1396-11-10 17:24
1835
0
49791
چهره های ماندگار کردکوی را بهتر بشناسید:

آشنایی با رمضانعلی قائمی بالاجاده، چهره ماندگار خدمت در محیط زیست

رمضانعلی قائمی، نویسنده، محقق کارشناسی خبره و مدیری متعهد و دارای نامی پرآوازه در خدمت صادقانه بیش از سه دهه در سازمان حفاظت محیط زیست، چهره ماندگار خدمت، افتخار علمی، پژوهشی و مدیریتی دیار فرهنگ دوستان ” بالاجاده ” که برگهای طلایی و زرینی از تاریخ بالاجاده را با تلاشها و خدمات ماندگار خود زرین ساخت.

به گزارش گلستان ما به نقل از رادکانا؛ رمضانعلی قائمی، نویسنده، محقق کارشناسی خبره و مدیری متعهد و دارای نامی پرآوازه در خدمت صادقانه بیش از سه دهه در سازمان حفاظت محیط زیست، چهره ماندگار خدمت، افتخار علمی، پژوهشی و مدیریتی دیار فرهنگ دوستان ” بالاجاده ” که برگهای طلایی و زرینی از تاریخ بالاجاده را با تلاشها و خدمات ماندگار خود زرین ساخت.

رمضانعلی قائمی در 20 اسفند 1325 در روستای بالاجاده در دامان پر مهر و عطوفت مادر مرحومه طوبی فرخی و پدر تلاشگر مرحوم صفرعلی آقا رشد و پرورش یافتند.

تحصیلات ابتدایی را در بالاجاده و تحصیلات متوسطه و تا مقطع کارشناسی را در شهرستان گرگان و کارشناسی ارشد را در رشته زیستگاه هاو تنوع زیستی در دانشگاه علوم تحقیقات خوزستان ادامه داد.

خود استاد می گوید از نوجوانی در امور کشاورزی به پدر کمک می کرد و به لحاظ همجواری محل زندگی با جنگل و فاصله کم آن با دریا، آشنایی و شناخت عمیقی با طبیعت پیدا کرده است و به عینه برخی از حیوانات و شکار و شکارچیان را از کودکی دیده بود.

استاد قائمی، با جلب رضایت پدر و گذراندن خدمت سربازی به کار و در سال 1348 اشتغال در اداره کل شکاربانی و نظارت بر صید گرگان و دشت مشغول به کار شد.

سپس برای طی دوره های آموزشی شغلی به اداره کل شکاربانی و نظارت بر صید شاهرود و پارک ملی گلستان اعزام شد.

قائمی از سالهای اول خدمت خود می گوید که در قالب تیمهایی از مناطق هزارجریب مازندران و میانکاله را با خودروی لندرور پوشش می دادند و امر حفاظت و سرکشی مداوم از زیستگاههای مختلف و روستاها و در مناطق دور و دست و کوهستانی پیاده و سواره و بالاخص جاده های کوهستانی و نوار مرزی به برنامه های حفاظتی ،توزیع مجلات شکار و طبیعت ،کنترل مناطق و ….فعالیت داشتند.

خدمتش در منطقه حفاظت شده جنگل گلستان بود و مسئولیت ناحیه غربی پارک گلستان را عهده دار بودند و در دهه 50 مهندس قائمی رییس اداره مرکزی (گنبد ، آزادشهر ،رامیان ، و مناطق دشتی) را عهده داربود ودر سال 1357 به گرگان منتقل شدند و در سال 1358 مسئولیت اداره کردکوی و جهان نما را پذیرفتند.

مهندس قائمی از سال 1365 تا 1370 با حفظ سمت مدیریت اداره کردکوی و جهان نما ؛ معاون اداره کل را نیز عهده دار شده بود و در سال 1370تا 1372 رییس پارک جنگلی گلستان شد و پس از آن معاون اداره کل استان گلستان و رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کردکوی را عهده دار شد و پس از 33 سال و 9ماه خدمت صادقانه در سال 1379 به افتخار باز نشستگی نائل شدند .

رمضانعلی قائمی دوره های مختلف آموزشی اکولوژی، پرنده شناسی، ذخیره گاه های زیست کوه، مدیریت، تنوع زیست محیطی و زیست دریایی، ارزیابی مطالعات تنوع زیستی، تالابها، ثبت میراثهای جهانی جنگلهای هیرکانی، ترویج شاخص های توسعه ای، اکوسیستمهای آبی را گذرانده است و عضویت در شورای پژوهشی محیط زیست استان ،کمیته های فنی، تخصصی شورای کشاورزی ،دبیر کمیته غار شناسی و مدیر انجمن پرنده شناسی هیرکانی و…. را نیز در پرونده خدمتی خود به درخشانی دارد.

وی در حوزه مطالعات و پژوهش صاحب آثار علمی بسیاری است؛

چاپ و نشر کتاب اکوسیستم های آبی رودخانه ای؛ منطقه حفاظت شده جهان نما؛ جاذبه های جهانگردی گلستان و بوم شناسی محیط زیست ؛ همکاری در تهیه مجموعه 5 جلدی فرهنگ تبری ؛ چاپ بیش از 40 مقاله در مجلات داخلی و خارجی ؛ تدریس در کارگاه ها و دوره های آموزشی در رشته محیط زیست ؛ شرکت در کنفرانس های خارج از کشور و چهره برتر تحقیقاتی استان و چهره برتر محیط زیست کشور در 30 سال اخیر کشور از برجستگی های زرین کتاب قطور زندگی و خدمت مهندس رمضانعلی قائمی است.

این چهره ماندگار خدمت و علمی و پژوهشی از افتخارات بزرگ روستای بالاجاده است و منشاء خدمات بسیار فرهنگی در تدوین و نگارش کتب تخصصی و تاریخی می باشد.

پایگاه خبری تحلیلی رادکانا؛ ضمن ارج نهادن به خدمات ماندگار این چهره ماندگار خدمت و علمی و پژوهشی آرزوی روزگاری خوش و با عزت برایشان طلب دارد.

برگرفته و گرداوری شده از فصلنامه اجتماعی ،فرهنگی ،با رویکرد محیط زیست ” زیست آیین 5 چاپ و نشر بهار 96

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.