1396-01-18 09:24
1124
0
37488
تأملی در افتتاح بندر کاسپین توسط روحانی؛

چه کسانی به رئیس جمهور اطلاعات غلط دادند / روحانی سنگچین افتتاح کرد یا بندر؟!

افتتاح یک بندر به معنی افتتاح محلی برای بارگیری و تخلیه بار با تمام امکانات است اما آیا افتتاح سنگچین به معنی افتتاح بندر می تواند باشد؟

به گزارش گلستان ما به نقل از به نقل از ۸دی، دهم فروردین ماه رئیس جمهور با حضور در استان گیلان دو پست از اسکله‌های مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی به عنوان بزرگترین بندر ایران در دریای خزر و بزرگترین پروژه زیرساختی مناطق آزاد کشور را افتتاح کرد.

 اما افتتاح اسکله ای که از سال ۸۸ آغاز شده بود و به اعتراف مسئولان فعلی تا سال ۹۲ هر کدام از دو اسکله افتتاح شده ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشتند در تنها ۱۸ ماه ساخته شده اند؟ و آیا اسکله ای که سنگچین آن به افتتاح رسیده است و در آن جرثقیل و امکانات پهلو گیری و تخلیه بار وجود ندارد را می تواند بندر نامید.

یک بررسی ساده اینترنتی نشان می دهد که برخی در افتتاح اسکله های بندر در ذهن ساخته شده‌ی کاسپین، اطلاعات غلط به رئیس جمهور محترم داده اند.

بندر کاسپین ۱۶ فروردین ماه ۸۸ اجرایی شد

بر خلاف ادعای رئیس منطقه آزاد انزلی که گفته بود دو اسکله به بهره برداری رسیده در منطقه آزاد انزلی در ۱۸ ماه بصورت جهادی ساخته شده است کار ساخت این اسکله ۱۶ فروردین ماه ۸۸ آغاز شد.

روزنامه دنیای اقتصاد در همین تاریخ به نقل از ایرنا و در گفتگو با کمال دهقانی فیروزآبادی مدیر عامل‌ وقت سازمان منطقه آزاد انزلی از اجرایی شدن عملیات ساخت بندر «کاسپین» به عنوان بزرگترین بندر حاشیه جنوبی دریای خزر در محدوده منطقه آزاد بندرانزلی خبر داد.

وی اعتبارات مصوب شده موج‌شکن‌های این بندر را حدود ۱۰۵‌میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: ۲۵ پست اسکله و بیش از ۱۱میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر کاسپین در یک نوبت کاری در سال از مشخصات این بندر است و این بندر در نوع خود بزرگترین بندر ایرانی در حاشیه دریای خزر محسوب می‌شود و مقرر شده است در فاز اول این بندر، دومیلیون تن ظرفیت آن در مدت سه سال آینده به بهره‌برداری برسد.

اما نکته جالب این است که مسئولان دولت فعلی بارها از همین بندر که در سال ۸۸ اجرایی شد بهره برداری رسانه ای کرده اند.

مدیر عامل منطقه آزاد انزلی در سال ۹۵:

۳۸ درصد از دو موج شکن بندر کاسپین تا سال ۹۲ ساخته شده بود

۲۲ اردیبهشت ماه سال ۹۵ ساخت چهار پست اسکله جدید مجتمع بندری کاسپین، با حضور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در منطقه آزاد انزلی آغاز شد!

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در این مراسم اظهار کرد: این چهار پست اسکله با سرمایه گذاری سه هزار میلیارد ریال توسط بخش خصوصی انجام می شود.

رضا مسرور افزود: هم اکنون یک پست اسکله از سوی این سازمان در حال احداث است که تا پایان سال جاری، آماده بهره برداری می شود. مجموع سرمایه گذاری این پنج پست اسکله حدود چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال خواهد بود.

مسرور با اشاره به این که طرح احداث موج شکن های مجتمع بندری کاسپین از سال ۸۸ شروع شده، افزود: این طرح تا سال ۹۲ ، ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشت .

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی اظهار کرد: پس از استقرار تیم مدیریتی جدید، ضمن انجام مطالعات مهندسی ارزش افزوده با کاهش یک هزار میلیارد ریالی قیمت تمام شده پروژه و فعال سازی آن از آبان ماه ۹۲ تاکنون، در موج شکن شرقی پیشرفت ۷۵ درصدی و در موج شکن غربی ۶۰ درصد پیشرفت حاصل شده است .

ترکان هم اسکله بندر کاسپین را با عنوان نخستین اسلکه کلنگ زنی کرد!

۲۶ خرداد ماه ۹۴ اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور ادعا کرد عملیات ساخت نخستین اسکله بندر کاسپین با حضور وی و در همین تاریخ آغاز شده است.

شبکه اطلاع رسانی مانا در خبری در همین تاریخ نوشت:

با حضور مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد در منطقه آزاد انزلی آغاز شد.

اکبر ترکان امروز در جریان آغاز عملیات ساخت اسکله بندر کاسپین افزود: بندر کاسپین با ۲۲ پست اسکله در دست ساخت است و اتصال این بندر به چهار کشور حاشیه دریای خزر، می‌تواند آن را به بزرگ‌ترین ظرفیت‌ دالان حمل و نقل کشور تبدیل کند.

ی با بیان اینکه ۱۶ کیلومتر راه‌آهن بندر کاسپین ـ رشت با دستور رئیس جمهور توسط وزارت راه باید امسال ایجاد شود، گفت: ساخت این پروژه آغاز شده و حدود هشت پست اسکله بندر کاسپین به مزایده رفته و پیمانکار آن انتخاب شده است …

وعده افتتاح بندر کاسپین در سال ۹۵

ترکان مشاور رئیس جمهور که علاقه زیادی به حضور در منطقه آزاد انزلی دارد  ۱۴ مهر ماه ۹۴ نیز با حضور در این منطقه وعده افتتاح بندر کاسپین را در سال ۹۵ داد.

ایرنا در همین تاریخ نوشت:

اکبر ترکان عصر سه شنبه در آیین بهره برداری از طرح های توسعه ای منطقه آزاد انزلی در جمع خبرنگاران اظهار کرد : کلید توسعه منطقه آزاد انزلی، ساخت بندر کاسپین است. وی تصریح کرد: بندرگاه قدیم انزلی با توجه به واقع شدن در شهر، ظرفیت توسعه ندارد و کاسپین می تواند تمامی نیازهای اقتصادی منطقه و استان را برطرف کند. دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خاطرنشان کرد : تمام تلاش سازمان منطقه آزاد انزلی معطوف به تکمیل زیرساخت ها و بهره برداری از بندر کاسپین است. وی با اشاره به پیشرفت ۶۶ درصدی موج شکن ها و آغاز ساخت اسکله های این بندر افزود: امیدوارم با کوشش های منطقه آزاد انزلی، سال آینده شاهد پهلو گیری کشتی در بندر کاسپین باشیم. وی تصریح کرد: عملیات اجرایی یک پست از اسکله های بندر کاسپین آغاز شده و چهار پست دیگر به زودی به مناقصه می رود…

روز افتتاح؛

مدیر عامل منطقه آزاد انزلی: بندر کاسپین، هدیه بزرگ دولت یازدهم است / اگر کلنگ زنی آیت الله هاشمی نبود بندر کاسپین به بهره برداری نمی رسید!

در حالی که اسکله به بهره برداری رسید ت

وسط رئیس جمهور فاقد تجهیزات بارگذاری و باربرداری و جرثقیل و امکانات پهلو گیری و تخلیه بار بود و این پروژه نیز از سال ۸۸ آغاز شده بود رئیس منطقه آزاد انزلی مدعی شد «بندر کاسپین، هدیه بزرگ دولت یازدهم است».

بر این اساس، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در آیین افتتاح و آغاز پروژه های این منطقه با حضور رئیس جمهوری، بهره برداری از اسکله های بندر کاسپین را هدیه بزرگ دولت یازدهم برای گیلان و کشور خواند.

رضا مسرور در این مراسم که ۱۰ فروردین ۹۶ با حضور رئیس جمهور در منطقه آزاد انزلی برگزار شد، خطاب به دکتر روحانی اظهار کرد: بازدید شما از منطقه آزاد انزلی در سال ۹۴ و دستورات جنابعالی برای تسریع در اجرای پروژه ها، موجب انرژی مضاعف برای ما شد. بر این اساس، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در آیین افتتاح و آغاز پروژه های این منطقه با حضور رئیس جمهوری، بهره برداری از اسکله های بندر کاسپین را هدیه بزرگ دولت یازدهم برای گیلان و کشور خواند.

وی با اشاره به انجام ۱۸ ماه کار شبانه روزی برای تکمیل این دو پست اسکله که باید ۱۱ سال دیگر به بهره برداری می رسید، خاطرنشان کرد: اگر حضور شما و کلنگ زنی مرحوم حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی نبود، شاید به نتیجه لازم نمی رسیدیم…

نکته پایانی اینکه سخنان متناقض مسئولان منطقه آزاد و ارایه سخنانی به دور از واقع و برای مجیزگویی مسئولان ارشد دولت نشان می دهد که کسانی اطلاعات غلط به رئیس جمهور داده اند و پروژه ای را که باید تا سال ۹۱ به اتمام می رسید اما دولت قبل با توجه به مشکلات خود نتوانست به اتمام برساند را منتسب به خود کرده و مدعی می شوند «اگر کلنگ زنی آیت الله هاشمی نبود شاید به نتیجه لازم نمی رسید».

سرانجام اینکه افتتاح یک بندر به معنی افتتاح محلی برای بارگیری و تخلیه بار با تمام امکان تخلیه و بارگیری است. بندر نقطه‌ای است در کرانه دریا که کشتی‌ها در کنار آن پهلو می‌گیرند و یا لنگر می‌اندازند تا در آنجا بارگیری و یا بار خود را تخلیه کنند. اینگونه نقاط با تأسیساتی مانند اسکله و ساختمان و تسهیلات مخابراتی و ارتباطی همراه است. حال که رئیس جمهور بندری بدون اینگونه امکانات را افتتاح کرد باید این سوال را پرسید که دکتر روحانی سنگچین به افتتاح رساند یا بندر؟

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.