های جانوری منطقه را هم تحت تأثیر خود قرار داده است.

بحران تالاب‌ها جدی‌ است. باور کنیم.

پایان پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.