1393-12-15 15:56
3700
2
11484

ظرفیت های توسعه شهرستان کردکوی + تصاویر

مسئولین شهرستان کردکوی هنوز نتوانسته‌اند زیرساختی برای آغاز توسعه این شهرستان فراهم کنند، نگرش کوتاه مدت به شهرستان کردکوی باعث شده که امر توسعه شهرستان محقق نشود.

به گزارش گلستان ما به نقل از رادکانا، مسئولین باید با نگرش بلندمدت به آینده، قبل از هرکاری زیرساخت‌های مورد نیاز را در حوزه‌های مدنظر ایجاد کرد.

شناسایی قابلیت‌ها

شهرستان کردکوی به دلیل موقعیت جغرافیایی، مناطق بکر و دست نخورده‌ای دارد که می‌توان با شناسایی آنها، راه توسعه استان را هموار کرد.

شناسایی موانع توسعه شهرستان کردکوی منتهی به شناخت راه‌های توسعه می‌شود.

در واقع باید دلایل توسعه نیافتگی شهرستان کردکوی را یافت و آنها را دسته‌بندی کرد. مشکلاتی وجود دارند که رفع آنها نیازمند برنامه‌های بلندمدت است که باید برای آن راهکارهای مناسب اندیشید.

با توجه به باور عمومی به توسعه، بیشتر مردم و مسئولان توسعه را فقط به وجود کارخانه‌های صنعتی بزرگ نسبت می‌دهند که ایجاد چنین صنایعی نیز نیازمند فراهم شدن شرایط مختلفی است.

ازسوی دیگر در برخی نقاط توسعه صنعت شاید حتی به ضرر سرمایه‌گذار باشد و منجر به واردآمدن آسیب جدی به آینده آن محیط شود.

به‌عنوان مثال اگر در شهرستان های دیگر صنعت سبب توسعه شده است به این معنی نیست که شاخص صنعت در شهرستان کردکوی نیز به توسعه ختم می‌شود، پس نخستین گام برای توسعه شهرستان کردکوی، تغییر دادن نگاه‌ها نسبت به این شهرستان است.

راه‌های دیگر توسعه، جلوگیری از خروج منابع خام تولیدی و تبدیل آن به محصول تمام شده در شهرستان کردکوی است.

این شهرستان تولیدکننده گندم، برنج،سویا، جو، پنبه، انواع مرکبات، محصولات دامی و ماکیان است و معادن غنی دارد که می‌تواند زمینه توسعه این منطقه را فراهم کند. این موضوع در صورتی محقق می‌شود که به فراوری آنها بها دهیم.

DSC00869

کریدور شمال به شرق ایران

با توجه به قرار گیری شهرستان در مسیر ترانزیتی شمال به شرق ایران، این منطقه می‌تواند گلوگاه قانونی برای ترانزیت باشد و به‌عنوان یکی دیگر راه‌های توسعه مدنظر قرار گیرد، که با تدابیر خلاقانه می‌تواند به محل داد و ستد پرسودی برای شهرستان تبدیل شود.

فاصله کم شهرستان کردکوی از طریق راه آهن سراسری (راه آهن شمال) از شهر گرگان تا بندرترکمن و از آنجا به ساری و سوادکوه و گرمسار و تهران متصل شده است.

همه ساله به دلیل موقعیت خوب شهرستان در مسیر مسافرین عازم به مشهد از سمت استان مازندران پذیرای هزاران گردشگر ایرانی است..

شناسایی قابلیت‌ها ی منابع آبی شهرستان:

از منابع مهمی که در شهرستان کردکوی مورد کم توجهی قرار گرفته است و کارآفرینان از آن بهره‌نگرفته‌اند، منابع آب شیرینی است که هدر می‌رود.

شهرستان کردکوی به دلیل نزدیکی به ارتفاعات البرز شرقی، جنگل پهن برگ خزری و ارتفاع از سطح دریا، کانون بارش‌های زمستانی بوده که خود در تشکیل چشمه های معدنی فراوان نقش مهمی دارد؛ به همین دلیل ایجاد کارگاه‌های تولید آب معدنی از منابع بالقوه‌ای است که می‌تواند در توسعه بخش‌هایی از شهرستان کردکوی مؤثر باشد.

بطور کلی چشمه های فراوانی در نقاط مختلف این شهرستان وجود دارد که مهمترین آنها به ترتیب اهمیت عبارتند از:

1- چشمه های که در منطقه ییلاقی درازنو واقع هستند:

چشمه زرشک چال zereszcal ، مرس چشمه mers ، چشمه فِک بـند fekebend ، ولارچشمه velar ، گرمنه چشمه garmene ،جیکا چشمه gikka ، چشمه بالا کا ل نو bala kal no ،چشمه رزوی Rezo ،تورچشمه tour ،چشمه هلی چا ل hali cal ،

2- چشمه های که منبع رودخانه غرب بالاجاده هستند:

چشمه پلنگ کِرس paleng keres ، چشمه خا ل xal ،چشمه کومه kume ،چشمه افرا efra .

DSC00913

توجه به توسعه کارگاه‌های خانوادگی صنایع دستی:

دستان هنرمند زنان و مردان شهرستان کردکوی در طول تاریخ، به خلق آثار و اشیایی پرداخته که علاوه برتامین نیازمندی های آنان به نواحی اطراف هم صادرمی شده است.

بیشتر مردم از قدیم به سبب عدم یا کمبود زمین، ناگزیر بودند از راه خلق آثار هنری و دستی، زندگی سالم و پرتلاشی داشته باشند.

IMG_1646

از جمله این هنرها می توان از موارد زیر یاد کرد: حصیربافی، نمدزنی، بافتن چادرشب محلی و جوراب پشمی، ابریشم بافی، لبا س محلی (سرکلاته خراب شهر و بالاجاده)، سوزن دوزی، سفالگری و غیره.

البته بعضی از رشته های صنایع دستی منسوخ شده باتلاش های معاونت صنایع دستی استان در حال احیا است.

چراکه صنایع دستی نمادی از هویت و فرهنگ اصیل مردم یک منطقه است و برای حفظ آنها باید برنامه ریزی شود.

با توسعه صنایع دستی می توان تعداد زیادی شغل ایجاد کرد و تورم فعلی و نرخ بیکاری را تا حد قابل توجهی کاهش داد.

IMG_1628

برای رونق و احیا صنایع دستی، آموزش رشته های مختلف باید در دستور کار قرار گیرد.

همچنین برپایی نمایشگاههای مختلف صنایع دستی، فروش و عرضه محصولات و آثار تولیدکنندگان و بیمه کردن هنرمندان و محصولات آنان می تواند موجب توسعه و ترویج صنایع دستی شود.

در ارتفاعات جنوبی شهرستان کردکوی کمیاب‌ترین گیاهان دارویی جهان می رویند، اما به دلیل چرای بی‌رویه دام در مراتع این شهرستان ازبین می روند، پرورش و جمع‌آوری این گیاهان در توسعه شهرستان مؤثر است.

توسعه کارگاه‌های خانوادگی با محوریت کشاورزی سنتی، غذاهای ستنی و صنایع‌دستی که در جامعه مدرن طرفداران زیادی دارد می تواند بسیار مهم باشد و مسئولین شهرستان می‌توانند با ترویج و آموزش کارکنان این کارگاه‌ها، توسعه شهرستان را در بخش صانع سنتی و بومی سرعت‌ بخشید.

توجه به شهرکهای صنعتی

با توجه به اینکه در استان گلستان توسعه بخش کشاورزی با محدودیت های مانند کاهش منابع آب روبروست و توسعه بخش صنعتی بعنوان راهبردی مهم مطرح است و در این زمینه شهرکهای صنعتی در استقرار صنایع بسیار موثر است.

شهرکهای صنعتی به دلیل نقش بسیار ارزنده و مهمی که در راستای ایجاد اشتغال، تعادل اقتصادی، استفاده از توانمندیها و پتانسیل‌های استانها و بهبود وضع صادرات در یک کشور دارند از اهمیت بسیاری برخوردارند.

توجه به توسعه صنعت و مشارکت فراگیر صنعتگران از بسترهای مهم شاخص های رشد اقتصادی است و تامین زیر ساختها و حمایت از تولید داخلی با ایجاد تسهیلات مناسب و زود بازده از جمله خواسته های بخش صنعت است.

صنعتگران شهرکهای صنعتی شهرستان کردکوی به دلیل مسایل حاشیه ای تولید و تورم و از سویی معوقات مختلف نیازمند حمایت بیشتر دولت هستند.

مشکلات شهرکهای صنعتی شهرستان کردکوی باید در اسرع وقت اولویت بندی شده تا با بررسی های کارشناسی نسبت به رفع آن اقدام شود.

از مشکلات مهم شهرک های صنعتی شهرستان می توان به نبود زیر ساخت فیزیکی، مشکلات شبکه های آب و فاضلاب، تامین امنیت فیزیکی، تامین وثیقه مورد نیاز جهت اخذ تسهیلات بانکی، تسهیلات سرمایه در گردش و کمبود منابع آب اشاره کرد.

با حمایت مسوولان استانی و شهرستانی، صنعتگران شهرکهای صنعتی شهرستان کردکوی می توانند سهم خود را در توسعه اقتصادی کشور پررنگتر نشان دهند.

jahannama1

شناسایی و توسعه قابلیت های گردشگری شهرستان

این شهرستان با دارا بودن جاذبه های طبیعی و تاریخی متنوع و قابل توجه یکی از قطب های مهم گردشگری استان گلستان و کشور به شمار می آید، اقلیم های مختلف و تنوع آب و هوایی در هر فصل از ویژگی های بارز این شهرستان است، ولی با وجود این توانمندی ها، سهم شهرستان کردکوی از منابع درآمد گردشگری و جذب گردشگر بسیار ناچیز است.

شهرستان کردکوی به لحاظ موقعیت مکانی داشتن عناصر مهم جذب گردشگر چون مناظر طبیعی بدیع، آثار باستانی، تنوع اقلیمی و تمدن ریشه دار می تواند با تقویت صنعت به سمت اقتصاد گردشگری و تنوع بخشیدن به فعالیت ها در این حوزه برای ایجاد این فرصت شغلی گام های بلند و استواری بردارد.

IMG_0602

شهرستان کردکوی همچنین با داشتن نقاط بکر و هوای مطبوع می‌تواند جایگاه گردشگران ایرانی و خارجی باشد، اما نبود زیرساخت‌های گردشگران بر صنعت گردشگری تأثیر گذاشته است.

البته مردم بومی منطقه با کمی خلاقیت در جذب گردشگران، می‌توانند زمینه توسعه گردشگری و توسعه این شهرستان را فراهم کنند.

توان معادن شهرستان کردکوی

و به دلیل کشاورزی بودن منطقه خیلی به بخش معدن اهمیت داده نشده و سرمایه گذاری زیادی در این بخش صورت نگرفته است.به طو ر کلی معادن میتوانند سهم زیادی در امر اشتغال به صورت مستقیم و غیر مستقیم افراد و سرمایه گذاری داشته باشند.در شهرستان کردکوی معدن داران در میان مشکلات فراوان و شرایط سخت اقتصادی با نهایت سعی و تلاش به کار خود ادامه داده و مانع بیکاری افراد شده اند.

مشکلات حوزه معدن شهرستان:

  1. عدم شناسایی منبع معدنی شهرستان
  2. توجه ناکافی به مدیریت بهینه تولید مواد معدنی از ذخایر و منابع
  3. پایین بودن بهره وری در بخش معدن
  4. کمبود سرمایه و عدم حمایت توسط بانکها
  5. سهم اندک نیروی متخصص در تولید نیروی انسانی واحد های معدنی و فرآوری.(برگرفته از سند توسعه صنعت ومعدن شهرستان)

6- اسخراج غیر مجاز مواد معدنی

7 – سیطره افراد غیر متخصص و سوء استفاده از ضعف قانون جهت تسلط بر معادن غنی منطقه

8- عدم وجود شرکتهای خدمات فنی و مهندسی مشاوره ای جهت امور مربوط به معادن

9- نبود زیرساخت های مناسب جهت حمل و نقل ارزان مواد معدنی راه آهن

10- نبود صنایع معدنی و فرآوری مواد معدنی در شهرستان کردکوی   .

راهکارهایی برای بهبود وضعیت معادن در شهرستان کردکوی :

  1. استقرار کارشناس فنی و نظارت مستمر بر روند کار معادن
  2. حمایت مالی و بررسی مشکلات استخراج معادن توسط کارشناسان مربوطه
  3. تشکیل جلسات آموزشی کارشناسان و معدن داران جهت به روز بودن و آگاهی و ارتقاء تجربه و دانش
  4. جلب مشارکت سرمایه گذاری بخش خصوصی بخصوص افراد بومی مقیم سایر نقاط کشورو حتی خارج از ایران

نویسنده رادکانا: یعقوب محمودی

 انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.