1397-01-11 09:58
1039
0
52103
معاون وزیر جهاد کشاورزی در آق قلا :

1,700,000 هکتار از اراضی کشور تحت کشت کشاورزی بی خاک ورزی است

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت : 1.7 میلیون هکتار کشاورزی کم خاک ورزی یا بی خاک ورزی داریم و دو پروژه همکاری بین المللی برای گسترش این طرح در دستور کار قرار دارد.

به گزارش گلستان ما به نقل از راه اسپی دژ، عباس کشاورز معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه بازدید از مزارع شهرستان آق قلا گفت : کشاورزی حفاظتی سیستمی است که برای پایداری کشاورزی در دنیا مرسوم شده است. به علت اینکه بخش زیادی از بقایای گیاهی محصول را از مزرعه خارج نمی کنیم باعث می شود که مواد عالی خاک اضافه شود. نوع عملیات خاک ورزی مانند شخم و دیسک تقریبا حذف می شود و به حداقل می رسد و میزان سطح تماس خاک با محیط تقریبا به حداقل می رسد.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گفت : 1.7 میلیون هکتار کشاورزی کم خاک ورزی یا بی خاک ورزی داریم ، کشاورزی حفاظتی سه پکیج دارد قسمت اول تناوب دوم باقی مانده گیاه است و پکیج سوم حداقل عملیات خاک ورزی است. بنابراین سه پکیج 360 هزار هکتار کشاورزی حفاظتی در سطح کشور کشت می شود و دو پروژه همکاری بین المللی برای گسترش این کار داریم .

وی افزود : دولت برای حمایت از این نوع کشاورزی برنامه هایی دارد. دو قرارداد بین المللی داریم حدود 4 میلیون دلار هزینه خارجی پرداخت کردیم و سایت هایی در سطح 9 استان ایجاد کردیم و امیدواریم که با این حمایت ها این نوع کشاورزی گسترش پیدا کند.

کشاورز در ادامه گفت : در مورد دستگاه های کشت مستقیم دولت 30 درصد یارانه پرداخت میکند تا کشاورزان را به این امر ترغیب کنیم

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی در باره آمادگی جهاد کشاورزی برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی گفت : تقریبا بخشنامه ها و دستورالعمل های خرید به مباشرین اعلام شده است. چه برای گندم و جو یا دانه های روغنی که در آستانه برداشت هستیم ستاد های خرید در استان ها در حال شکل گیری است و در بعضی از مناطق مانند سیستان و بلوچستان که برداشت شروع شده است در وزارت خانه آمادگی خوبی برای خرید دارد امیدواریم که دولت مطابق قانون سریع تر اعلام قیمت ها را انجام دهد تا کشاورزان در سال نو با امید بیشتری به کشت و کشاورزی بپردازند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.